Forhold mellem intramuskulærtfedt og muskeglykogen


angel
 Share

Recommended Posts

- dette er ikke en tråd om olie i musklerne!!!

Forholdet mellem glykogen og fedt i musklen er som sagt meget variende fra person til person - alt afhængig af træningsniveau, kostindtag og genetik

..men det intramuskulære fedt overgår klart mængden af glykogen i musklerne. Mængden af glykogen svarer gennemsnitligt til kun 80 sekunders sprint, hvorimod mængden af fedt er langt større og giver en langt mere vedvarende energi (ca. 7,4 kcal per gram). Præcis hvor stor mængden af det intramuskulære fedt er, er som sagt utroligt varierende. Tag bare og gå ned i dit lokale supermarked og kig på de afpudset bøffer i køledisken. Her vil man tydeligt kunne observere en meget stor forskel både fra de forskellige muskler til de sammen muskler fra forskellige dyr.

Det er vigtigt at huske på at de intramuskulære lagre kan optrænes ligeså vel som glykogendepoterne kan optrænes, resultatet: STORE, FLOTTE og RUNDE MUSKLER :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Blackice

- jeg vil godt dele hemmeligheden om hvordan man optræner sin intramuskulære fedtdepoter

Du skal træne dine typre 2a muskelfibre, disse inderholder den højeste koncentration af af intramuskulæredepoter. Det gør du ved at forøge din intensitet gang på gang dvs. øget antallet af reps og gentagelser, dette vil selvfølgelig ikke være specielt muskelopbyggende, men det er med til at give et fyldigere muskeludseende, og teknikken er derfor benytter af bodybuildere og fitnessfolk månederne før en konkurrence. Det øger din syretolerance og forøger på sammetid din intramuskulære lagre både for glykogen og fedt

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nogle korrigerende detaljer:

1. De intramuskulære fedtdepoter som man finder hos veltrænede atleter har en ganske anden natur (intracellulær) end den fedtmarmorering man finder hos overvægtige dyr og mennesker (ekstracellulær).

2. Man har fundet at de intramuskulære fedtdepoter kan øges med udholdenhedstræning. Hvorvidt det også er et resultat af styrketræning er mig bekendt ikke vist.

3. Man kan ikke tømme sine glykogendepoter med bare 80 sekunders sprint. Det er korrekt at de tømmes hurtigere ved anaerobt arbejde, men der skal noget mere end et 600 m løb til.

4. 2a muskelfibrene responderer normalt med mere hypertrofi end type I fibrene, men derfra og så til at konkludere at man øger energidepoterne i disse specifikt ved at øge antallet af sæt og reps er der et STORT spring. Denne træningsændring vil sandsynligvis øge mængden af glykogen (og som nævnt bufferkapaciteten "syretolerancen") i alle fibertyper, men det kræver et par referencer at påstå, at de intramuskulære fedtdepoter også øges herved.

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten

Man har fundet at de intramuskulære fedtdepoter kan øges med udholdenhedstræning. Hvorvidt det også er et resultat af styrketræning er mig bekendt ikke vist.
Det er netop også udenholdenhedstræning jeg snakker om og ikke decideret bodybuilding. Det er jo som oftest udholdenhedstræning som bliver dyrket op til en konkurrence.
4. 2a muskelfibrene responderer normalt med mere hypertrofi end type I fibrene, men derfra og så til at konkludere at man øger energidepoterne i disse specifikt ved at øge antallet af sæt og reps er der et STORT spring. Denne træningsændring vil sandsynligvis øge mængden af glykogen (og som nævnt bufferkapaciteten "syretolerancen") i alle fibertyper, men det kræver et par referencer at påstå, at de intramuskulære fedtdepoter også øges herved.

Det jeg først og fremmest snakkede om var at den største mængde intramuskulært fedt forekommer i type2a (hvis jeg ikke er helt galt på den). Derfor vil specifik udholdenhedstræning også være med til at opbygge en endnu større mængde fedt for at kunne imødekomme den hårdere træning, ligesom med mitochondrierne i muskelcellerne, som respondere ved udholdenhedstræning ved at vokse og dermed kan omsætte mere energi. Hvad angår referencer, så har jeg været igennem nogle af følgende artikler, jeg er dog ikke så stærk i videnskabelige artikler endnu, så måske er der noget jeg har misforstået noget eller også er jeg ikke helt så god til at forklare hvad jeg præcist mener:

1. Christensen, E.H., and 0. Hanson. Respiratorischer Quotient and 02-Aufnahme.Skand. Arch. PhYsIO1. 81:180-189,1939.

2. Drummond,G.I. and E.C. Black. Comparative physiology:fuel of muscle metabolism. Annu. Rev. Physiol. 22:169-190,1960

3. Emorine,L.J. Marullo, S. Molecular characterization of the human B3-adronargic receptor. Science  245:1118-1121,1989

4. Essen,B.L., Hagenfeldt,and L.Kaijoer. Utilization of blood borne and intramuscular substrateu Curing continuous and intermittent exercise in man. J.physiol, lond. 265:489506,1977

5. Martin, W.H. Effects of acute and chronic exercise on fat metabolismz Effect of training on Intramuscular Triglyceride use. Exerc. and Sports Science rev. 7:223-225 1996

6. Martin, W.H. Effect of acute and chronic exercise on fat metabolism. Exerc. and Spox,to Science rev. 7:203-227,1996

7. Kanalay,J.A., Jensen, M.D. Fatty acid kinetic responses to running above and below the lactic acid threshold. J.Appl. Physiol. 79:439-447, 1995

8. Klein, S., Wolf. R.R. Palmitate and Glycerol kinetics during brief starvation in norntal weight young adult and elderly Subjects. J. clin. invest. 78: 928-933, 1986

9. Romijn, J.A., Sidossis L.S. Regulation of endogenous fat and carbohydrate mete&bolism JLjri relationship to exercise intensity and duration. Am. J. Physiol. 265(endocrinol.metab.28):E380E391,1993

Link to comment
Share on other sites

Hej Jakob

Det jeg havde forstået fra min lære var, at type I foretrækker at bruge fedt som energi, men når man kigger på et veltrænet individ, som dyrker en form for udholdenhedsidræt, vil man se en større mængde intramuskulær fedt i typeIIa. Jeg ved ikke altid om man kan sammenligne gennemsnitsmennesket med et veltrænet individ, og de fleste bøger baseres jo som oftest på en gennemsnitsperson, det kan være at det var derfor hvad min lære fortalte mig ikke stemmer overens med min bog eller også har misforstået et eller andet og vi har snakket forbi hinanden.

- Det kan være at Morten Z ved noget om dette?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Angel -> når man i arbejdsfysiologisk sammenhæng snakker om udholdenhedstræning, så menes der normalt længerevarende aerobt arbejde og ikke høj-reps styrketræning.

Spørgsmålet er, om det overhovedet er relevant at diskutere de intramuskulære fedtdepoter i denne sammenhæng. Vægtmæssigt udgør de normalt mindre end 1 % af musklen og binder ikke ret meget væske. Glykogendepoterne derimod udgør typisk 10 % af muskelvægten. Hvis man dertil tager at hvert gram glykogen binder 2,7 gram vand, så er det klart, at ændringer i glykogenlagrene kan påvirke musklernes fremtræden, hvilket næppe gælder for ændringer i intramuskulært fedt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share