Hatfield - tæt på failure


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

I dag har jeg kørt den runde, hvor man tager 5 x 5 reps med 85 % af maksimum. Det blev ganske klart for mig i 3. sæt, at jeg ikke ville kunne klare de 2 sidste sæt - failure ville indhente mig. Jeg valgte derfor at "bounce" de 3 sidste reps i de 2 sidste sæt for at fuldføre.

Nu er spørgsmålet så: Er det den korrekte strategi, eller ville det være bedre at fuldføre det lidt mere begrænsede antal reps, som man nu engang kan med god form - eller skal man dele de sidste 2 x 5 ind i f. eks. 4-3-2-1 - eller er der andre og bedre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Hatfield er en dræber, så det er enormt vigtigt at man sætter sin "max" ret lavt. Er man kommet ud i 5x5 og 5x6-helvedet, så holder man sig 1 - 2 reps fra failure uanset, om det står på skemaet eller ej. Har selv prøvet at overreache ret kraftigt på en Hatfield, og det koster altså i det lange løb. Derfor kan man godt finde sig selv i en situation, hvor man fx på en 6x5 kører 6, 6, 4, 3, 2.

Link to comment
Share on other sites

Nu gennemførte jeg jo rent faktisk - med god hjælp fra fjederspændingen i brystkassen. 5 x 6 kan jeg som sagerne står næppe klare - men hvis jeg holder pause i størrelsesordenen 8-10 minutter, skulle der nok ikke være problemer. Normalt holder jeg 2,5 til 4 minutters pause.

Overreach - ja, det kan man jo argumentere for, hvis jeg ikke kan klare 5 x 5 uden bouncing. Den 1 rep max, som jeg har regnet ud fra, er imidlertid reel nok.

Konklusionen er indtil videre, at jeg sådan cirka fordobler pauselængden på næste tunge dag.

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening er 85% af 1RM alt for meget. Jeg har altid justeret det tal ned til 80%, når jeg har kørt Hatfields Cycle. Det stemmer vist også med den måde TJ anbefaler, at man behandler HC på. Han bruger ganske vist 85%, men beregner det af en vægt, som er lavere end 1RM. Vel ca. 95%, hvis det skal være et komfortabelt max. Og så passer det nogenlunde med 80% af 1RM.

Det skulle nok kunne lade sig gøre at gennemføre HC med ca. tre minutters pause mellem sættene. Hvis man går helt op på ti minutters pause mellem hvert sæt kan det vel diskuteres, om man i praksis følger programmet. Hvis man holder fire timers pause mellem sættene er der vel ingen tvivl om, at man ikke følger programmet, men hvor går grænsen? Jeg ved det ikke, men for mit vedkommende har tre minutters pause altid været nok.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man holder fire timers pause mellem sættene er der vel ingen tvivl om, at man ikke følger programmet, men hvor går grænsen? Jeg ved det ikke, men for mit vedkommende har tre minutters pause altid været nok.

Det er også sådan, at jeg ser tingene. Indtil jeg læste Pavels betragtninger om pauselængder, har jeg altid haft dårlig samvittighed, hvis jeg holdt over 90 sekunder!

Jeg er glad for betragtningerne om, at 85 % er højt. Jeg har spekuleret over, om det var mig, der var for dårlig til at tilpasse mig progressionen, eller om min muskeludholdenhed måske er så svag (der var min fibersammensætning igen!), at jeg for evigt er dømt til at reppe med vægte, der ligger betragteligt under 1 rep max.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk kan jeg erindre at Hatfield i en af de gamle Q&A sektioner ytrede at det var OK med et par forced reps hvis det var nødvendigt de sidste par uger af volumen-delen. Mener også han engang sagde at det ikke var så vigtigt om man gennemførte alle reps i alle sæt. Det er jo første når man når peaking delen at det begynder at blive ekstremt vigtigt at nå alle reps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jeg kørte selv hatfield engang for en to år siden.. og der kunne jeg heller ikke gennemføre 5x5 og 5x6 ugerne!! de blev simpelthen for tunge selvom jeg havde sat et behageligt max... det er det eneste program hvor jeg ik har ku følge de fastsatte vægte... og kender mange der heller ikke har kunne klare de to uger der i bænken... så jeg tror faktisk den skal helt ned på en 85-90% før man er sikker på at få den... men selvfølgelig har kost og søvn og en masse andre faktorer os noget at sige.. men jeg syns bare den var for tung ligemeget hvad jeg gjorde.,.

Link to comment
Share on other sites

TJ: Du kommenterer ikke rigtig det med pauserne!?

Jeg vil mene, at 8-10 minutters pause er fuldt indenfor det rimelige ikke bare under Hatfield men generelt i forbindelse med styrkeløft træning.

Altså ikke sådan forstået, at man generelt skal holde lange pauser, men sådan forstået, at 5-6 minutter er normen ved rtitig tunge løft, men det gør ikke noget at pauserne bliver længere.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share