Squat


Cheese-Burgeren
 Share

Recommended Posts

Mit Squat er sgu ikke verdens bedste sa haber pa lidt hjaelp herindefra.

Mit problem er ikke kiloene men derimod darlig teknik.

Problemet opstar nar jeg er pa vej ned, den forste del gar som sadan meget godt, men naar jeg naar ned til omkring vandret, begynder mine knae og vandre en del fremad, de nar godt nok ikke ud over foederne, men stadig er det meget irriterende.

Haber pa lidt hjaelp.

Af bygning kan lige naevnes at jeg er omkring de 175 og kraftig bygget. Mine ben er heller ikke de laengste i verden.

Link to comment
Share on other sites

Såfremt du mener, at vandringen af dine knæ er et problem kan du prøve, at eksperimentere med en lidt bredere fodstand. Men hvad er dit formål med træningen? Såfremt du med squat primært vil opnå hypertrofi i quadriceps er det rent faktisk bedst at kører OL-squat med oprejst krop og en smal fodstand. Denne form for squat vil altid medfører en del vandring af knæene. Såfremt du laver et poversquat med en bredere fodstand kan du minimere knævandringen, men samtidig flytter du en stor del af hypertrofipotentialet fra quads til haser, lænd og baller. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu skal du ikke tage det her som en tilsvining, men du skriver jo selv du ikke just er lille, kunne det være din mave der kommer i vejen når du kommer for langt ned...?

En god dunk, giver faktisk et bedre balance punkt i squat, og mange gode squattere er da heller ikke ligefrem slanke...

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Nu skal du ikke tage det her som en tilsvining, men du skriver jo selv du ikke just er lille, kunne det være din mave der kommer i vejen når du kommer for langt ned...?

En god dunk, giver faktisk et bedre balance punkt i squat, og mange gode squattere er da heller ikke ligefrem slanke...

- Rod

Men hvis dunken er tilpas stor må det da kunne give lidt probs med pladsen når man kommer godt ned i løftet?! - Ville jeg da i hvert fald tro, men jeg har så heller ikke selv nogen mave af betydning... :)

Link to comment
Share on other sites

Bare rolig Doggie det blev ikke opfattet som en tilsvining :)

Nu er dunken heller ikke sa stor, men der kunne godt traenge til at ryge noget af.

Mit mal med traeningen er vel en blanding af styrke og hypertrofi.

Men tror jeg vil forsoge mig med en bredere fodstand.

Men kunne godt vaere der ellers var andre sma tricks, for det er mest lige inden jeg skal til og ned til vandret og under at knaene begynder og ga en del ud mod fodderne.

Link to comment
Share on other sites

Hvor længe har du trænet? For hvis det både er hypertrofi og styrke du træner, så vil jeg da mene du vil kunne udnytte din extra smule mave til rigtigt at få smidt nogle kilo på stangen, og så begynde at rippe når du selv mener du styrkemæssig er hvor du kan leve med at tabe lidt af styrken igen... Eller det ville jeg da i hvert fald mene! :)

Link to comment
Share on other sites

Arrhh endnu en mulighed for at prædike vidunderet... BOXSQUAT... det er det der skal til... begynd at boxsquatte og du vil lære super-squat-stil... hvorfor sir' du?? det skal jeg fortælle dig... fordelene opvejer langt de negative sider (ja i skrivende stund kan jeg slet ikke komme på noget negativ omkring box-squat) jo det skulle lige være hvis du dumper ned på boxen... selvom du ikke har særlig meget vægt på stangen i boxsquat i forhold til alm squat så er det meget fyfy at dumpe ned på boxen... det har rygsøjlen ikke særlig godt af... det skal foregår kontrolleret når di sætter dig... har du en tendens til at dumpe lige det sidste stykke hver gang så er det fordi du enten ikke er smidig nok eller din teknik ikke er god nok endnu... så starter du bare på en højere box (gerne over parallel) og når det så går bra så gør du såmænd bare boxen mindre... det positive ved boxsquat er

Du er ikke i tvivl om du er under parallel hvis du har indstillet boxens højde til dette

Boxsquat er generelt langt bedre for knæene idet du står lidt bredere end du er vant til (højst sandsynligt) og lærer dig at sætte dig tilbage istedet for ned... det bevirker at din knæ-vandring bliver minimal og er din stil rigtig god ja så er der slet ingen knævandring

Kort fortalt udføres box-squat ved at kigge op hele tiden... behøves ikke at være meget men du skal kigge op og holde brystet højt... dernæst starter du bevægelsen i hofteleddet og IKKE i knæleddet... det gør du ved at skyde røven bagud og presser knæene udad... på den måde skulle du gerne sætte dig på boxen (KONTROLLERET)... det eneste der må slappe af når du hviler på boxen er dine ben... du SKAL holde spændet i ryggen og lænden (det er meget vigtigt... og stadig sørge for at kigge op og holde brystet højt)... derefter starter du ved at skyde knæene udad igen og ryggen tilbage... bevægelsen startes her igen først i hofteleddet... knæene må på intet tidspunkt gå ind mod hinanden... det er dårlig form også har du sikkert for meget vægt på :)

Her lige et par artikler

Box Squatting

Why You Should Box Squat

Den sidste her er mere for det visuelle... sådan kan du danne dig et billede af hvordan det ser ud

Box Squat

Og husk hvis du finder på at box-squatte og evt har en log du fører herinde så skal denne søde smiley :bowdown: skrives ved hver gang boxen nævnes :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Har Box Squated lidt nu og kan faktisk maerke min stil er bedre sa tak for raadet.

Har dog et sporgsmaal og det er angaende det med knaene.

Kan det passe at de ikke maa gaa ind mod hinanden naar man gaar op, da jeg synes jeg har en tendens til det til sidst i loeftet. Synes ihvertfald det foeles underligt og skulle presse benene ud ad naar jeg er paa vej op.

Link to comment
Share on other sites

God at høre det virker... nu er jeg ikke helt sikker vi snakker om det samme men nej dine knæ må ikke gå indad når du kommer op igen... du skal sørge for hele tiden holde dem ude :) alt med måde... det skal jo hellere ikke overdrives men ikke knæene indad... det er fyfy

Link to comment
Share on other sites

Det har du ret i Jacob... meningen er at ramme røveren og haserne mere end quads ved box-squat... men af en eller anden mærkelig grund vokser mine quads nu fint af det alligevel :blink: men det er nok individuelt... rent biomekanisk vil der (så vidt jeg har forstået) blive større stres på quads jo større din knævandring er... derfor ville jeg umiddelbart også give dig ret i at box-squat ikke er så godt hvis målet er hypertrofi i quads da man netop prøver at minimere knævandringen ;) ... men mon ikke vi kan få TJ på banen

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

ZOA for at vaere helt sikker saa naar du siger knaene skal gaa ud af, saa mener du at de skal gaa ud mod siden og ikke ind mod hinanden?

Problemet er bare at naar jeg er nede og jeg skal op saa er mine ben og knae saadan rimeligt bredt staaende og de bliver noedt til og gaa lidt ind mod hinanden ( er lidt svaert og forklare det). Men knaene skal vel ind mod hinanden til sidst for pa den maade at komme og og staa ret.

Link to comment
Share on other sites

arhh på den måde... ja du skal selvføgelig komme tilbage til din udgangs-stilling... de fleste nybegyndere (og endda erfarne løftere når det bliver tungt) får tendes til at knæene går meget ind mod hinanden og det er dårlig form... det gør presse-fundamentet ringere og skades-potentialet en del større... lad være med at tænk så meget over det... bare det ikke er voldsomt... bare husk at presse knæene udad når du går ned og det samme når du går op... skyde røveren tilbage og kigge op... så kan det ikke gå helt galt... bare fortsæt det gode arbejde... du kommer til at squatte mange kg når blot du har box-squattet i et stykke tid :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share