Utholdenhet og styrke i samme treningspass


netsurfer060279
 Share

Recommended Posts

Jeg har et generelt spørsmål....

Hvis man i et og samme treningspass vil trene både utholdenhet (løping) og styrke (pga tidspress), hva bør man trene først og sist? Jeg har en stund brukt å trene utholdenhet først, for å bli varm til styrkesesjonen, men har opplevd å bli raskere sliten og ergo; løfte mindre tunge vekter enn vanlig. Jeg får en "pump" etterhvert, men altså med mindre vekter enn jeg gjør uten utholdenhetstrening. Vil dette virke utviklende på mine muskler over lang tid ????

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Pauli> jeg er ikke enig. Jeg kan godt se det logiske i din tankegang. Men det er nu engang sådan, at det går mere ud over styrketræningen, hvis man træner udholdenhed først, end det går ud over udholdenhedstræningen hvis man træner styrketræning først. Så jeg vil altid vælge styrketræningen først, hvis jeg skulle vælge.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Pauli> jeg er ikke enig. Jeg kan godt se det logiske i din tankegang. Men det er nu engang sådan, at det går mere ud over styrketræningen, hvis man træner udholdenhed først, end det går ud over udholdenhedstræningen hvis man træner styrketræning først. Så jeg vil altid vælge styrketræningen først, hvis jeg skulle vælge.

He He. :)

Sad faktisk og tænkte på dig da jeg skrev det. Vidste at du ville komme med det svar. :)

Det kommer som sagt an på prioriteten. Som styrkeløfter vil du selvfølgeligt vægte styrken frem for udholdenhed.

Det er lidt som at lægge æbler og pærer sammen. Frugtsalatens smag afhænger hvad man bedst man lide. ;)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kigger lidt fysiologisk på det. Skal man vel løbe først.

Det er vel ikke særlig sundt, at løbe med mikro traumer i musklerne.

Hvis du løber først er det vel kun et spørgsmål om mængden af energi til styrketræningen. (kommer selvfølgelig an på niveauet af træningen)

Link to comment
Share on other sites

Det er også et spørgsmål om potentiering af nervesystemet. Der er visse handlinger der potentierer en maximal neural effektivitet ved maximale belastninger (styrke), og andre der virker hæmmende. F.eks. er der 2 ting man ved er hæmmende: udholdenhedstræning og statisk udstrækning af længere varighed nedsætter efterfølgende maximal springhøjde og styrke.

Potentierende handlinger kan være tunge løft (80-120% af 1rm) ikke udført til failure! Efterfulgt af en lang pause (4-10min). Eller høj intensitets statiske belastninger.

Udholdenhedstræning? Jeg aner ikke hvad der potentierer neural effektivitet, akut, i forhold til denne type træning. Hvem gider rende efter andet end bussen? ;)

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share