Progression


Growing
 Share

Hvor mange træner med progression?  

84 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Selvfølgelig, andet ville være tåbeligt  :tongue:

Kan bare ikke tvinge mig selv til at træne let flere uger i træk så det bliver kun enkelte uger som er lette og aldrig 2 uger i streg...

Hvorfor mener du mange træninger er lette bare fordi man benytter progression fra gang til gang?

Men nu var det vel ikke meningen der skulle en større diskussion igang om progression eller hvad? :)

Jeg havde bare lyst til at provokere lidt :tongue:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Progression:

Løbende at sætte sin intensitet op fra træningspas til træningspas (der kan også være progression på andet end intensitet - men det er det vi typsik taler om).

Enhver kan finde ud af progression.

Find ud af hvor meget du maks kan tage med 5, 10 og 15 reps (hvis det er et standard HST-program).

Herefter er der to muligheder.

1. Benyt regnearket på MOL's forside - som er her.

2. Tag hvert træningspas og sænk intensiteten med 2,5 i de "små" øvelser og 5 kg i de "store øvelser". Gør dette for 5 træningspas = du har dit eget HST-program.

Der er ingen mystik i hverken progression eller HST. :)

Link to comment
Share on other sites

Sådan som jeg har forstået progression skal man finde sit max lad os sige det er 100 kg

så fx.

Uge 1:

skal man køre 80% af sit max

Uge 2:

skal man køre 85% af sit max

og på den måde arbejde sig op til fx 110%

er det ikke noget i den retning?

Jo det er én måde man kan have progrssion på.

Link to comment
Share on other sites

Det regneark forvirrer mig jeg træner 2-split 3 gange om ugen.. Men det regner ark er jo til fullbody program.. Nogen der har et regneark som passer til et 2-split eller kan det regneark jeg har downloadet godt bruges?

Det er da oplagt at bruge det ark der ligger på mol, du kan bare skrive de to forskellige træninger i forlængelse af hinanden.

Man kunne selvfølgelig også lave det selv som man godt kunne tænke sig det så ud. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en lidt underlig poll, fordi hvordan vil man lave et program, hvor man aldrig har progression. Altså man løfter den samme vægt hver eneste gang?

(Rettet: jeg har lige moderet mit sprog lidt ;) )

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Jeg er gået i teknik-trænings mode, så jeg har lagt alle programmer på hylden, og løfter bare. Så ingen progression lige nu. Jeg har brugt, og det virkede ok. Jeg har planer om, at gå igang med WSB, hvor der (såvidt jeg ved) ikke er progression indbygget. Jeg har dog ikke noget imod det, så hvis det ikke bliver WSB, så kaster jeg mig nok over noget Sheiko.

Link to comment
Share on other sites

WSB er lidt sjovt... systemet samler 3 faktorer der er essentielle for styrke... ME-øvelserne skal øge den maskimale styrke... RM-øvelserne skal smide masse på kroppen... RM-øvelser er der progression i... i den forstand at kan du ikke øge hverken intensiteten eller volumen i en given rm-øvelse så vælger du en ny... så er der DE-øvelserne hvor du du derigennem prøver at forbedre din eksplosivitet... altså evnen til hurtigere at nå Fmax

Dvs. at i ME-øvelserne er der ikke en egentlig progression... du tager en given øvelse og maxer i den alt fra 1-3 uger efter niveau... derefter tager du en ny og næste gang du så kommer til pågældende øvelse skulle du gerne være blevet stærkere

Link to comment
Share on other sites

Enig med -elvirus-. Det letteste form for progression er at blive stærkere over tid, det behøves heldigvis ikke være så svært.

Den form for progression er bare MEGET langsom, grænsende til minimal, set over tid.

Mon det var muligt at finde undersøgelser der tester progression imod ikke progression, allerhelst specifikt ifb. med muskelvækst (dvs ikke bare styrketest)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share