Cardio er for sportsfolk


Diddley
 Share

Recommended Posts

Det var dejligt at du Diddley også lige fik sat et billede på til os få tøsser der er til Cardio B)

Der er ingen tvilv om at løbere m.fl eller som det siges Cardio folk, er i mindretal her på MOL, men det er da gældeligt at der tros alt er nogen som ikke kun gå op i at løfte jern.

Som tidligere aktiv håndboldspiller og nu opstartet løber, så er jeg ikke til alt det jernløfteri, har intet imod at nogen finder det dejliget at hive i noget jern ( nu skal i drenge ikke misforstå vel ?), men det er bare ikke mig at komme i et center og gør det. Men man ved jo aldrig om jeg en dag ændre min mening eller for at nå min mål, vil se mig nødsaget til at kommer der. *S*

Austina :)

Edited by Austina
Link to comment
Share on other sites

Jeg oplevede lige et par diskopumpere for fuld udblæsning her i weekenden. Troede først jeg var for vissen, og jeg havde drømt en urban legend, men den var sgu god nok. Vi sad på et sted i indre Kbh. og småkedede os. Så pludselig 3 gutter hoppe ud af bil, tage jakker af, åbne bagsmæk, og begynde at pumpe med håndvægte  . Med minustemperaturer, stiv kuling, osv., stod tumberne og pumpede biceps, før de skulle på disk. Da pumpet åbenbart var opnået, lagde de vægtene tilbage, og slængte jakkerne over skulderen. Man skal da være speciel for at gøre den slags.

You have GOT to be kidding :blink:

Det er sgu noget af det mest komiske jeg har hørt længe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sjov og kontroversiel tråd, der nok havde været genstand for mere debat, hvis den ikke var placeret i det lidet besøgte 'Konditionstræning'. ;)

Nu er jeg jo een af de her hybrid-fætre, der både ynder jern og cardio, og under min intervalløbetræning i dag, løb jeg faktisk og tænkte følgende:

Det kan godt være, at vægttræning er hårdt på sin egen måde, men jeg har aldrig skullet "æde mig selv" i samme grad som i forbindelse med cardio. Det giver en slags kick, som er svært at opnå med vægte, hvilket jeg så til gengæld får så meget andet godt ud af.

Niske>> :blink:

Ved slet ikke, hvad jeg skal sige. Det er simpelthen SÅ langt ude. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv en rigtig combi-tøs, der både dyrker intensiv cardio + styrketræning - og hver ting er godt på sin måde.

Synes det er dejligt at se og mærke at jeg bliver stærkere og mere muskuløs i forbindelse med vægttræningen, men det er nu også bare for fedt med en god omgang bodycombat :4boxing: med masser af sved på panden - puha det er hårdt og sjovt samtidig.

Edited by Snoopy
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan da sagtens se facinationen af cardiotræning i alle mulige former, selvom jeg selv dyrker styrkeløft.

Men at sige at det kræver mere at være udholdenhedsathlet vil jeg nu ikke gå med til!

En Fyr som Per Kyneb har selv skrevet i sin log at han brugte mere tid til at lade op til træningen da han var styrkeløfter, mens nu hvor han er løber tager det mere roligt!

Desuden ville jeg da slet ikke mene at folk der ikke kan løbe 10meter uden at blive vildt forpustet er til grin. Hvis hans primære mål er at være den bedste i verden til styrkeløft, og at cadiotræning lige præcis ville fjerne de %er der gjorde ham til den bedste! Hvorfor i alt verden skulle han så dyrke cardio. Ja, sundhedsmæssigt måske. Men Men sundere betyder ikke bedre. Slet ikke i konkurrence sport på højt plan.

Jeg ville nu heller ikke som så mange andre kalde marthon løbere og andre extremløbere for sunde. Men det er jo også fair nok, for de dyrker deres sport for at blive de bedste, eller bare bedre!

Link to comment
Share on other sites

Onkel T>> hvornår har du sidste læst første side af din log? :tongue:

Iøvrigt vil jeg give dig helt ret! Hvis man træner specifikt mod en enkelt sportsgren kan man blive nødt til at vælge at give køb på andre færdigheder.

Og de færreste sportsgrene er sunde hvis de dyrkes til yderste ekstrem.

Dog tror jeg at de fleste som starter herinde har en ide om at opn generel fitness. Ikke om kun at kunne løfte vægte eller blive store.

Synes nogen gange at der hersker en holdning og en rådgivning herinde som KUN tager udgangspunkt i styrkeløft. Hvilket for så vidt er fint for de som har styrkeløft som mål. Men nogle gange glemmes der at se på hvilke målsætninger en person har. Målsætninger bliver endda nogle gange fejet til side med de argumenter man selv har for at planlægge træningen som man gør...

Jeg har sgu trænet mange svømmere som har lignet den berømte undertøjsmodel der så ofte bliver nævnt. Uden at løfte vægte eller uden at løfte vægte af nævneværdig grad.

Sidest har jeg en svømmer som de seneste måneder har øget sin træning i vandet (Cardio!) og klart og tydeligt har fået større muskler. Det skulle jo være forbudt ifølge de gyldne MOL-regler... :blink:

Skal vi ikke blive enige om at der er et mere nyanceret billede af træning end "alt over 15 rep gør dine muskler mindre og er spild af tid"? :xmas:

Forøvrigt synes jeg selv at cardiotræning er meget hårdere og sværere at presse sig selv ordentligt til. Styrketræning er jo så hurtigt overstået, så hvis man bare er sat ordentligt op kan man overleve...

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrigt synes jeg selv at cardiotræning er meget hårdere og sværere at presse sig selv ordentligt til. Styrketræning er jo så hurtigt overstået, så hvis man bare er sat ordentligt op kan man overleve...

Her er jeg enig med Svøm. Igår stod den på 8km AT-træning, og jeg vil hellere tage to full body work outs, end tage den tur én gang til.

......Det skal jeg forresten i morgen :devil:

Samtidig kan man heller ikke give op midt i det hele og gå i bad i stedet for at træne færdig. Hvis man har fejldisponeret en 10'er og er færdig halvvejs, så er det bare ærgerligt - for der er stadig 5km. hjem.

Link to comment
Share on other sites

Sidest har jeg en svømmer som de seneste måneder har øget sin træning i vandet (Cardio!) og klart og tydeligt har fået større muskler. Det skulle jo være forbudt ifølge de gyldne MOL-regler... 

I så fald har flertallet på MOL fået noget galt i halsen - cardio som svømning, løb etc er skam også hypertrofistimulerende, omend det ikke er lige så effektivt som højintensiv styrketræning.

Men når man dyrker nok cardio til at få en god hypertrofieffekt ud af det, så er man som regel i bragende kalorieunderskud -> nul hypertrofi :)

Link to comment
Share on other sites

Sidest har jeg en svømmer som de seneste måneder har øget sin træning i vandet (Cardio!) og klart og tydeligt har fået større muskler. Det skulle jo være forbudt ifølge de gyldne MOL-regler... 

øhh næhh den mol regel har jeg godtnok heller aldrig hørt.

Hypertrofi responset vil nok være meget begrænset da man ved længerevarende cardio primært vil stimulere type1 fibrene, og deres vækstpotentiale simpelthen ikke er så stort.

mon ikke du tænker på MOL's lov om muskelvægt og kalorieunderskud ?

Skal vi ikke blive enige om at der er et mere nyanceret billede af træning end "alt over 15 rep gør dine muskler mindre og er spild af tid"? 

Var det klaus der der sagde alt over 5 reps er cardio.

jeg tror stadig ikke der er nogen der har sagt at alt over 15reps gør mullerne mindre, men hvis man træner med hypertrofi for øje så er det ikke specielt effektivt = spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Svømning er totalt nasty hvis ens muskelmasse er høj og man har lav BF% :blink: Man synker fandme som en sten :lol: Engang kunne jeg flyde i vandoverfladen, men ikke længere :tongue:

Hmm, du glemmer da vist at elite svømmere er såadn. Næ, det kommer an på din teknik. Ved godt at det var humoristisk ment.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Crawdaddy @ 18. Dec 2003, 10:57)

Svømning er totalt nasty hvis ens muskelmasse er høj og man har lav BF%  Man synker fandme som en sten  Engang kunne jeg flyde i vandoverfladen, men ikke længere 

Hmm, du glemmer da vist at elite svømmere er såadn. Næ, det kommer an på din teknik. Ved godt at det var humoristisk ment.

Jesus> Var der ikke også en gang at du kunne gå på vandet? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hessel: Sejeste løber til dato!

Hehe...ingen tvivl om de er imponerende hurtige og udholdende de negere her...! men jeg kan simpelthen ikke tage dem seriøst..! det ligner, bogstaveligt talt, at de er ved at knække i vinden, så tynde de er, og har været i kalorieunderskud de sidste 8 år! - Så kan man så sige så meget andet om bodybuildere og styrkeløftere der ikke kan løbe 10 meter, men de ser i det mindste ud som de ville være i stand til at forsvare sig imod et angreb fra en pige på 4 år :devil: !!

Link to comment
Share on other sites

Sjov og kontroversiel tråd, der nok havde været genstand for mere debat, hvis den ikke var placeret i det lidet besøgte 'Konditionstræning'.  ;)

Nu er jeg jo een af de her hybrid-fætre, der både ynder jern og cardio, og under min intervalløbetræning i dag, løb jeg faktisk og tænkte følgende:

Det kan godt være, at vægttræning er hårdt på sin egen måde, men jeg har aldrig skullet "æde mig selv" i samme grad som i forbindelse med cardio. Det giver en slags kick, som er svært at opnå med vægte, hvilket jeg så til gengæld får så meget andet godt ud af.

Niske>>  :blink:

Ved slet ikke, hvad jeg skal sige. Det er simpelthen SÅ langt ude.  :lol:

Så prøv at køre højrep squats, DL eller clean & jerk.. I den første er frygt også en yderligere dimension.

Men når det så er sagt er intervaltræning da også, sammen med breathe squats, det hårdeste jeg har prøvet :)

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Så kan man så sige så meget andet om bodybuildere og styrkeløftere der ikke kan løbe 10 meter, men de ser i det mindste ud som de ville være i stand til at forsvare sig imod et angreb fra en pige på 4 år  !!

Er det da vigtigt ? Er BB og styrkeløft virkeligt ikke andet en forfængelighed ?

Link to comment
Share on other sites

Tag en 2000m tur i en CII'er, med et solidt tempo, og du er klar til at møde din skaber. Jeg har til mange træninger set særdeles veltrænede roere der har givet sig selv max. til træning/konkurrance, og når de kommer ind skal de lige have luft nok til at kunne kaste op :devil: . Eller tag en tur til et indendørs mesterskab i roning, og du vil se nogle folk der giver sig selv 110%.

Du kunne også tage en psyko-time med Chris Mcd. i spinning, og du vil ikke kunne huske dit navn bagefter, men du er lykkelig :lol: , bindeskæv af endorfin-rusen, hvis du har givet dig selv 100%. Bare læs en af Arnes log-entries, om hvilken mærkelig, men lykkelig, følelse han har bagefter en sådan succesoplevelse.

Jeg er da fuldt ud overbevist om, at enhver styrkeløfter/vægtløfter der har psyket sig selv op til et max-løft der lykkes, også har en helt speciel følelse.

Igen, respekt for dem der vil være god/bedre/bedst i deres individuelle sportsgren, men ikke mere af det der fis med at noget er bedre end andre :tongue: .

Niske

Link to comment
Share on other sites

Er det da vigtigt ? Er BB og styrkeløft virkeligt ikke andet en forfængelighed ?

Synes du forvrænger det lidt, det er jo ikke forfængeligt at se ud som at, at man kan forsvare sig selv...hvordan er det forfængeligt?? ....Jeg mener ikke at man skal været en sådan macho-type, men jeg synes nu engang det er federe, at se på en der udtråler lidt maskulinitet med en robust krop, i forhold til sådan en tynd pind der er ved at knække...! men det er jo nok en smagssag!

Mvh Morten'!

Link to comment
Share on other sites

Synes du forvrænger det lidt, det er jo ikke forfængeligt at se ud som at, at man kan forsvare sig selv...hvordan er det forfængeligt?? ....Jeg mener ikke at man skal været en sådan macho-type, men jeg synes nu engang det er federe, at se på en der udtråler lidt maskulinitet med en robust krop, i forhold til sådan en tynd pind der er ved at knække...! men det er jo nok en smagssag!

Mao. så er der tale om forfængelighed ;)

Men, kære Essens - hvis du nogensinde får problemer med at klare dig overfor 4-årige piger, så skal du ikke tøve med at kalde. Selv om jeg kun er en lille cardio-fyr (87kg på 193cm) , så tør jeg godt give mig i kast med dem :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Men, kære Essens - hvis du nogensinde får problemer med at klare dig overfor 4-årige piger, så skal du ikke tøve med at kalde. Selv om jeg kun er en lille cardio-fyr (87kg på 193cm) , så tør jeg godt give mig i kast med dem 

hehe...jeg takker mange gange for tilbuddet..! jeg vil smide en PM, hvis det en dag bliver aktuelt... :D :tongue:

Morten!

Link to comment
Share on other sites

"Hehe...ingen tvivl om de er imponerende hurtige og udholdende de negere her...! men jeg kan simpelthen ikke tage dem seriøst..! det ligner, bogstaveligt talt, at de er ved at knække i vinden, så tynde de er, og har været i kalorieunderskud de sidste 8 år! - Så kan man så sige så meget andet om bodybuildere og styrkeløftere der ikke kan løbe 10 meter, men de ser i det mindste ud som de ville være i stand til at forsvare sig imod et angreb fra en pige på 4 år"

De har ikke brug for at forsvare sig - de kan løbe fra alt og alle ;)

Nå, men lidt mere seriøst - man kan ikke sammenligne æbler og bananer... det samme gælder vist cardio og styrketræning. Men er det ikke individuelt hvorfor man vælger en sportsgren: Det er ofte noget man er relativt god til, og har bygningen til. Jeg har sku' aldrig set et 100 kg. muskelbundt gå helhjertet ind for at slå verdensrekorden på marathondistancen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share