At cykle eller løbe...............


løffe
 Share

Recommended Posts

>>spoi

De fleste anbefalinger vedr. vægttab ud fra et sundhedsmæssig synspunkt går på et kalorieunderskud på omkring 500 Kcal pr. dag. Dette svarer til et vægttab på ca. ½ kg pr. uge eller 2 kg pr. måned (7.500 kcal pr. kg fedtvæv). At tabe 11-12 kg bør derfor normalt tage ca. ½ år. (Dette er selvfølgelig helt unuanceret, men alligevel et fingerpeg om at vægttab er et langsigtet projekt).

En generel tommelfingerregel (totalt unuanceret) er 1 kcal pr. km løb X kg vægt. Værdien af 10 km løb pr. uge (3,5 x 3 km) bliver ca. 0,1 kg. pr. uge eller 0,4 kg pr. måned (vægt 76,5 kg). Ved 50 km pr. uge skulle forbrændingen ud fra beregningseksemplet svare til det anbefalede tempo i vægttab.

Har man ikke løbetrænet før kan man altså ikke opnå sit mål med vægttab alene ud fra løb. Kostændring eller nedsættelse er absolut et must ingen tvivl om det. Når det er sagt er det dog trods alt et bidrag, specielt når man tænker langsigtet (vægten skal jo også holder bagefter - hvad mange jo falder i på). Har man efter 1-1½ år trænet sig op til fx de 50 km er det ulige meget lettere ved at fastholde vægten.

Desuden har motion den positive funktion at det fremmer den naturlige appetitregulering (for slet ikke at nævne de store sundhedsmæssige fordele ved at dyrke motion - nå det kom med alligevel).

Endelig kan træningsmængden øges væsentligt hurtigere ved at kombinere med andre former for motion fx cykling, hvor man kan gå væsentligt hurtigere frem. Cykling kan virke kedelig for nogle, men spinning kan mange godt lide (og så forbrændes der meget). Svømning er også god, men er lige som løb ikke noget man hurtigt sætter op i mængde.

Har man trænet sig op til en høj træningsmængde over længere tid er volumen af forbrændingen meget højere. For mit eget vedkommende svarer træningsmængden formentlig til ca. 1,5 kg fedtvæv pr. uge (ca. 1,5 t. pr. dag). Så det er noget der rykker, hvis man bare kan holde sig fra de søde sager.

Link to comment
Share on other sites

Damen i mit center fortalte mig at jeg forbrænder mere ved at løbe, men jeg er jo, naturligvis, skeptisk, da kalorietælleren på løbebånd og motionscykel fortæller mig noget andet.................

Hvis nogen ved noget om dette vil jeg sætte stor pris på feedback!

Vil lige starte ud med at sige, at du overhovedet ikke kan regne de pulsmålere, der sidder på henholdsvis cykler, løbebånd osv. Jeg har selv investeret i det nye pulsur fra Polar, her kan man bla. overføre sine date til pc og dermed følge sin udvikling...det er faktisk meget godt for motivationen og det at løbe/cykle får pludselig en anden dimension :)

Som eksempel kan jeg nævne, at jeg forleden løb på løbebånd med indbygget pulsmåler. Jeg havde min egen pulsmåler på, som er indstillet efter køn, vægt, højde mm. På et tidspunkt viste løbebåndet, at jeg havde forbrændt knap 350 kalorier... :thumb_down: MEN på min egen pulsmåler var tallet kun 185 - og så er der jo en verden til forskel!! :o Så hvis du går efter, hvor mange kalorier du forbrænder, vil jeg stærkt anbefale dig at få en pulsmåler. På den måde er man også sikker på at man træner med den rigtige intensitet...alt efter hvad man træner hen imod...

Link to comment
Share on other sites

>>KKPedersen

Jamen du har da sikkert ret i at dit pulsur måler pulsen ret præcist (selv om +/- 10% vel er meget).

Det jeg skriver er, at pulsure er et meget upræcis redskab ift. måling af forbrændingen, da forbrændingen ikke direkte er en funktion af pulsen!

Hvad med:

- Konditionsniveau, det afhænger da vel ikke alene af dit køn eller højde (hvorfor så træne?)

- Din løbeøkonomi

- Din slagvolumen

osv. osv.

Bare for at nævne nogle hovedpunkter. Hvad løb angår mener jeg at en slavisk standardberegningsmetode km x vægt er mindre upræcis, idet den minimerer fejlmargen ved ikke at være afhængig af konditionsniveau, puls og slagvolumen (men selvfølgelig ikke nødvendigvis løbeøkonomi, luftmodstand etc.).

Misforstå mig ikke - pulsure er skam udmærkede til måling af intensiteten, men ikke til måling af forbrændingen - tro ikke det.

Link to comment
Share on other sites

For det første så giver det en pæn del mere at løbe end at cykle.

Og når du så skal løbe, og hvis målet er vægttab, så skal du løbe med så høj intensitet som mulig...dog så du stadig kan holde til en rimelig distance....

Altså jeg løber en 2*10 km om ugen det er i ganske almindeligt joggetempo for at holde mig i form til amerikansk fodbold.. ;)

Link to comment
Share on other sites

>>Butcher

Så starter vi næsten forfra! :(

(sorry! nu får jeg nok lidt høvl, men kunne ikke lade være - er måske lidt for træt, derfor kun den korte version).

1. Løb er sammenlignet med kondicykel i motionscentret og en alm. motiontur på egen cykel klar mere effektiv pr. tidsenhed (fx 1 times træning). :bigsmile: Forskellen løb sammenlignet med spinning/klubtræning på cykel er begrænset (ikke værd at snakke om). Det hele afhænger af intensiteten, dvs. hvor meget du går til klingen. :blink:

2. Cykling er dog mere effektivt i.f.m. vægttab for utrænede, da mængden hurtigt kan øges (ikke så belastende for led og sener etc). Mængden bør derimod kun øges gradvist ved løb. :thumb_down:

3. Det er en rigtig dårlig ide at løbe med højest mulig intensitet for nystartede løbere med mindre man absolut gerne vil have skader (så er det også godt :angry: )

4. Træner man med højest mulig intensitet bliver træningstiden relativt kort. Med lidt lavere intensitet kan man træne i længere tid og dermed bliver den samlede forbrænding større. :bigsmile:

Du har derimod ret i, at løb klart er en bedre forberedelse til fodbold (hvilken form det så er).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Nu har der været meget snak om cykling og løb og om hvad der er bedst for forbrændingen, men der er ikke rigtig blevet nævnt svømning, så kunne godt tænke mig at vide hvordan det er iforholdtil løb og cykling...... og så kommer folk og spørg med intensiteten, men hvis vi nu siger vi svømmer, cykler og løber med cirka samme intensitet, hvad ville så være bedst for forbrændingen?

Mvh Jenz

Link to comment
Share on other sites

Et godt spørgsmål!

Lige indledningsvist er det vigtigt at slå fast at forbrændingseffekten afhænger af en lang række både generelle og individuelle faktorer. Desværre fokuseres der alt for ofte alene på en parameter nemlig forbrændingen pr. tidsenhed (ud fra mere eller mindre lødige sammenligninger).

I form har fx en beregningsfacilitet, der ud fra vægt og minutter beregner et estimeret kalorieforbrug. Beregningsformler baseret på træningstid i minutter er nærmest ubrugelig til beregning af dit kalorieforbrug, idet der selvfølgelig er stor forskel på konditionsniveauet og den træningsmængde og -intensitet, der udføres indenfor et givent tidsintervallet.

Mine bemærkninger ovenfor vedr. sammenligning af løb og cykling er derfor også en forenkling, men trods alt et mere brugbart sammenligningsgrundlag for utrænede, da der her inddrages muligheden for progression af træningsmængden (dvs. forskelle i hvor hurtigt træningsmængden kan øges).

Det vigtigste kriterie for valg af kalorieforbrændende idræt bør under alle omstændigheder være ens personlige præference (der skal være lysten der driver værket). Hader man cykling så er der stor sandsynlighed for at man alligevel dropper ud igen og begynder på noget andet (eller slet ingen træning). Hos nogle er dette nærmest blevet et helt mønster (idrætssurfing).

Idrætssurfing er en dårlig måde at opnå vægttab, da nye træningsformer kræver tilvænning. Effekten både konditionsmæssigt og m.h.t. vægttab er derfor mere begrænset i starten, men kræver længere tids investering af træningstid, hvilket harmonerer dårlig med slankekulturs-mentaliteten - hurtigst mulig vægttab (helst i går). Motion bør derfor aldrig betragtes alene som en slankekur.

Nå til spørgsmålet (efter alle disse moralske pegefingre). Jeg må dog tilstå svømning ikke lige er mit speciale, men her et forsøg som andre evt. kan forbedre:

1. Svømning har den fordel i lighed med løb at det for utrænede i sig selv sikrer en vis intensitet (enten svømmer du ellers blob, blob - der er selvfølgelig nogle der tror svømning = at bade). Ved cykling kan tempoet varieres mere (også til let trilleri) og kombineres med avis/ugeblad (kondicykel) og det kommer der ikke mange kalorier ud af, hvis man ikke presser sig selv lidt.

2. Svømning rangerer i de fleste opgørelser forbrændingsmæssigt lavere end både løb og cykling. Igen er det jo meget afhængig af intensiteten.

3. Svømning forudsætter en vis teknik-tilvænning (svømme- og vejrtræningsteknik), mens de fleste kan løbe (udbyttet af cykling afhænger også til en vis grad af teknik).

4. Svømning er skånsomt for leddene og indebærer ikke samme skadesproblemer som ved løb (hvis teknikken er i orden og der gås gradvist frem)

5. Svømning er mere muskelintensivt - effekten afhænger derfor i højere grad af muskeltilvænning/-opbygning.

6. Progressionsmulighederne er mere begrænsede (ligesom for løb.). Det er de færreste, der lige snupper 1 times svøm i starten (næsten alle kan cykle 1 time). Desuden er det vel de færreste, der som eliten giver sig i kast med flere timers svømning om dagen. Træningsmængden er derfor typisk mere begrænset end for cykling.

Desuden afhænger effekten ved de forskellige træningsformer i høj grad ens personlige forudsætninger. Dyrker du i forvejen svømning vil du i starten alt andet lige forbrænde mest ved svømning osv. Desuden har vi jo alle forskellige fysiske forudsætninger og evt. talenter.

Igen motivation er ofte den afgørende faktor for træningsudbyttet. Hvad kan du bedst lide at tælle - fliser, hundeluftere eller vejskilte???

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg til at træne op til en lille triathlon med skolen, så derfor begynder jeg snart at starte så småt op med at svømme, løbe og cykle. Bliver self i et lavt niveau, da jeg ikke har gjort nogen af delene i lang tid. Men skulle mene det skulle være en god ide at forbrænde mange kcal på. Der vil også blive trænet lidt styrketræning imens + 10 timers idræt i skolen så konditionen skulle helst komme op.

Jenz

Link to comment
Share on other sites

>>Butcher

Så starter vi næsten forfra! :(

(sorry! nu får jeg nok lidt høvl, men kunne ikke lade være - er måske lidt for træt, derfor kun den korte version).

1. Løb er sammenlignet med kondicykel i motionscentret og en alm. motiontur på egen cykel klar mere effektiv pr. tidsenhed (fx 1 times træning). :bigsmile: Forskellen løb sammenlignet med spinning/klubtræning på cykel er begrænset (ikke værd at snakke om). Det hele afhænger af intensiteten, dvs. hvor meget du går til klingen. :blink:

2. Cykling er dog mere effektivt i.f.m. vægttab for utrænede, da mængden hurtigt kan øges (ikke så belastende for led og sener etc). Mængden bør derimod kun øges gradvist ved løb. :thumb_down:

3. Det er en rigtig dårlig ide at løbe med højest mulig intensitet for nystartede løbere med mindre man absolut gerne vil have skader (så er det også godt :angry: )

4. Træner man med højest mulig intensitet bliver træningstiden relativt kort. Med lidt lavere intensitet kan man træne i længere tid og dermed bliver den samlede forbrænding større. :bigsmile:

Du har derimod ret i, at løb klart er en bedre forberedelse til fodbold (hvilken form det så er).

Jamen vi er sådan set næsten enige, tror bare jeg fik formuleret mig forkert :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share