Fup og Fitness


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Hvis du arbejder det rigtige sted, barberer landets største fitnesskæde 1300 kroner af dit fitnesskort

Hvis du skal smide julefedtet i landets største fitnesskæde, SATS (tidligere Form & Fitness), så skal du se dig godt for. For hende, der ser ud, som om hun er lige ved at eksplodere på kondicyklen foran dig, eller fyren, som er gasblå i ansigtet ovre på løbebåndet -de betaler måske langt, langt mindre end dig for at komme i form.

De arbejder ganske simpelt det rigtige sted. Og det gør du måske ikke. Men det fortæller ingen dig -og det er et brud på prismærkningslovens rabatbekendtgørelse af 12. oktober 1994, som giver bødestraf.

Men det er først og fremmest frækt.

OKAY VELDREJET

Ekstra Bladet har testet flere af SATS-kædens centre, og den er god nok. Der er stor forskel på de 40.000 medlemmer, som hver især lægger tusinder af kroner i SATS-centre i København, Århus, Aalborg og Odense. Og hvem der får rabat, er hemmeligt!

I Scala-København er SATS-pigen Majken god at kende. Majken er okay veldrejet, men hun er også i stand til at fortælle, hvor meget man får i rabat, hvis man arbejder hos SAS, i stormagasinet Illum eller andre favorable steder. Et normalt guldkort i SATS giver fri træning i et år i alle kædens 18 centre i hele Danmark. Kortet koster knap 4900 kroner om året, hvis man betaler kontant, og lidt mere, hvis det kører over betalingsservice, oplyser Majken efter at have set i en hvid mappe.

RABATMAPPEN

Da Ekstra Bladet oplyser, at vi arbejder hos SAS (!) og 'vistnok skal have rabat', dykker Majken ned under disken og fisker en ny hvid mappe frem. Rabatmappen tilsyneladende.

- Hvilken afdeling af SAS arbejder du i? spørger Majken og bladrer i papirer med en lang liste, åbenbart med firmarabatter.

- Øhh... SAS-hoteller. Men er der forskel på SAS-aftalerne?

Majken kigger igen i rabatmappen. Kører fingeren fra kolonnen med de forskellige SAS-aftaler ud til kolonnen, hvor den favorable pris fremgår og konkluderer:

- Næh, det er der ikke...

SAS-medarbejdere og andre får et års træning for mindre end 3600 kroner, hvis de betaler kontant. Altså 1300 kroner mindre end andre fitness-svedere. Eller mere end 25 procent rabat, hvis du er så heldig både at være tyk og være ansat i SAS. Det samme gælder ansatte i stormagasinet Illum i København, bekræfter Majken.

I SATS-Brønshøj bekræfter Thomas Majkens oplysninger, og han supplerer med, at 'SAS har en rigtig god aftale med os'. Men i SATS-Søborg kaster en frisk SATS-pige overraskende en ny oplysning på bordet. Der er alligevel forskel på aftalerne, som SAS har indgået.

MÆNGDERABAT

- Hvis du er i personale/regnskab koster et år kun 3499.

- Jeg er ikke klar over, hvorfor der er forskel på aftalerne. Men man skal komme herind og bede om et stykke papir, som arbejdsgiveren skal udfylde, og som SAS skal skrive under. Så får man den billige pris.

- SAS har stillet en garanti for, at så og så mange kommer herind, og derfor får de det billigere, forklarer hun kækt.

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=233436

og:

SATS: Intet at skjule 

 

Af alla - 7:40 - 7. jan. 2004 

 

Øverste chef for SATS i Danmark, Trey Greenwood, har intet at skjule, siger han. Det, selv om nogle medlemmer betaler helt op til 1300 kroner mere end andre for det samme fitnesskort -uden at det fremgår i landets største fitnesskæde.

- Det er meget normalt, at firmaer forhandler aftaler på plads for deres ansatte, siger han.

- Du synes ikke, I deler jeres medlemmer op i A- og B-medlemmer?

- Nej. Det er klart, at nogen får en rabat, hvis de sender 100 medlemmer til os. Det er helt normalt. Det gør andre også. Det er ikke A- og B-medlemmer.

Greenwood bekymrer sig heller ikke synderligt om, at SATS ikke skilter med sine rabatordninger, som loven ellers kræver.

- Vi informerer medlemmer, når vi registrerer dem. På samme måde burde virksomhederne informere deres ansatte om de rabataftaler, der eksisterer for de ansatte. Har du tjekket andre motionscentre?

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=233437

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Det er en alvorlig afsløring, EB har fundet frem der. Det tenderer jo nærmest... nærmest... Firmarabat! Det er jo uhørt! Hvad bliver det næste??? Kontant-rabat?? UHØRT SIGER JEG JER!

Jeg er glad for jeg ikke spiser fisk og kan risikere at få den pakket ind i det stykke flerfarvede afføring de kalder Ekstra Bladet.

Link to comment
Share on other sites

2 bekendte giver hver 70 kr. pr. måned inkl. rabat. Jeg giver 345 kr. med pbs aftale (hvis det er kontant betaling er vi oppe i nærheden af 500 bananer pr. måned).

You do the math !! (forskellen kan måske som med SAS skyldes forskel i afd. m.m.)

/Bellini

Edited by Bellini
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hmm, firmarabatter er jo helt normale - selvom vi i "mit" center lige har sløjfet alt der hedder firmaaftaler.................så synes ikke det er så odiøst ............

Link to comment
Share on other sites

det odiøse består ikke i at der gives firmarabat eller mængdeaftaler elelr hvad man nu vil kalde det. Det odiøse består i at man ikke skilter med at man kan opnå en rabat.

Og det har de borende og travlt beslæftigede journalistmyre hos EB fundet ud af, derfor burde man jo selvfølgelig nu bede direktøren om gå af, kæen om at lukke og ryge og rejse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opdagede i december at jeg var omfattet af en rabataftale i SATS - noget som DJØF havde forsømt at fortælle deres medlemmer lige længe nok til at jeg havde lavet min PBS aftale. Jeg henvendte mig og regnede med at det var en form sag at få ændret min PBS aftale - men nej - ikke før min nuværende aftale udløber 30/9.... Juridisk er de sandsynligvis på den sikre side - men jeg synes godt nok at det er småtarveligt....

Link to comment
Share on other sites

Som ansat i SATS må jeg korse mig over denne artikel, da jeg er sikker på halvdelen af det er løgn!! Vi holder intet skjult for vores medlemmer eller offentligheden. Alle kunder der kommer in i vores centre for at høre om priser m.m. bliver spurgt hvor de arbejder, studerer eller er i forening. På den måde kan vi hurtigt se på vores liste over aftaler om de kan få en firmaaftale. Hvis vi skulle have en liste hængende på døren med alle dem der har en aftale, så skulle have meget lange døre...

Næ, I skulle bare lade mappen ligge fremme - sådan som loven foreskriver ;)

Link to comment
Share on other sites

Som ansat i SATS må jeg korse mig over denne artikel, da jeg er sikker på halvdelen af det er løgn!! Vi holder intet skjult for vores medlemmer eller offentligheden. Alle kunder der kommer in i vores centre for at høre om priser m.m. bliver spurgt hvor de arbejder, studerer eller er i forening. På den måde kan vi hurtigt se på vores liste over aftaler om de kan få en firmaaftale. Hvis vi skulle have en liste hængende på døren med alle dem der har en aftale, så skulle have meget lange døre...

Jeg blev IKKE spurgt!!

Link to comment
Share on other sites

Som ansat i SATS må jeg korse mig over denne artikel, da jeg er sikker på halvdelen af det er løgn!! Vi holder intet skjult for vores medlemmer eller offentligheden.

På den anden side kan man heller ikke påstå at I gør i det store med hensyn til offentliggørelse af Jeres priser. På Jeres hjemmeside kan man faktisk ikke se en eneste pris nævnt hvilket kan undre hvis der er så stor åbenhed omkring det.

Kan det hænge sammen med at der kan forekomme store forskelle i hvad de forskellige medlemmer betaler ? Naturligvis får du ikke Hr. Jensen til at betale x antal hundrede kroner mere en Hr. Sørensen, hvis han sort på hvidt via en liste kan se at Hr. Sørensen får denne rabat blot fordi han kører med kuffertvogne i SAS. Det ville simpelt hen være dårlig markedsføring.

Men måske brokker Hr. Jensen sig ikke hvis nu ....... han ikke er klar over det ?

Den liste du taler om ligger vist under disken ikke sandt ? ;)

Men du kan jo i oplysningens hellige navn poste den her i tråden - her er jo mange potentielle kunder.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share