Pullover - Basisøvelse?!?


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

Sidder og undrer mig lidt over øvelsen pullover, for som jeg ser det, er det en øvelse der træner alle de store muskler i overkroppen, får øvelsen den fortjente opmærksomhed når vi snakker styrketræning?!

- Latissimus

- Pectoralis major

- rectus abdominis

- trapz (nedre del)

- rombz

- triceps

m.fl.

Er det simpelthen fordi det er svært at løfte en tung nok håndvægt, at en øvelse som pullover ikke er mere brugt, eller er der andre årsager. Alternativet er at lave den i en maskine, hvor det er muligt at flytte lidt flere kilo i den siddende position.

Men hva siger i til det, er jeg helt galt på den?! Jeg overvejer at give pullover en chance som basisøvelse i mit program på ligefod med de andre store. ;)

Link to comment
Share on other sites

Den er nok kommet lidt i skyggen af de tre store.

Jeg har brugt den meget, netop fordi den går på triceps.

Den har været en god opvarminingsøvelse til lying triceps

extensions.

Hvis jeg ikke tog den først, blev mine albuespidser ømme,

ved lying triceps extensions, og jeg kunne ikke tage så

meget vægt.

Jeg tror det er noget med senevedhæftningerne.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Maskine-pullover er en vanvittigt undervurderet øvelse. Det er den suverænt bedste øvelse for hypertrofi i dine lats udfra et biomekanisk synspunkt. Det mest mest vanvittige er, at 99,99% af alle dem som træner tror, at det er en brystøvelse - indbefattet de såkaldte indstruktører i diverse centre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i, at pullover involverer mange af de store muskler i overkroppen og derfor en en glimrende øvelse. Teknisk set mener jeg dog ikke, at den kan kategoriseres som en basis øvelse, da det kun er skulderleddet som aktiveres (med mindre man også medregner den ringe ROM i albueleddet). Men om man kalder den basisøvelse eller ej er vel også ligegyldig ordkløveri :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg synes det er en glimrende øvelse, men nok ikke som basisøvelse, nok mere som hjælpeøvelse da den er isolerende. Den er især glimrende hvis han har haft vrøvl med albuen :)

Link to comment
Share on other sites

Er det simpelthen fordi det er svært at løfte en tung nok håndvægt, at en øvelse som pullover ikke er mere brugt, eller er der andre årsager. Alternativet er at lave den i en maskine, hvor det er muligt at flytte lidt flere kilo i den siddende position.

Jeg hæftede mig ved ordet "siddende". Efter min mening skal Pull Over laves liggende. Hvis den laves siddende, bliver det vel bare til en variation af Skull Crushers. Altså en isolationsøvelse for triceps. Hvis man laver den liggende bruger man hele overkroppen (men primært triceps) til at løfte håndvægten. Og så har man heller ingen problemer med at få en tung håndvægt på plads. Jeg laver selv 5 x 5 med en 37½kg håndvægt, og det føles rigtig godt. Der er ikke brug for en tungere vægt eller en maskine til at få det til at føles hårdt B)

Selv kører jeg aldrig Pullovers, fordi mine skuldre lider i bundpositionen. Jeg kender andre med samme problem. Måske det er en begrundelse for den ringe udbredelse...

Det skyldes måske, at du lader vægten synke for langt ned bag hovedet. Den skal kun så langt ned, som det er naturligt for skuldrene. Risikoen er, at man lader håndvægten trække skulderleddet unaturligt langt bagover, og så går det galt. Rent geometrisk (eller hvad det nu hedder ;) ) opnåes den største belastning, når overarmene er vandrette, så at sende håndvægten endnu længere ned giver ingen mening træningsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Det skyldes måske, at du lader vægten synke for langt ned bag hovedet. Den skal kun så langt ned, som det er naturligt for skuldrene. Risikoen er, at man lader håndvægten trække skulderleddet unaturligt langt bagover, og så går det galt. Rent geometrisk (eller hvad det nu hedder ;) ) opnåes den største belastning, når overarmene er vandrette, så at sende håndvægten endnu længere ned giver ingen mening træningsmæssigt.

Sidst jeg kørte øvelsen var i mine glade Arnold-inspirerede BB-dage, og ja, der røg vægten helt ned til gulvet - "to expand the rib cage". :lol:

Så du har nok ret.

Jeg synes at huske, at vi har haft diskussionen om, hvorvidt Pullovers primært er en lat- eller pec-øvelse før... Og blev konklusionen ikke, at det primært var en lat-øvelse? (selvom exrx.net siger noget andet).

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Well, jeg er også enig i at det primært er en lat øvelse.

Synes overhovedet ikke man kan mærke at man bruger brystet. Plejer altid at få DOMS når jeg laver en ny øvelse. Første gang jeg lavede pullovers fik jeg DOMS i min lats, men kunne intet mærke i bryst eller andre steder.

Jeg bruger nu heller ikke triceps, da jeg holder armene stive når jeg laver den. Såeh, den er vel ok, men Chins og rows er langt mere favorable, så jeg vil ikke sige det er en basisøvelse. Laver den også kun en gang imellem på deload onsdage :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener helt klart ikke pull-overs er en basisøvelse. Bevægelsen foregår over et led, og jeg synes ikke mængden af muskler involveret nødvendigvist kvalificerer en øvelse. Det kan nemt blive til en konkurrence om, hvor mange muskler man kender, plus det inkluderer en subjektiv vurdering af hvornår en muskel kan nævnes som værende indvolveret i en øvelse. Jeg tror jeg kunne nævne over 40 muskler, der er indvolveret i stående bicepscurls.

Selv betragter jeg udelukkende pull-overs som en (meget god) tricepsøvelse, der isolerer det lange hoved.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg mener helt klart ikke pull-overs er en basisøvelse. Bevægelsen foregår over et led, og jeg synes ikke mængden af muskler involveret nødvendigvist kvalificerer en øvelse. Det kan nemt blive til en konkurrence om, hvor mange muskler man kender, plus det inkluderer en subjektiv vurdering af hvornår en muskel kan nævnes som værende indvolveret i en øvelse. Jeg tror jeg kunne nævne over 40 muskler, der er indvolveret i stående bicepscurls.

Nu var det ikke for at nævne mange muskler, men mere for at understrege at man bruger alle de store muskelgrupper i overkroppeni øvelsen, hvorimod i dit "ringe" eksempel kun bruger muskler der bøjer albueledet, plus lidt til at stabilisere med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener helt klart ikke pull-overs er en basisøvelse. Bevægelsen foregår over et led, og jeg synes ikke mængden af muskler involveret nødvendigvist kvalificerer en øvelse. Det kan nemt blive til en konkurrence om, hvor mange muskler man kender, plus det inkluderer en subjektiv vurdering af hvornår en muskel kan nævnes som værende indvolveret i en øvelse. Jeg tror jeg kunne nævne over 40 muskler, der er indvolveret i stående bicepscurls.

Selv betragter jeg udelukkende pull-overs som en (meget god) tricepsøvelse, der isolerer det lange hoved.

Fuldstændig enig med dig JSC, hvis man påstår pullovers er en basisøvelse så gælder det vel også den anden vej rundt at shoulder front raises er en basis øvelse :)

citat fra

MuscularAnalysis of the pullover

"First of all i need to say to all of you big thanks for all the thing i lern from this amazin site. But (there's allways a but ) i have some problem of knowing something about the "pullover" exercise. I know that pullover is a exercise for the target muscle "Latissimus Dorsi" and so it say's in the site. When i look at pullover with, cable, Barbell and Lever. But when i look at pullover with Dumbbell i've paying attention that the target muscle is "Pectoralis Major (Sternal Head)". And i can't understand why, so i realy want you to tell me why, or that it's a mistake or something"

answer:

The pullover exercises both muscles. The chest is emphasized with the shoulders internally rotated (elbows out). This is the posture is assumed when grasping the dumbbell with both hands. The clavicular pectoralis major has a more favorable line of pull in this posture. With the other apparatuses the shoulders are more in a neutral position where there is a more favorable pull with the lats.

Dumbell pullovers træner lidt af hvert af de store muskelgrupper og alligevel ingenting ;)

Bruger selv pullovermaskine til at træne det lange hovede af triceps med. Min lats bliver ihvertfald ikke synderligt udtrættet af at køre pullovers før chins - men god opvarming det er det for mig ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Er der ingen af jer der laver decline pullover?

Dette er en optimal variation af mange årsager: Belastningen bliver mere jævnt fordelt i bevægebanenen da man undgår at den er meget hårdere "i bunden" af bevægelsen. belastningen stopper ikke lige over brystet, men fortsætter med at være høj i en større del af bevægebanen.

Problemet der hvor jeg træner er at vægten stopper ved de 40 på håndvægtene, og det er ikke nok :(

Link to comment
Share on other sites

Problemet der hvor jeg træner er at vægten stopper ved de 40 på håndvægtene, og det er ikke nok :(

De store hånndvægte er ikke et must for tunge pullovers. Du kan istedet kører pullover med stang, hvor du ligger på langs istedet for på tværs af bænken. Det er en øvelse som mange af oldtime BBerne som George Eiferman, John Grimek og Marvin Eder alle havde i deres program. :)

Link to comment
Share on other sites

Øvelsen er kanon for overkroppen. man kan flytte en del vægt over en pænt lang afstand.

Om det er en basis-øvelse kommer vel lidt an på hvad man vil opnå. Hvis man træner for at få en stor overkrop vil øvelsen godt kunne siges at være basis-øvelse. Hvis man er vægtløfter forholder det sig nok anderledes.

Jeg tror mange af styrkeløfterne også vill kunne få gavn af øvelsen da det er en af de bedste øvelser til at styrke "rotator cuffen". Men ok, hvis triceppen er weak point i en grad så latsne ikke arbejder er det jo ikke en flerledsøvelse for jer.

Fuldstændig enig med dig JSC, hvis man påstår pullovers er en basisøvelse så gælder det vel også den anden vej rundt at shoulder front raises er en basis øvelse

når jeg så hænger i mine gravity-boots og laver squat udfører jeg så også en basis-øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Clorius skrev

Maskine-pullover er en vanvittigt undervurderet øvelse. Det er den suverænt bedste øvelse for hypertrofi i dine lats udfra et biomekanisk synspunkt. Det mest mest vanvittige er, at 99,99% af alle dem som træner tror, at det er en brystøvelse - indbefattet de såkaldte indstruktører i diverse centre.

Biomekanisk optimalt er det vel når man tænker på at pullover er den naturlige bevægelse for lats, men da man ikke kan bruge meget vægt i øvelsen i forhold til visse chinupvariationer er den vel ikke så effektiv som netop chin ups.

får dine muskler ikke et pattern overload af maskinen

Edited by Street
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share