Udviklingen i bodybuilding


Pumba
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er lidt fejlagtigt at sige det skyldes udviklingen indenfor bodybuilding. Det er nok nærmere udviklingen indenfor hormonpræparater og andre vækstfremmende medikamenter. Samtidig er kosten også blevet mere avanceret, og der er langt større udvalg af kosttilskud idag. Træningen er efter min mening ikke mere avanceret idag, end den var dengang. Jeg vil faktisk til tider mene at træningen dengang var mere velegnet til den almene vægttræner i 2002, end træningen man kan læse om i bodybuilder blade idag. Træningen man kan læse om i bodybuilder blade har været inde i samme udvikling, som den kost man kan læse om, nemlig i stigende grad at være tilpasset et større eller mindre forbrug af vækstfremmende medikamenter.

Jeg vil mene at mange ville berige deres træning, ved at sætte sig ind i hvordan de gamle bodybuildere og styrkeløftere trænede i 40érne, 50érne og 60érne. De vidste hvordan man blev stor og stærk. Hvor imponerende de end er, så ved proffesionelle bodybuildere idag mere om hvordan kroppen reagere ved en given dosis af AS og væksthormon, og hvilken mængde mad der skal til for at skabe den største tilvækst. Effektiv træning til den almene drug free person ved de ikke en dyt om.

Jeg er langt mere imponeret over den krop og fysiske styrke personer som Bill Pearl, John Grimek og Steve Reeves havde, end jeg er er pro bodybuildere som Haney, Yates og Coleman. Det skal dog ikke forståes som om jeg slet ikke kan se det fascinerende i disse personer. Det kan jeg i aller højeste grad, og det kan da også helt klart bruges som motivation, men lad os blive enige om en ting. De personer er ikke ægte. Det er opblæste hormon balloner, som svinder ind til ingenting hvis man tager deres hormon arsenal fra dem. Nej, lad os opbygge rigtige muskler og stor styrke, som de gamle vægttræningsatleter gjorde det. Der er ingen hemmeligheder i vægttræning, HÅRD og TUNG træning virker stadigvæk :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Anabolske steroider blev udviklet i 1930érne, men de blev først brugt i sportssammenhæng af Russerne og Øst-Europæerne i midten af 50érne, så vidt jeg husker. Det var først noget senere at man begyndte at bruge det i bodybuilding. Udviklingen startede med at Dr. Ziegler (en amerikansk læge), havde en interesse for vægttræning, og begyndte at eksperimentere med AS. Han fandt ud af at muskeludviklingen skete meget hurtigere, når man supplerede med AS, i forhold til dem som kun brugte tung træning og masser af mad. Dette var i 1960. Herefter eskalerede det langsomt, og AS begyndte at blive en del af bodybuilding kulturen. Jeg vil tro at midten af 60érne er omdrejningspunktet. Alle bodybuildere fra midten af 60érne og fremefter, må formodes at have brugt det. Dog skal det pointeres at de første mange år, blev det kun brugt meget sparsomt. Arnold Schwartzenegger har engang udtalt i et interview, at de kun brugte AS op imod konkurrencer, hvorimod de off-season trænede uden. Det forklare måske at de dengang ofte tog adskellige kg på under en konkurrence forberedelse, hvor det idag er lige omvendt. Idag er pro bodybuildere MANGE kg tungere off-season. Det fortæller lidt om deres forbrug, som stort set aldrig cykles, men tages året rundt. Det er det som er forklaringen på den udvikling man har set indenfor bodybuilding, siden Arnold´s tid først i 70érne, og frem til nu. Man tager flere præparater end dengang. Cyklusserne er længere (nærmende sig konstant forbrug hele året rundt). Doserne er højere. Der i ligger forskellen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Korrekt Thomas, de var sku ikke nogle oppustede muskelbomber tilbage dengang, de havde også styrke, for lige at nævne mit store idol, Arnold S. så har han været tysk mester i powerlifting (eller noget i den retning), og jeg syntes nu og han har haft en del imponerende løft tilbage dengang

Link to comment
Share on other sites

er jeg den eneste der får kvalme af det her:

http://clay_b864.tripod.com/1957MM.jpg

Hvad skete der lige for anorld her?:

http://clay_b864.tripod.com/1973Schwarzenegger.jpg

Var hans andre badebukser til vask?

Ham her ligner en dansk Elite BB`er:

http://clay_b864.tripod.com/1950Counts.jpg

Bemærk at det er fra 1950. Det synes jeg er pænt og symetrisk.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hører sådan nogle udtaleser, som dem der bliver givet i det interview synes jeg det er virkelig ærgerligt. For feks n person som Arnold, han er nærmest blevet et kult fænnomen. For der var som sådan mange der egentlig var hans størelse, og i dag mange der er endnu større, selv i dag hvor Arnold efterhånden er gammel slidt og syg bliver han stadig brugt som "udtryk" for en person som træner meget, eller er pumpet.

Det er lidt trist at det egentlig er mere Fake end det er noget andet. For lad os se hvordan han havde set ud uden brug af AS. Det ville måske være imponerende.

I det center hvor jeg kommer hænger der en stor plakat af ham over døren, hvor han står kæmpe stor og pumpet, det er en taget Fra et FLEX blad, og samtidig sidder der advarsels sedler i entreen om doping misbrug medfører bortvisning osv. Lidt selvmodsigende.

Link to comment
Share on other sites

Man skal passe på med at udtale sig om ting man hvor man ikke har det fulde billede. I Arnold´s tid var brugen af AS meget sparsom. Jeg synes det er lidt misvisende at sige at Arnold´s krop var fake. Jeg har set billeder af ham off-season, hvor han ser meget imponerende ud. Som sagt brugte man primært AS til konkurrence forberedelse, og jeg vil derfor mene at Arnold´s fysik primært beror sig på hård vægttræning. Desuden er han da vist ikke mere syg end andre på hans alder, den dag idag. Han har haft en hjerteoperation pga. noget arveligt, så vidt jeg er informeret, og så er det det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm måske enig.

Du skriver> Man skal passe på med at udtale sig om ting man hvor man ikke har det fulde billede

Men hvornår er det nu lige man har det "fulde billede"? Hvem sætter den grænse. Hvis man først skal udtale sig om ting som man ved alt om, eller skal tage alt med i betragtning før man siger noget, så bliver det en verden af få ord vi skal leve i.

Men selvfølgelig kan jeg godt se din pointe.

Misvisende at sige hans krop var Fake. Tja, det er vel som man ser på det. Fordi man er Off-season ændrer det jo ikke på det fakta at man har brugt AS, eller andet. Jeg er ikke sikker på at jeg ved hvor du vil hen med det.

Der skal selvfølgelig ikke herske tvivl om at han ikke på nogen måde kunne nå der til hvor han er/var hvis han ikke havde trænet hårdt.

Jeg nævnte vidst heller ikke noget om hans sygdom var AS relateret.

Men nu du nævner det, så arveligt eller ej, så er det MEGET svært at udtale sig om hvorfra det hjerte "problem" stammer fra. Men ok jeg vil da give dig ret i at man ikke skal male fanden på væggen. Det kan selvfølgelig godt være fordi han er arveligt belastet. Men ikke desto mindre synes jeg også at man tit prøver at bort forklare de evntuelle bivirkninger der (måske) er opstået pga et forbrug af AS.

Feks Mike Mentzers død. Jeg ved ikke hvad han har været på, og det vil jeg heller ikke udtale mig om. Men jeg ved at jeg har læst at han (selvfølgelig vil nogen sige) har været på noget. og det var så vidt jeg ved en ret ung alder han døde i.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Blackice.  

Jeg har også svært ved at tro at Arnold kun brugte AAS som konkurrenceforberedende "tilskud". For det første ved jeg ikke hvor den påstand kommer fra, og for det andet kan jeg ikke forstille mig at han - og andre på det niveau - ville begrænse sig til kun at bruge det i ny og næ. Jeg kan dog sagtens følge Arnolds, Zanes, Olivas og andres motiv til at underdrive deres misbrug. Se fx det Oliva interview der er linket til ovenfor - det står jo mellem linjerne at han kunne vinde ALT, hvis han bare lige havde haft adgang til andre og/eller flere stoffer.

Men som Black siger - hvis Arnold eller andre bruger AAS i forbindelse med deres årlige træningscyklus, så er der jo snydt, og DEREFTER kan man så diskutere om det har været i større eller mindre grad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share