Failure uden stropper?


jsc
 Share

Recommended Posts

I går, da jeg lavede bent rows med underhåndsgreb måtte jeg virkeligt kæmpe for ikke at slippe stangen under de tunge sæt. Første sæt var uden kridt, da jeg havde et stort sår på hånden, og mit kridt er slemmet op i sprit. Men det var helt i skoven, og derefter kom kridtet på. Men jeg tænkte lidt på hvor meget mere behageligt det ville have været med stropper, og om ikke jeg ville have fået et par reps mere i de tre tunge sæt, hvis jeg havde haft dem på. Nu bruger jeg ikke stropper, punktum, for jeg vil også gerne træne mit greb, og undergunz, og mener ikke jeg skal løfte noget jeg ikke kan holde, da den ikke holder uden for centeret. Plus, det holder vægten lidt nede, hvilket måske nok sparer ryg og andre led og strukturer i kroppen.

Men det der er sagen er, at jeg kom til at tænke på, at selv hvis jeg havde trænet til failure uden stropper, ville jeg stadig have kunnet tage i hvert fald en mere med stropper,ville man så stadig kunne sige at jeg havde trænet til failure, hvad traps, lats, rhomboidei, skuldre og biceps angår? Jeg er ikke så meget interesseret i en semantisk diskusion, men mere i overvejelsen hvorvidt det at træne uden stropper kunne fungere som en slags failureprævention, selv hvis man trænede til udmattelse i sættt uden stropper. Eller om det stadigt vile grile mit CNS at træne til jeg ikke kunne tage flere?

Den nemmeste måde at få det afklaret på er selvfølgeligt at tage et sæt til failæure uden stropper og så se hvor stærk jeg er efterfølgende. Har jeg trænet til failure er jeg som regel tremmeligt meget svagere i de næste sæt.

Hva' tror I?

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Michael Colgan siger noget i retning af: "A good grip is hard to come by. Use every chance you get to develop one".

Det er jeg enig i. Derudover, som jeg nævnte, så synes jeg faktisk det giver mig lidt ekstra beskyttelse for min ryg, at jeg måske ikke kan tage de ekstra 10-15 kg, eller den ene tl måske to reps ekstra. Plus der er funktionaliteten. Bortset til stærkmandsstævner, har man jo ikke stropper til rådighed, når man skal bruge sin styrke uden for centeret.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Udover til stærkmandsstævner, har man jo ikke stropper til rådighed,

I stærkmandskonkurrencer er stropper som regel tilladt i dødløft.

Jeg kan ikke se problemet i at anvende stropper. Jeg anvender dem selv, og det svækker såmen ikke mit greb. Jeg kan huske min gamle makker Tonni fortalte at han havde fået af vide af Johan Westerberg (den gamle landstræner), at hans greb var blevet bedre af at træne med stropper. Egentlig fungerer stropperne jo lidt som forced reps for grebet, så det giver egentlig god mening. De begynder jo først at tage byrden når grebet svigter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

spørgsmålet er om du behøver tænke på grebstræning i alle øvelser ? :unsure:

hvis du laver dødløft og tunge shrugs, hva enten det er med db eller bb,

så må det i sig selv give en del træning,

at du så bruger stropper på de tungeste sæt i rows skader vel ikke ?

er selv lige begyndt at bruge dem igen i netop rows, fordi jeg ku mærke at jeg havde bedre kontrol over stangen,

og var istand til at få en bedre aktivering i ryggen, hvilket vel må være vigtigere end at tænke på om underarmene nu får nok træning ?

Link to comment
Share on other sites

>>TJ, jeg mente også bortset fra til stærkmandsstævner. Har jo også læst historien om stropper der sprang, indtil den uheldige mand købte stropper fra Ironmind (som jeg også har forresten).

Kan da godt ske I har en pointe, og at jeg burde stropppe op under de tunge sæt. Måske?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har et svagt greb, så bør man træne det specifikt. Jeg mener ikke at rygtræningen skal ødelægges fordi man laver den om til grebtræning. Rygtræning er som navnet indikerer RYGtræning. Og hvis man begrænses af et svagt greb, så må man enten anvende stropper, eller også træne sit greb intenst ved siden af, indtil man kan undvære stropperne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke jeg har nogen problemer med grebsstyrken som sådan, ikke med mixed greb i DL, og heller ikke (endnu) i rows.

Jeg er dog efterhånden en smule irriteret over den hårde hud især dødløft giver ved fingerroden (ved ikke lige hvad den korrekte betegnelse er :) ), mest ved ringfingeren, men også under lille- og langefinger.

Ville straps hjælpe på det? Jeg har prøvet handsker (Nike), men det fungerede slet ikke, hverken mht. godt greb eller den hårde hud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft samme overvejelser JSC.

Mit greb fejler altid i rows, chins og død før ryggen, når jeg går op i reps.

Jeg har med vilje valgt, ikke at træne med stropper, da jeg mener det vil forværre min situation.

Men min ryg er markant bedre end resten af mit usle kadaver, og det kunne jo skyldes, at jeg aldrig når særlig tæt på rep-failure, som jeg ofte gør i bænken.

Det kan også være, jeg bare har overudviklede ryggener I FORHOLD til resten af kroppen.

Jeg har aldrig prøvet at have doms i øvre ryg, selv om mine løft er ok massive:

chinner 5x40

Db-rows: 13x50

Dødløft: 1x190

---------

Hvad angår hård hud, så kan man bare løfte i "krogen". Så er det problem sgu løst.

At bruge hjælpemidler for at undgå hård hurd er sgu for femi!

Link to comment
Share on other sites

Hvad angår hård hud, så kan man bare løfte i "krogen". Så er det problem sgu løst.

Ja, men du skaber et andet. Ved at klemme meget hårdt om stangen, så gør man brug af irradiationsprincippet. Dette princip går ud på at spænding i et område forplanter sig videre til nabo-områderne. Så man forøger faktisk sit kraftudviklingspotentiale, ved at klemme hårdt om stangen når man løfter. Dette er jo 100 % umuligt hvis man løfter som du forskriver. Kraftoverførslen fra stang til hænder bliver jo drastisk forringet. Fingrene giver jo meget let efter i den position, og man kan sætte meget kraft over styr på den måde. Men hvis man ikke ønsker optimal træning, så kan man jo være ligeglad. Du er jo alligevel medlem af player logen, og de træner jo ikke rigtigt :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du er jo alligevel medlem af player logen, og de træner jo ikke rigtigt

Vi træner perfekt. B)

-Og jeg mister ikke styrke ved at løfte i krogen.

Jeg har diskuteret det med en af mine tidligere træningsmakkere, der mister meget styrke ved at løfte i krogen.

Grunden til det er, at han ved at lukke hånden helt om stangen kan lægge sin tommelfinger over de andre fingre. -Det kan jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share