Squat


BakkenBart
 Share

Recommended Posts

Jeg vil bare lige høre hvor langt ned man behøver at gå når man squatter.

Selv kører jeg så langt ned jeg kan.

I øvelses biblioteket kører han ned til lige under 90 grader og igår var der en der sagde at det end ikke var nødvendigt at gå ned til 90 grader.

Håber I kan oplyse mig lidt.

:sun:

Link to comment
Share on other sites

Det afhænger nok af hvad man vil med sine squats - Jeg kører dem BB-style til en smule under parallel.

Thomas J skriver lidt om squat dybde her

Kim S

Ahem...

De links der er angivet nederst i squat-artiklen linker da vist ikke til videoklip med udførelse af squat :blink:

Link to comment
Share on other sites

Quantanamo:

På denne side kan du se en squat udført.

Jeg synes nu ikke artiklen er særlig troværdig. Tjek hans outfit <_<

Det der i bund og grund betyder noget inden for styrketræning og dermed også squat er vel ergonomisk udførelse og maksimalt gennemførelse af bevægelsen. Det første for ledendes skyld og den anden for muskelkosmetikken :tongue:

Dvs man kan køre "Ass to the Grass", hvilket har sin belastning på knæledende. Hvis man ikke fejler noget i dem, har begyndende smerter og ellers udfører dem ordentligt og kontrolleret kan man jo sagtens køre dem. Det giver så også mere stress-load på musklen --> vækst/styrke stiger. Men det er ikke decideret farligt eller usundt, blot mere belastende på knæledende :devil: Vigtigst er vel bare at man ikke sidder på læggene i slutpositionen, dér er belastningen på knæene unødigt og betydeligt stort. Men skadeligt?? Beats me.

Er man tidligere skadet, har gener i knæene kan det være en fordel ikke at belaste knæene unødigt :unsure:. Dér kan det være bedre at køre den mindre muskelvækststimulerende og mere led-skånsomme "partiel squat", "parallel squat" eller "what-ever-squat-but-ass-to-da-grass-squat". :banana:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er egenligt vigtigst, stor ROM eller stor spænding? Man kan jo have mere vægt på når man kun kører halvt ned. Måske vil en basisøvelse lægge mere stress på den ene muskel frem for den anden, men i curls o. lign?

Nu er det jo heldigvis ikke enten eller, men hvis jeg skulle vælge udfra et styrke/muskelvækstsynspunkt, så ville jeg klart vælge stor spænding.

Lad os tage et ekstremt tilfælde:

1. Du holder 50 kg i hver arm strakt ud til siden (Lidt ala Da Vincis berømte "symmetrimand i cirkel")

2. Du basker med armene (som en pipfugl).

Jeg er ret sikker på at eksempel 1 giver mest styrke/muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Det udspringer af en diskussion med en ven. Han er en kæmpe smed, selvom han benytter sig af ALT hvad der anses af skidt her på stedet. Jeg forklarede ham lidt om spænding over musklen osv. og efter lidt belæring spurgte han så om ikke man kunne køre halve biceps curls med højere belastning, "for at få en højere spænding". Det ville jeg da tro, udfra alt det jeg lige havde forklaret ham, men så var der jo en masse med ROM jeg ikke kunne få til at passe.

Hvad er mest hypertrofistimulerende, kort ROM og stor spænding eller stor ROM og lavere spænding?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et problem når jeg kører squat, jeg tror det hænger sammen med min højde(2meter). Jeg synes det er meget svært bare at komme ned i vandret stilling rent balancemæssigt, også hvis jeg kører dem uden vægt. Men hvis jeg stopper i en ca. 110 graders vinkel kan jeg snildt køre en del også med ok vægt på. Men er 110 grader nok til at opnå en ordentlig effekt? Måske er det også bare min teknik som ikk er alt for smart, synes jeg bøjer mig ret langt forover når jeg squatter. Men er der nogen der kender nogen fif som måske kunne hjælpe mig køre dem ned i en 90 graders vinkel (føler som sagt tit at balancen ikk vil, eller føler at jeg er ved at vælte forover pga. jeg bøjer mig frem) :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

The Pump..

jeg vil ikke anbefale at du lægger skiver udner hælene for at kunne komme længere ned, dette vil presse dine knæ længere ud over fødderne, hvilket vil give en unødig(og potentiel skadelig)belastning på knæledene.

I stedet skal du nok eksperimentere lidt med fodstillingen. Med din højde skal du nok have en relativ bred fodstilling, måske også betydelig bredere end du har set andre benytte sig af.

Endvidere bør du være sikker på at du vinkler fødderne udad, og når du squatter skal du sørge for at knæene følger fødderne.

Endvidere kan det være at du holder stangen for langt oppe på nakken, hvis det er tilfælde, prøv om du kan få den placeret lidt længere nede, således at den ligger på overkanten af skulderbladene, eller måske enda længere nede, således at den hviler på den bagerste del af deltamusklerne.

Opsummeret: find en bredere fodstilling, lad fødderne pege let udad, placer stangen længere nede, dette skulle gerne gøre dig i stand til at komme dybere ned.

Start med en lettere vægt end du anvender nu, og byg så belastningen op stille og roglig.

Ting tager tid, og dine knæled skal have lidt tid til at vænne sig til at du bruger din nuværende belastning i en større dybde end du er vandt til.

Bor du i nærheden af Midsjælland er du velkommen forbi mit center, så vi sammen kigger på dine squats... NOO CHARCE!!

Alcon

Link to comment
Share on other sites

minimum til 90 grader ellers kan man ligeså godt lade vær med at squatte. lær og øv teknik/smidighed i squat og indtil da kør benpress som er et bedre alternativ til squat hvis man ikke kan nå ned på de 90 grader OG KUN hvis man ikke kan nå ned på de 90 grader.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det presser netop ikke knæene længere ud over fødderne, når man løfter hælene op

Hvad er det for noget vås frisbee? :blink:

Jeg har en tegning i en bog der modbeviser elementær biomekanisk viden og erfaring i praksis.

Jeg har aldrig oplevet at det var andet end et problem med teknik/bevægelighed. Det er kun for få at anklerne er det egentlige problem.

Se på styrkeløfteres squat. De formår at squatte med skinnebenene næsten lodret..

Link to comment
Share on other sites

minimum til 90 grader ellers kan man ligeså godt lade vær med at squatte. lær og øv teknik/smidighed i squat og indtil da kør benpress som er et bedre alternativ til squat hvis man ikke kan nå ned på de 90 grader OG KUN hvis man ikke kan nå ned på de 90 grader.

Enig, næsten, men partiel squat har vel også en

berettigelse.

Jeg er først nu begyndt at gå helt ned.

Før squattede jeg til over vandret, og det var

vel ikke helt spildt, det er da en form for motion,

og det kunne også mærkes i benene.

Mere end nu, for jeg måtte reducere vægten betydelig,

så lårene har fået det lettere.

Har læst at squat over vandret går i benene og helt ned

går også mere i balle-musklerne.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

partial squat er en farlig øvelse foor knæene, så et dårligt valg... og 90 grader er partial, mindst ned til vandret..

Kan man ikke komme langt nok ned har det haft hjulpet mig at prøve at "presse" mig længere ned ved at køre en alm squat bevægelse med kropsvægt og holde fast i en dørkarm, powerrack eller lign og på den måde komme længere og længere ned. Nu squatter jeg altid på den rigtige måde, helt ned, ass to the grass :devil:

Fik ideen fra denne artikel: http://www.t-mag.com/nation_articles/270deep2.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share