Mit program


Guest sandholm
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Hej forum

Kommentarer ønskes.

dag 1 (ben / skulder)

deadlift

squat

front squat

dumbbell shoulder press

barbell upright row (går relativt meget i upper trapezius hos mig)

dumbbell lateral raise (findes der en mere basis-betonet øvelse som kunne erstatte denne?)

dag 2 (bryst / triceps)

incline bench press

bench press

dumbbell pullover

incline dumbbell fly (efter behov)

barbell lying triceps extension (efter behov)

close grip bench press (efter behov)

dag 3 (ryg / biceps)

her kan jeg ikke rigtig finde ud af, hvad jeg skal smide ind!

jeg er endnu ikke stærk nok til at køre med pull-ups/chin-ups som worksets.

nogen forslag?

hvad med...

barbell bent-over row (har dog meget svært ved at udføre den korrekt.... bliver let til noget "tju-bang")

og så ellers noget cabel-træk, men skal det være, close-grip, wide grip, træk til bryst, til nakke, hvordan skal grebet vende OSV. OSV.

Jeg kan simpelthen ikke finde rundt i forskellen i de muskler det rammer. Hvad ville passe ind?

Er der andet der ville være bedre end de cabeltræk? Med det mål en skønne dag at kunne køre chinups m.v.

En anden ting er, at deadlift går lige i den nederste del af ryggen og ikke så meget i benene, skulle smide den over på ryg-dagen? Hvis ja, så bliver ben-dagen jo pludselig lidt kort. Køre flere sæt squats så eller hva?

Hmmmmmmm.......

Efter rygøvelserne kører jeg så evt. et par øvelser isoleret biceps-træning efter behov.

Træner for at få masse. Har spinkel / har svært ved at tage / I ved hvad jeg mener.....

Kører opvarming og så ~8, ~4-6, ~4-6, evt. flere sæt med ~2-4 reps hvis jeg kører ben / bryst.

mvh

sandholm

Link to comment
Share on other sites

Jamens så lad os se på det:

dag 1:

Stivbenet dødløft, goodmornings eller glute ham raise i stedet, i stedet for alm. dødløft.

Lunges er også en god øvelse for benene.

en øvelse som barbell upright row ville jeg være meget forsigtig med. Problemer med håndleddet eller skulderleddet ses ofte i forbindelse med denne øvelse, så den kunne måske overvejes.

Jeg ville også smide en gang rear lateral raise(aka. omvendte flyers) med ind for at ordentlig ram på bagsiden af skulderen.

dag 2:

Ikke så meget at sige her. Du kunne tilføje en gang dips.

dag 3:

En god rygtræning ville efter min mening bestå af tre øvelser:

BB/DB Bent over Rows

Dødløft

Pulldowns/Chinups

Pulldowns/chinups kunne godt undværes, idet rows og dødløft generelt er nok for ryggen.

Barbell bent over rows? Prøv med Yates Row. Det virker overaskende godt efter min mening. Se her hvordan den skal køres.

Som altid, prioriter basisøvelser først, så skal størrelsen nok komme.

Link to comment
Share on other sites

Hey xax, hende kvinde mennesket på den side du linker til, lever efter min mening ikke op til den måde Yates kørte rows på. Hun står alt for oprejst. Yates stod i en vinkel på omkring 45 grader. Det ser mere ud til at hun står næsten oprejst. Det er ikke meningen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Stivbenet dødløft ser meget farlig ud, den har jeg ikke lyst til at køre! :crazy:

Glute Ham Raise: udstyret findes ikke der hvor jeg træner

Goodmornings: jeg er desværre ret usmidig. Jeg kan simpelthen ikke bukke ned med en vinkel på 90 grader mellem ben og ryg uden at bøje lidt i den nederste del af ryggen. Kan man godt køre den hvor man kun går lidt ned med ryggen, så langt man kan hvor ryggen stadig er ret / med let svaj. Eller går idéen så af øvelsen?!

Ellers ville det vel være ok blot at køre

squat

front squat

lunges

jeg går ud fra at det er bedre at køre lunges end flere sæt squat da det vel rammer lidt anderledes??

vedr. barbell upright row, jeg har godt nok lidt problemer med kravebenet, det er den eneste øvelse jeg har de problemer i. men den er så god! hvad kunne erstatte den?

så vidt jeg ved behøver man ikke bekymre sig om bagsiden af skulderen i starten?

jeg bryder mig egentlig ikke om lateral raises da det er alt andet end en compound øvelse. Men det er vel eneste måde at træne den del af skulderen? :confused2:

vedr. rygtræning, pulldowns/chinups rammer da lige i latissimus dorsi. ville det ikke mangle?

Link to comment
Share on other sites

Du er igen for hurtig Blackice. Læs indlæggene igennem inden du svarer. Xax mener bare at dødløft ikke hører hjemme på ben dag. Her smider han så istedet for stiff-legged eller goodmornings ind. Dødløft anbefaler han længere nede som en god øvelse til ryg dag.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

>Thomas J

Well, jeg har kørt at det skal være 30 grader, men det var det eneste sted at jeg kunne finde et nogenlunde ordentlig billede af det. Anyway, jeg er enig med dig. Jeg står hellere ikke sådan selv...

>BLACKICE

*Klask!* - Dumslag til BLACKICE :p

Lad så være med at læse så hurtig...  :baaa:

>Sandholm

Vægttræning er farligt... Jeg troede også at lændtræning var farligt en gang, men nu er det nok nærmest den del af kroppen, som jeg kan presse mest.

Altså, hvis du begynder at træne Goodmornings, så vil smidigheden også komme. Du kan godt nøjes med at køre halvvejs ned, hvis du kører arched back, altså med svaj i ryggen.

Du kommer altså  ikke uden om hasetræning. Det skal med :devil:

Jeg vil køre mest squat(specielt frontsquat), og så supplere resten op med Lunges, når det gælder forsiden af låret.

Hvis du ikke har seriøse problemer med Upright rows, så behold en. Den er beregnet til Lateral Deltoid, altså samme muskelgruppe som ved Lateral raise.

Du kunne sagtens nøjes med basisøvelser til skulderen, såsom Military Press, men da du i forvejen også rammer forsiden af skulderen(Anterior Deltoid) med bænkpres, så ville der være lidt ubalance i regnskabet for skuldertræning. Derfor anbefalede jeg også øvelser til Lateral Deltoid, og Posterior Deltoid.

Hvis du ikke gider at træne for meget Rear Lateral Raise, så skal du ihverfald træne en del bent over rows. De rammer også der.

Mht. decideret rygtræning. Latissimus dorsi bliver i høj grad også brugt til rows. Problemet med chinups/pulldowns er disse øvelser i ringe grad kun rammer de andre muskelgrupper på ryggen. Derved får du måske en bred ryg, men en ret flad ryg, og det ser hellere ikke så fedt ud... :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
>Sandholm

Vægttræning er farligt... Jeg troede også at lændtræning var farligt en gang, men nu er det nok nærmest den del af kroppen, som jeg kan presse mest.

Det lyder som om at du er blevet klogere?

Hvis man kører sådan en øvelse som stifflegged deadlift uden ret / svajet ryg, vil du så påstå at man ikke ødelægger ryggen?

Så vidt jeg ved, ender man med en discusprolabs en skønne dag......

Tror jeg vil holde mig til de mere sunde øvelser, tak for kommentarerne.

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis man kører øvelser forkert, så bliver man skadet. Ingen tvivl om det...

Om der skal svajes eller ej i stivbenet dødløft? Godt spørgsmål egentlig. De findes i begge i versioner, såvidt jeg ved. Uanset hvad så er det ikke farligere at køre stivbenet dødløft uanset hvilken version man kører, sålænge det gøres ordentlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share