millitary press


eXet0r
 Share

Recommended Posts

Tja, jeg er selv ret vild med Military Press og ikke særligt begejstret for DB Shoulder Press. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg egentlig ikke, der er den store forskel på øvelsernes værdi.

Military Press kan laves med lidt tungere vægt, da stangen stabiliserer bedre end to håndvægte, men på den anden side er netop skulderpressets større krav til kroppen også en kvalitet.

Så vælg den øvelse du bedst kan lide :)

Link to comment
Share on other sites

Godt for hvad?

Jeg vil mene, det umiddelbart er "sjovere" at udføre det stående, fordi det er sværere.

Desuden bruger du flere muskler, når du står. Og det siges, du slider mindre på ryggen, idet benene kan opfange en del af de stød, ryggen får.

Men hvis det eneste, du vil, er at træne skulder (og triceps, som jo følger med), så kan du vel sidde ned.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan af mystiske årsager løfte mere i dumbell press end mili press og jeg har kørt mili i mange år.. hvorimod dumbell er noget jeg begyndte med for ca et halvt år siden.... så jeg foretrækker dumbells ;) men det må vel være ligesom i andre øvelser.. at man skulle tro at dumbell press var at foretrække til maksimal muskelvækst... man bruger flere forskellige muskler da du skal stabilisere mere.. men forskellen er nok minimal..

Link to comment
Share on other sites

DB skulder pres med korrekt form, dvs. albuerne i en position hvor der kan trækkes en linje en torsoen vil primært ramme den midterste samt naturligvis anterior del af deltoids - skal en lignende effekt opnåes med stang skal grebet være bredt og albuerne igen ikke stikke for langt fremt. Et smallere greb vil flytte effekten i større grad over på den anterior del - men vi er tæt på at være ovre i småtings afdelingen.

Et mix mellem øvelserne ville være optimalt - men skulle jeg absolut vælge, ville valget falde på DB's

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Dumbbell Press giver hovedsageligt i den øvre del af Trapezius, specielt den midderste del deltoideus, serratus anterior og tricepsen.

Military Press giver hovedsageligt i den forreste og midderste del af deltoideus, øverste del af pectoralis samt pectoralis minor, øverste del af trapezius, tricepsen og serratus anterior....

Konstateringen af dette er at dumbbell press er mere til den øvre del af skuldre og nakke, mens Military press er mere til den forreste og midderste del af skuldre. Hvis du kører en anden øvelse til nakken så vælg den øvelse du synes er bedst.....

Good luck med træningen

Jenz

Edited by jenz
Link to comment
Share on other sites

Dumbbell Press giver hovedsageligt i den øvre del af Trapezius, specielt den midderste del deltoideus, serratus anterior og tricepsen.

Military Press giver hovedsageligt i den forreste og midderste del af deltoideus, øverste del af pectoralis samt pectoralis minor, øverste del af trapezius, tricepsen og serratus anterior....

Det er noget vrøvl :) Forskellen på hvilke muskler som Dumbell press og military press træner er ikke særlig stor. Du vil i begge øvelser PRIMÆRT træne Den forreste del af Deltoideus som sammen med triceps vil være prime mover i begge øvelser.

Både militær press og dumbell press vil også aktivere den claviculære del af pectoralis major, hvor jeg dog er enig i at military press nok er bedre til at aktivere denne del af musklen.

Serratus anterior blive bedre træne med liggende pres øvelser som bænkpres O.lign. i stedet for de nævnte, da serratus anterior har funktion af at trække skulderbladende fremad.

Link to comment
Share on other sites

Prøvede bare at sige at forskellen ikke er særlig stor i de 2

øvelser, er rigtigt nok at claviculære del af pectoralis major os bliver aktiveret under øvelserne, men der begrænset hvor meget ved siden af deltoideus, tricepsen, Trapezius og serratus anterior. Den eneste forskel på de 2 øvelser er at dumbbell press os giver lidt til nakken, men ud over det hovedsageligt de samme muskeler der bliver aktiveret. :)

Jenz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share