Squat


Whocares
 Share

Recommended Posts

Meget lidt om hormoner.

Hormoner er kroppens signalstoffer, som den udskiller fra forskellige kirtler. Nogle fremmer vækst hvis/når der er behov for det. Alle øvelser vil få kroppen til at udskille hormoner i større eller mindre grad. DL og squat gør det bare mere end andre. Fordi som mvp. siger, benmuskulateren bruges og fordi en masse andre muskel bliver aktiveret.

Læs denne her tråd, der står det. Det er nok den Whocares tænker på.

BLACKICE, det ville da være fedt hvis TJ gjorde det. Der er jo ikke nogen, der tvinger dig til at læse det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke så meget det lige netop er squat der er den udløsende faktor omkring det her spørgsmål, men generelt bentræning.

Det er før nævnt, op til flere steder herinde, at bentræning er en overordentlig vigtig katalysator for muskelopbygning generelt. Mange har først efter rigtig at have indraget ben i deres træning opnået gode resultater, eller også nået videre op på et nyt plan.

Det er før ved forskellige artikler, bla i "Workout", antydet at det at sætte f.eks forside lår sammen med en "haltende" kropsdel, la´os sige biceps, ville få en meget positiv indvirkning på netop biceps. Dette skyldes angiveligt at bentræning har en positiv indflydelse på kroppens eget væksthormon jvf:"Instituttet for idræt og Biomekanik ved Odense Universitet: Stefan Hansen og Thue Kvorning. 1999

Er der nogle der enten kan be- eller afkræfte dette.?:notify:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er decideret bentræning, som er bestemmende for hvor meget hormon release man får. Det som er bestemmende som jeg ser det, er vægtens størrelse og øvelsens natur (jo flere muskelgrupper der involveres, jo større respons). Derfor vil benøvelser som leg curls og leg extensions ikke have den store effekt. Benpres er bedre, men kan slet ikke måle sig med squat og dødløft. Squat og dødløft er de 2 eneste øvelser, som for det første rekruttere store dele af kroppens muskulatur i både over- og underkrop, og som for det andet muliggøre træning med ekstremt tunge vægte. Jeg har fundet nogen små tekststykker fra forskellige artikler som snakker om hormone release i respons på træning.

In terms of sets and reps, I can argue it many different ways.

Growth hormone (GH) release is optimized with longish sets (50-60

seconds in length) and short rest periods (45-60 seconds).   But,

I've yet to see any really convincing data that GH is that anabolic

unless it's at supraphysiological (i.e. needle in butt) doses.

Testosterone release is optimized when you use basic exercises

(squat, deadlift, bench), heavy sets (85% of maximum and above), and

long rest periods (3-5 minutes).  I think the core of an off-season

workout should be based on this type of training regardless of the

actual details of the training plan.  Perhaps a combination of low

rep, heavy sets to stimulate testosterone followed by higher rep sets

to stimulate GH, followed by very high rep sets to stimulate

capillary growth (i.e. holistic training) is a nice compromise.

Since muscle growth is a primary objective, taking command of testosterone and GH is mandatory. In the gym, this translates to using large muscle group exercises, heavy resistance, short rest intervals, and moderate to high volume. It is very rare to see this combination of factors employed consistently by most weight trainers. Why? Because it's often excruciating and requires a mind bent on pillage! Leg extensions and concentration curls have their place, but nothing will stimulate shocking whole-body reconstruction like squats and deadlifts. Remember, with large motor unit stimulation and exhaustion comes an unparalleled release in anabolic hormones.
The next factor to consider is the amount of weight lifted, including the number of repetitions performed. For optimal testosterone release, a resistance that is 85-95% of a one-rep maximum should be utilized (1). For instance, 90% of a 200 lbs. maximum bench press is 180 lbs., and this weight would allow approximately five repetitions, an ideal range. To further augment testosterone release, a one to three minute rest interval between sets is necessary (1). The release of growth hormone closely parallels that of testosterone; however, higher repetitions are optimal, along with short rest periods. The most prolific regimen for GH release appears to be a ten rep maximum approach with one minute rest intervals, which can increase production 20-40 times above baseline levels (1, 13). One research study displayed an even greater increase from a set of 25-rep squats (9). These fluctuations in optimal hormone release conveniently point to the necessity of training variability.

Og her er en række undersøgelser som på den ene eller den anden måde, har målt på hormone release i respons på vægttræning.

'Endocrine Responses to Overreaching Before and After 1 Year of Weightlifting,' Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19(4), pp. 400-410,1994

Guezennec, Y., L. Leger, F. Lhoste, M. Aymonod, P.C. Pesquies. Hormone and metabolite response to weight-lifting training sessions. Int. J. Sports Med. 7:100-105. 1986

Hakkinen, K. A. Pakarinen, M. Alen, H. Kauhenen, P.V. Komi. Daily hormonal and neuromuscular responses to intensive strength training in 1 week. Int. J. Sports Med. 9:422-428. 1988

Kang, H., P. Martino, V. Russo, J. Ryder, B. Craig. The influence of repetitions maximum on GH release following the back squat and leg press in trained men: preliminary results. J. Strength and Cond. Research. 10(3), 148-152. 1996

Craig, B., Kang, H. Growth hormone release following single versus multiple sets of back squats: total work versus power. J. Strength and Cond. Research. 8(4), 270-275. 1994

Kraemer, W.J. Endocrine responses to resistance exercise. Med. Sci. Sports Exerc. 20 (suppl.):S152-S157. 1988

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Den ville også tælle, hvis det ikke var fordi de fleste vil have meget svært ved at få nok vægt på. Det er ikke kun antallet er involverede muskler som er afgørende, men også vægten på stangen. Jo tungere vægt, jo større release. Derfor er squat og dødløft primære.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Øee Helix hvad har du gang i. Det var jo netop det jeg sagde, jeg ventede jo netop på at TJ ville svare, da han også er stor fortaler for squat af gode grunde. Derfor har han også bred kendskab til den. Mere er der ikke i det.

Men jeg skal ihvertfald igang med en masse squat snart. Jeg kan bedre lide squat end DL tror jeg.

Men mit valg af favorit øvelser er blevet helt anderledes med det nye program og i det nye center.

Og jeg må give Helix ret i hans svar mht på at der nok ikke er andre ben øvelser der kan hamle op med squat, for det er virkelig en øvelse man kan mærke i hele kroppen. Dejligt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share