Cardio er for sportsfolk


Diddley
 Share

Recommended Posts

Jeg tænkte, at cardio godt kunne bruge en relancering her på MOL, måske endda en smule brand management.

Jeg vil derfor foreslå, at vi i fællesskab oplyser de stakkels uvidende Mathilde-drikkende hygge-motionister om hvorfor Cardio er en langt større udfordring end at gå i centeret og løfte rundt på lidt jern.

Her er en start:

-Cardio kan ikke dyrkes assisted, hvornår har man sidst hørt sætningen "jeg løb 10km. idag, de sidste 2 assisted" :blink:

-Top-sportsfolk i Cardio verdenen bliver ikke berømte ved at optræde i g-streng, indsmurt i møbelpolish og babyolie.

-Det er ikke cool for en cardio-atlet at blive set i en reklame, hvor man reklamerer for en drik med Fruit-punch smag

-Vi opfinder ikke tåbelige amerikanske pseudo-videnskabelige begreber så som "Strategic deconditioning" for at kunne ligge og fede den på sofaen i ugevis. Vi ved godt at bedre resultater kommer gennem hårdt arbejde.

-Hvis ikke vi når vores mål, skyder vi ikke skylden på BV-værdien i vores whey-protein. En Cardio-atlet der ikke når sit mål er en atlet, der ikke har trænet hårdt nok.

-Vi bruger ikke vores sport som undskyldning for ikke at gøre noget ved vores fedtprocent.

-Vi fører ikke timelange diskussioner om hvorvidt vores trapez er symetrisk, vi bruger dem på at træne.

Der må være flere......

Link to comment
Share on other sites

He he :lol: De bemærkninger skal du nok få nogle på tuden for Diddley :lol: :lol: Men ret underholdene indlæg specielt:

-Vi opfinder ikke tåbelige amerikanske pseudo-videnskabelige begreber så som "Strategic deconditioning" for at kunne ligge og fede den på sofaen i ugevis. Vi ved godt at bedre resultater kommer gennem hårdt arbejde.
:lol: ret alternativ måde at betragte decondition på :xmas:

Men enig, der er utrolig meget fokus på styrketræning her på MOL, og meget lidt af diskusionen går på optimering af cardio. Det skyldes nok i høj grad at der er færre parametre at optimere på, når man skal forbedre sit løb, i forhold til at forbedre bryst træning, her kan der jo være alverdens forskellige træningsfilosofier, øvelser osv.

Jeg dyrker begge former for træning, både styrketræning og løb og spinning. Og et eller andet sted vil jeg give dig ret. Cardio er på en måde hårdere, fx kan jeg ikke mindes sidst hvor jeg måtte presse mig selv helt vildt i 10 minuter i træk, tæt på makspuls under en omgang styrketræning. Det er sjældent at man under sin styrketræning er presset til max 10 min. i træk. Så der har du en pointe. Men DL, BP og squat kan nu godt tage pusten fra mig :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ork, der er flere

-Vi bruger ikke tid på at se videoer om den korrekte fodstilling når man træner. Hvis ens fin-motorik er så ringe at man ikke kan stå ordentligt på sine fødder - skal man nok alligevel holde sig fra at løbe, svømme, cykle osv.

-Vi betaler ikke 30kr. for 6 minutters solarie. Hvis man vil have sol på kroppen kan man tage t-shirten af mens man træner i den friske luft.

-Vi behøves ikke en makker til at råbe "kom nuuuu, du kan godt" når vi træner. Vi er modne nok til at dyrke vores sport uden at blive holdt i hånden af andre.

Link to comment
Share on other sites

Det skyldes nok i høj grad at der er færre parametre at optimere på, når man skal forbedre sit løb, i forhold til at forbedre bryst træning, her kan der jo være alverdens forskellige træningsfilosofier, øvelser osv.

Og det er så her jeg ikke kunne være mere uenig!!! :devil:

Jeg er ikke selv specielt meget inde i løb. Har dog et par gange overværet en atletiktræner undervise svømmere i løbeteknik. Han nåede aldrig tilnærmelsesvis at blive færdig. Der var MEGET at lære. Løb er sgu ikke simpelt hvis man vil være god til det.

Inden for svømning arbejder vi med 7 træningskatagorier:

let aerob - hård aerob - anaerob tæskel - VO2 max - anaerob tolerance - anaerob laktat produktion - SPRINT (kreatinfosfat sprint)

Dette er hvad Dansk Svømmeunion har haft som officielle guidlines i nogle år. (lige kommet ny landstræner som vist har ændret tingene en smule)

Hvordan disse sammensættes bedst for den enkelte svømmer og hvor vidt man eventuelt skal ændre på hvilke katagorier der er relevante at tale om - DET er der alverdens forskellige teorier om! Også videnskabelige undersøgelser!

Tror at problemet ligger lidt i at der er så mange forskellige former for cardio træning at folks erfaringsgrundlag er meget forskellige.

Det er jo trods alt rimelig begrænset hvor mange forskellige måder man kan samle en metalstang op fra gulvet.

Det afspejler sig jo f.eks i MOL´s uoffecielle cardioliste. Den indeholder jo ret mange forskellige aktiviteter - på trods af at der er blevet skåret kraftigt.

Mener at cardiotræning er et område som er klart mere komplekst og som fortjener MEGET mere respekt en kommentarer som "Månedens opsang" eller "jeg løber kun hvis jeg er ved at komme for sent til bussen"

Kunne være interessant at få flere sportsgrene på banen - måske er der ideer at hente fra hinanden. Vi har jo alle det til fælles at vi arbejder med den menneskelige krop.

-Vi opfinder ikke tåbelige amerikanske pseudo-videnskabelige begreber så som "Strategic deconditioning" for at kunne ligge og fede den på sofaen i ugevis. Vi ved godt at bedre resultater kommer gennem hårdt arbejde.

beklager Diddley - her er du faktisk gået en smule galt i byen... faktisk bruges tilsvarende metoder i cardio træning for at toppe. I hvert fald i svømning. Og igen her er der nærmest en ide om hvordan det skal gøres for hver træner der findes verden over. Var til et foredrag i sommer i forbindelse med Europæiske Junior Mesterskaber med en forsker som netop havde brugt 5 år på at forske i dette fænomen.

Mads :swim:

som nu kan stå op i godt humør efter at være kommet af med lidt harme

Link to comment
Share on other sites

Det er jo trods alt rimelig begrænset hvor mange forskellige måder man kan samle en metalstang op fra gulvet
:lol:
beklager Diddley - her er du faktisk gået en smule galt i byen... faktisk bruges tilsvarende metoder i cardio træning for at toppe. I hvert fald i svømning. Og igen her er der nærmest en ide om hvordan det skal gøres for hver træner der findes verden over. Var til et foredrag i sommer i forbindelse med Europæiske Junior Mesterskaber med en forsker som netop havde brugt 5 år på at forske i dette fænomen.

hmm, synes ellers det var en cool kommentar :santa2: men du har nok ret.

Link to comment
Share on other sites

-Vi bruger ikke tid på at se videoer om den korrekte fodstilling når man træner. Hvis ens fin-motorik er så ringe at man ikke kan stå ordentligt på sine fødder - skal man nok alligevel holde sig fra at løbe, svømme, cykle osv.
Kan man ikke i flere løbebutikker landet over få analyseret sin løbestil? Mener ikke der er noget galt i at være pertentlig med detaljerne i sin sport.
-Vi betaler ikke 30kr. for 6 minutters solarie. Hvis man vil have sol på kroppen kan man tage t-shirten af mens man træner i den friske luft.

Kender mangen en svømmer som her ville rødme og kigge i gulvet... (eller stolt fortælle hvor meget tid han bruger på at tage sol)

-Vi behøves ikke en makker til at råbe "kom nuuuu, du kan godt" når vi træner. Vi er modne nok til at dyrke vores sport uden at blive holdt i hånden af andre.
og her er så en beskrivelse på mig når jeg render rundt på bassinkanten...

En ny:

- vi holder ikke fællesmantra om hvor farligt der er at træne mere en 3 gange om ugen. Næh 8+ gange om ugen er hvad der skal til!!! :tongue:

hmm, synes ellers det var en cool kommentar  men du har nok ret.

enig - det var en cool kommentar. Cardiofolk lægger sig jo heller ikke på sofaen. De træner jo stadig! Bare lidt mindre...

Mads :swim:

Edited by MadsSVØM
Link to comment
Share on other sites

- vi tager ikke vores telefoner med til træning. Hvis vi skal snakke med nogle, så råber vi det til dem.

:o

Hehe, næppe! Rigtige cardio-freaks træner så intensivt, at de slet ikke kan tale under træning - pauser er for svæklinge!

------

I øvrigt har jeg minus respekt for BB'ere og alm. weigthliftere, der ikke kan løbe to meter uden at falde døde om - det er da pinligt!

Og det er noget pjat at sige, at "nogle er til cardio - andre til styrke" og dermed bruge dét som undskyldning for hhv. muskelmasse i minus og kondition som en flodhest!

Bevares, de fleste træner da alt efter individuel interesse, men det er ingen undskyldning for ovenstående.

Jeg er da helt klart cardio-freak, men derfor lifter jeg da alligevel og går bare lidt op i det. Det er da totalt kikset at kunne løbe et marathon ell. lign., men ikke løfte en kop te uden at overarmene blævrer og er ved at bøje under for vægten!

/m (allround mangeårig fitness-freak)

Link to comment
Share on other sites

Synes det er lidt t grin det her

Så har du fanget pointen, that was the general idea :santa2:

Jeg havde egentlig også fanget pointen - blev bare irreteret over den der evindelige "styrketræning er SÅÅÅÅÅ komplekst og cardio er SÅÅÅÅ simpelt"-holdning, så jeg kom til at ødelægge ånden i din tråd lidt.

Vil dog lige bemærke at jeg har al respekt for folk som vælger at blive så gode som mulligt til en sport - bestemt også respekt for folk som gerne vil være gode til at samle jern op fra gulvet.

Kunne godt tænke mig lidt respekt den anden vej.

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

En Cardio-atlet der ikke når sit mål er en atlet, der ikke har trænet hårdt nok.

Kan vi ikke få ændret "hårdt nok" til "godt nok" ? Som Mads netop er inde på er restitution en lige så vigtig faktor for cardio folk som for styrkeløftere. Det med at træne hårdt hele tiden er noget der hører 80'erne til :santa2:

- Der er flere penge i cardio ;)

- Olie er noget cardio folk bruger til behandling af deres udstyr.

- Kridt bruges til at optegne kamppladsen

- Udstyr bruges fordi det er krævet af sporten eller vi er småskadet

Link to comment
Share on other sites

Franzi er klart at foretrække frem for enhver styrketøs... :tongue:

Kan vi ikke få ændret "hårdt nok" til "godt nok" ? Som Mads netop er inde på er restitution en lige så vigtig faktor for cardio folk som for styrkeløftere.

tjaaa - der skal sgu også trænes hårdt nok - ellers er restitutationen ikke meget bevendt (svømmerene på elivetenteret i svømning har fået dikteret træning 8-16*2 timer i vandet - plus styrketræning... :blink: )

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

-Vi betaler ikke 30kr. for 6 minutters solarie. Hvis man vil have sol på kroppen kan man tage t-shirten af mens man træner i den friske luft.

Kender mangen en svømmer som her ville rødme og kigge i gulvet... (eller stolt fortælle hvor meget tid han bruger på at tage sol)

Mener at Ziggy har fortalt om cykelryttere der går i sol om foråret med cykeltøj på for at få de rigtige streger de rigtige steder :blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Mener at Ziggy har fortalt om cykelryttere der går i sol om foråret med cykeltøj på for at få de rigtige streger de rigtige steder :blink::blink:

Jep, og historien holder 100%. Men de to tilfælde jeg kender til er i virkeligheden neandertalere af sind. Selv om de bruger/brugte en del tid op deres træning, så gik de mest af alt op i at finde det rigtige udstyr, kluns og tilbehør (bandana, Oakley briller og moderigtige tattoo's på anklen/læggen), sådan at de ser/så rigtig cool ud (ifølge dem selv), når de triller/trillede op og ned ad Strandvejen. Tossere, men meget søde :lol:

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplevede lige et par diskopumpere for fuld udblæsning her i weekenden. Troede først jeg var for vissen, og jeg havde drømt en urban legend, men den var sgu god nok. Vi sad på et sted i indre Kbh. og småkedede os. Så pludselig 3 gutter hoppe ud af bil, tage jakker af, åbne bagsmæk, og begynde at pumpe med håndvægte :blink: . Med minustemperaturer, stiv kuling, osv., stod tumberne og pumpede biceps, før de skulle på disk. Da pumpet åbenbart var opnået, lagde de vægtene tilbage, og slængte jakkerne over skulderen. Man skal da være speciel for at gøre den slags.

Niske

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplevede lige et par diskopumpere for fuld udblæsning her i weekenden. Troede først jeg var for vissen, og jeg havde drømt en urban legend, men den var sgu god nok. Vi sad på et sted i indre Kbh. og småkedede os. Så pludselig 3 gutter hoppe ud af bil, tage jakker af, åbne bagsmæk, og begynde at pumpe med håndvægte :blink: . Med minustemperaturer, stiv kuling, osv., stod tumberne og pumpede biceps, før de skulle på disk. Da pumpet åbenbart var opnået, lagde de vægtene tilbage, og slængte jakkerne over skulderen. Man skal da være speciel for at gøre den slags.

Niske

Ja det er klart for meget. Og de har meget svært ved ikke kun snakke om sigselv, er meget egocentrisk..........

Austina :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share