Skulder laterals vs Military


keyser
 Share

Recommended Posts

Hejsa....

skal til at køre mit første HSt program, er ikke en ørn til at stykke sådan noget sammen, så har valgt at følge det foreslåede her på MOL..

Kan jeg med fordel skifte Skulder laterals ud med Military???

Og har du/I evt. andre ændringer for at få et maksimalt udbytte??

Håber på lidt assistance, så jeg kan blive stor og stærk.. hehe

Keyser

Ps (har trænet 11 mdr.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv trænet HST fornylig, og der havde jeg både skulder laterals og military med i mit program. Det virkede fint for mig og jeg synes de to øvelser supplerer hinanden godt...

Military press træner hovedsageligt den forreste del af skulderen mens skulder laterals træner den midterste. Så hvis du derudover har noget row i dit program, har du en komplet træning af skulder-regionen... Prøv at have begge ovelser med, og se om det ikke fungerer godt ;)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene..

Tror sku begge ryger med på listen så.. ;)

Power Clauer havde du ellers andre ændringer i dit program, i forhold til det foreslåede HST program her på MOL??

Synes mavetræning er lidt forsømt der, eller er det bare mig?? :o

har sat progressions-procenten på 2,50, er det virkelig muligt at opnå en sådan fremgang på bare 8 uger?? B)

Keyser

Link to comment
Share on other sites

De største ændringer jeg lavede var at tilføje dødløft og erstattede squat med benpres(Har ikke mulighed for at køre squat :( )

Mavetræningen kan du sagtens intensivere, jeg valgte kun at køre en enkelt øvelse af 2 sæt, men hvis du gerne vil lægge ekstra vægt på din mavetræning kan du sagtens tilføje en maveøvelse yderligere.

jeg kørte også med en progressions-procent på 2,50 og jeg fik rigtig gode resultater! :) Men husk at programmet kun er EN af mange faktorer for at blive stor og stærk... kost og hvile er også ekstremt vigtigt at have styr på!

God træning! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
Hmmm, selv synes jeg leterals giver bedre, og føles bedre, end Military...!

-MEN, langt de fleste der kører HST benytter Military press, da det er en glimrende øvelse, der rammer bredere end leterals...

Ehm?.. :blink:

Laterals er træner siden af skulderen "Lateral Deltoid" og military hoved sageligt forsiden af skulderen "Anterior Deltoid" og en anelse af brystet også.. Hvis du overhovedet aktiverer dine laterals i military, er det ihvertfald minimalt.

Link to comment
Share on other sites

Military press træner hovedsageligt den forreste del af skulderen mens skulder laterals træner den midterste. Så hvis du derudover har noget row i dit program, har du en komplet træning af skulder-regionen... Prøv at have begge ovelser med, og se om det ikke fungerer godt ;)

stick to this...

jeg er ik lige med, har du pladsmangel og vil derfor bytte eller er det af dovenskab ;)

jeg skal lige throw et blik på hvordan HST programmer ser ud nu, men hvis du bænker både flad og skrå er det fint til front. Så laterals til middle delt og så som der blev nævnt nogle rows, gerne med albuerne højt til den bagerste del...

Synes personligt milly stinker ;)

jeg mener ikke man kan undvære laterals da det kun er i den øvelse du for rigtig/ren fat i den midterste del....

Devito

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Military press træner hovedsageligt den forreste del af skulderen mens skulder laterals træner den midterste.

Jeg vil så godt lige indsparke et ord om, at military så sandelig går i andet end forskulder.

Lige nu sidder jeg og har de styggeste DOMS i trapz'ne! :bigsmile:

Ang. laterals: Føg Cilius' råd og lav dem med hælde-vand-ud-af-vandkande-håndstilling. Det går lige direkte i midterhovedet på skulderen - meget mere effektivt end håndflade mod håndflade!

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld er den stilling farligere for rotatorcuffmusklerne end med neutral håndstilling i toppen af øvelsen.

Når man roterer hånden i toppen roteres overarmsknoglen, så en udbuling på overarmsknoglen kommer til at stå lige under et fremspring på skulderbladet. Når man stiller armen i toppositionen af laterals, kan denne udbuling komme til at skrabe mod fremspinget, hvilket er uheldigt, da der løber en muskel imellem de to strukturer, der kan blive afklemt, med smerter og eventuelle funktionsudfald til følge.

Jeg så gerne denne variant af laterals udryddet sammen med uprigt rows og bænkpres til halsen; Allesammen potentielle skulderdræbere.

Link to comment
Share on other sites

Sidebem.: Laterals er vel i det hele taget "farlige", hvis du ikke lytter efter kroppen signaler. Jeg tænker her på dem, der næsten smækker hænderne sammen over hovedet (altså dem, der kommer langt op over vandret med overarmene i forhold til skuldrene).

Min egen private lille erfaring er, at med vandkandemetoden går du lige et par kilo eller mere ned i forhold til håndflade mod håndflade.

Jeg er ikke en fan af laterals i det hele taget, bruger dem kun som en slags skulderledsstøtteøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld er den stilling farligere for rotatorcuffmusklerne end med neutral håndstilling i toppen af øvelsen.

Når man roterer hånden i toppen roteres overarmsknoglen, så en udbuling på overarmsknoglen kommer til at stå lige under et fremspring på skulderbladet. Når man stiller armen i toppositionen af laterals, kan denne udbuling komme til at skrabe mod fremspinget, hvilket er uheldigt, da der løber en muskel imellem de to strukturer, der kan blive afklemt, med smerter og eventuelle funktionsudfald til følge.

Jeg så gerne denne variant af laterals udryddet sammen med uprigt rows og bænkpres til halsen; Allesammen potentielle skulderdræbere.

Det er simpelthen KANON info mr LummerJ :a-okhand:

...med alle mine skulderprobs i minde, vil jeg straks gå tilbage til ikke at hælde med vand :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker her på dem, der næsten smækker hænderne sammen over hovedet (altså dem, der kommer langt op over vandret med overarmene i forhold til skuldrene).

De har åbenbart ikke lyst til at træne L. Deltoids - i det øjeblik du bevæger armen over den horizontale linje overtager Trapezius.

Kan iøvrigt tilslutte mig jsc's indlæg ift. rotator cuffen - alt andet end alm. neutral håndsstilling ville hurtigt tage livet af mine skuldre.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share