Progression


Growing
 Share

Hvor mange træner med progression?  

84 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Synes jeg altid har haft svært ved at nosse mig sammen til progression. Derfor ikke de helt store resultater i fortiden, men siden jeg kørte HST sidste år (ca. fra februar) har jeg været ret god til at smide flere kilo på. Oveni har jeg efterfølgende både kørt TJ's alterntive hypertrofi og lidt split og nu er det en vane at smide kilo på. Yeah! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har aldrig benyttet mig af nogen form for progression - det kommer da ganske naturligt at man løfter tungere når man bliver stærkere.

Jeg forstår/forstod progression som, at jeg øger belastningen løbende. Jeg gør det selv ved fx. at sige, at jeg skal befinde min inden for et rep-interval på 3-6. Kan jeg på noget tidspunkt tage 6 reps (hvilket jeg altid forsøger), så øger jeg typisk vægten, så jeg kommer inden for intervallet igen. Er det en forkert måde at gøre det på? :blink:

- Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Mon det var muligt at finde undersøgelser der tester progression imod ikke progression, allerhelst specifikt ifb. med muskelvækst (dvs ikke bare styrketest)

Det ville være da være uhyre spændende hvis nogen har nogle undersøgelser eller lign. !

Grunden til at jeg har lidt svært ved at købe HST primære forklaringsmodel vedr. muskeltilvækst med musklens konditionering vs. intensiteten er at så skulle folk der træner WSB vel ikke kunne opnå muskelvækst fra denne forklaringsmodel, i det de jo makser 2 gange i ugen hvilket vil betyde at deres konditionering er "maksimal".

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Min metode er lidt som Hr. Kirchebraddt's - jeg benytter mig af den klassiske 5x5 - dvs. jeg bruger en vægt til jeg kan tage 5 repetioner i 5 sæt og så forøger jeg vægten. Det er vel også en form for progression, selvom der selvfølgelig mangler en måde at afgøre hvor meget man så øger vægten - er der nogle der iøvrigt har et godt råd til det (f.eks en %-sats af den vægt man kan løfte 5 gange?)

Link to comment
Share on other sites

Det Hr K. og R.A. snakker om kan næppe kaldes progression, nærmere bare fremgang. ;)

Med progression må menes planlagt progression (det tænker jeg i hvert fald). Ikke at det nødvendigvis er skemalagt hvad man skal løfte, men at man i det mindste starter på et niveau man ved giver mulighed for at øge intensiet, volumen eller hvad man nu har lyst til at rode med.

Link to comment
Share on other sites

Med progression må menes planlagt progression (det tænker jeg i hvert fald). Ikke at det nødvendigvis er skemalagt hvad man skal løfte, men at man i det mindste starter på et niveau man ved giver mulighed for at øge intensiet, volumen eller hvad man nu har lyst til at rode med.

Puha hvor det lugter af HST MaxP :tongue:

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Med progression må menes planlagt progression (det tænker jeg i hvert fald). Ikke at det nødvendigvis er skemalagt hvad man skal løfte, men at man i det mindste starter på et niveau man ved giver mulighed for at øge intensiet, volumen eller hvad man nu har lyst til at rode med.

Puha hvor det lugter af HST MaxP :tongue:

Kim S

Pjat ;)

DFHT, Tj's alternative hypertrofi m.fl. bruger samme overordnede princip.

Link to comment
Share on other sites

OK, 5% lyder godt. Personligt synes jeg at en af fordelene ved denne form for træning er at man nemt kan måle ens styrkefremgang -og tilbagegang, samt at hvis man misser et træningspas, så falder ens plan ikke på gulvet.

Jeg er enig. Jeg synes egentlig ,at det virker mest naturligt, men det kan selvfølgelig også være fordi, at jeg har trænet sådan altid. :)

Det eneste som denne fremgangsmåde mangler, er en decideret hvileperiode. Jeg kan nemlig godt forestille mig, at den konstante forøgning af vægt sætter et stort pres på kroppen, hvor en lille uges tid med lav belastning eller helt uden træning ville afvikle eventuel overtræning.

Jeg har dog stadig en god og konstant fremgang, så der er åbenbart ikke noget galt dér. :tongue:

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

HEy fokens...

Nok er jeg dum, men jeg orker ikke at sætte de skide progressioner sammen...

Jeg gider ikke sidde og fumle med et regneark...Så hellere bare træne...

Jeg har opnået gode resultater på de små 6 måneder jeg har trænet og jeg er tilfreds...

Hvorvidt disse resultater er opnået til trods for at jeg træner uden progression er jeg

egentlig ligeglad med ;)

Link to comment
Share on other sites

Hr. K., jeg har også trænet efter denne model det meste af tiden. Det skal siges at jeg hele sidste fporår og efter forsøgte mig med "HST-lignende progression", men det virkede ikke rigitg for mig. Måske er det fordi jeg ikke gider lægge nok arbejde i det, men 5x5 systemet er så dejlig enkelt og jeg synes dag også at det virker.

Mht. overtræning kan man jo evt. bare tage en pause hvis man synes at der ikke sker nogen form for fremgang i en lang periode, eller også kunne man af og til ændre på reps/sæt kombinationen, f.eks. en uge med 3'10 el.lign. Sådan noget har jeg egentlig ikke forsøgt mig med før, men det tror jeg, jeg vil prøve næste gang jeg rammer et plateau.

Link to comment
Share on other sites

HEy fokens...

Nok er jeg dum, men jeg orker ikke at sætte de skide progressioner sammen...

Jeg gider ikke sidde og fumle med et regneark...Så hellere bare træne...

Jeg har opnået gode resultater på de små 6 måneder jeg har trænet og jeg er tilfreds...

Hvorvidt disse resultater er opnået til trods for at jeg træner uden progression er jeg

egentlig ligeglad med ;)

I starten, når man træner, så sker der en masse neurale adaptioner, bedre teknik i øvelsen, etc. så man bedre kan opretholde en løbende progression. Men når man igennem længere tid har trænet, vil denne progression være sværere at opretholde. Det er så her tanken om SD kommer ind i billedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor folk synes alt det her med progression er så besværligt?

Man kan jo øge på flere måde end med intensiteten!

Jeg gør bare dét, at jeg holder mig lidt tilbage efter en gang "SD", og så øger jeg stille roligt i enten intensiteten, reps eller sættene. Eller kombinationer af de tre. Det er sgu ikke så svært...

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu drenge. Man kan sagtens få fin fremgang uden progression.

Men vil man holde fremangen kørende over lang tid, så er progression nok ikke til at komme uden om. ;)

Mange tak for den kommentar, den vil jeg leve længe på.

Men jeg træner med progression, men ikke planlagt,

og vil gøre det endnu mindre fremover.

Jeg træner nu TJ' s Alternatiive Hypertrofiprogram far Getbig.dk

med 10 singles efterfulgt af 5 x 5 i de tre store, og nogle ekstra

øvelser for klargøring til sommer (triceps og bicps)

Jeg følger ikke progressionen efter programmet,

men sætter først mere vægt på,

når jeg føler at programmet er blevet lettere for mig.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor folk synes alt det her med progression er så besværligt?

Man kan jo øge på flere måde end med intensiteten!

Jeg gør bare dét, at jeg holder mig lidt tilbage efter en gang "SD", og så øger jeg stille roligt i enten intensiteten, reps eller sættene. Eller kombinationer af de tre. Det er sgu ikke så svært...

Lagoon

præcis... der er ingen absolut grund til at smide det hele ind i regneark. Man kan jo også bare lave en log og skrive ind, hvad man har løftet den pågældende dag. Så kan man jo se, når progressionen er ikke eksisterende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner lidt af hvert. Jeg tror på planlagt progression, men kan også lide at træne efter dagsform.

Man kan jo lave progression på mange måder.

Den mest overbevisende progression, jeg kender til, det er de første 5 uger af TJ's forsimplede Hatfield program, hvor vægten er konstant, mens sættene øges med en rep pr. uge.

Man kunne jo også øge antal sæt på ugebasis. Det har jeg selv brugt en del i helt tunge øvelser, hvor det er lettere at mande sig op til en single eller en double ekstra frem for mere vægt eller flere reps.

Link to comment
Share on other sites

Uden at have læst den rette def af ordet progression, er jeg tilbøjelig til at mene progression betyder fremgang, og så er det komplet ligegyldig om det er programlagt eller ej...

Smider selv højere vægt på når kroppen er klar til det.

Mvh buc

Link to comment
Share on other sites

Nu træner jeg primært for at øge min muskel masse, ved ikke om prograssionen kan bruges hvis det er ens mål med træningen, for jeg har kun hørt folk bruge det i styrke-relaterede trænings filfælde.

Jeg kan godt lide den kommentar og tråden iøvrigt.

Har kørt flere programmer med planlagt progression,

som jeg alligevel ikke har kunnet kan følge med til.

Og der er ikke så meget træningsværdi i at ligge i

klemme under bænkpresstangen, fordi regnearket

forlangte så meget vægt.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Zonked>

progression er især godt til opbygning af muskelmasse :)

ved først en strategisk dekonditionering(SD) reducerer man musklens(vel også de neurale) tilpasning til den belastning og intensitet man plejer at køre med. derfor kan man starte med lavere belastning og intensitet men progresserer hurtigt op til det sædvanlige. på den måde udsætter man hele tiden musklen for en belastning og intensitet den ikke er konditioneret til og derfor adapterer den ved vækst.

Link to comment
Share on other sites

Zonked>

progression er især godt til opbygning af muskelmasse :)

ved først en strategisk dekonditionering(SD) reducerer man musklens(vel også de neurale) tilpasning til den belastning og intensitet man plejer at køre med. derfor kan man starte med lavere belastning og intensitet men progresserer hurtigt op til det sædvanlige. på den måde udsætter man hele tiden musklen for en belastning og intensitet den ikke er konditioneret til og derfor adapterer den ved vækst.

Det må jeg lige prøve så.

Mange tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt lide den kommentar og tråden iøvrigt.

Har kørt flere programmer med planlagt progression,

som jeg alligevel ikke har kunnet kan følge med til.

Og der er ikke så meget træningsværdi i at ligge i

klemme under bænkpresstangen, fordi regnearket

forlangte så meget vægt.

Henning :pumpin:

>Henning

Jamen du behøver ikke bruge nogle regenarker!! Prøv at læse det jeg skrev før! Der er ingen grund til at gøre det mere besværligt end godt er! Det gælder bare om at tøjle ego'et en smule efter at have holdt en gang "SD", og stille og roligt øge hen ad vejen. Smid et sæt ekstra på, smid en vaniljekrans på hver side, lav et par reps ekstra, mulighederne er mange!

Nu vil jeg ikke spille højrøvet, men det kunne jo være du kom til at bænke 100 kg? Og fik arme et godt stykke over 40 cm?

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share