Kost råd i politiken


Oliver Hansen
 Share

Recommended Posts

I politiken fra i søndags læste jeg følgende mht morgenmad:

"Havregryn er et godt mål, og ja, det er bedre end sukker-cornflakes, men det giver ikke særlig meget næring til at starte dagen på hvis det bliver spist alene. Du må prøve at få børnene til at spise cornflakes med frugt på (et halvt ælbe el. banan)...)"

Til mit kendskab er der masser af energi i havregryn og i følge en undersøgelse i tænk og test blev havregryn kåret som det bedste morgenmadsprodukt. Endvidere viste undersøgelsen også at de forskellige cornflakesprodukter generelt havde et kostfiberindhold som var under middel og et salt indhold som var direkte dårlig. Her scorede havregrynene hhv. god og meget god.

Et andet sted i artiklen sidestiller han kartofler med vingummier....... :blink:

Skribenten hedder Chris MacDonald og siger at han forsker i ernæring og fysisk aktivitet på AKI (men han har vist aldrig publiceret en videnskabelig artikel om ernæring), Spinnertræner og sportsdirektør for et kvindecykel hold.

Er det mig som har misforstået et eller andet?

mvh

Oliver

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Energi og nærring er jo ikke det samme. Energi mæssigt kan du sagtens blive fyldt op af henholdsvis havregryn og cornflakes - men det er nærringsmæssigt lidt fattigt alene - her tænkes vitaminer og mineraler. Et komplet morgen måltid har mere end en enkelt bestandel.

Jeg vil så mene det hjælper noget når der så kommer mælk på produkterne - men de kan altså med fordel sagtens suppleres.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Havergryn er godt. Fint at starte dagen på. Men det kan også være fint med lidt fructose (frugtsukker). Frugtsukker er optages middelhurtigt, og giver dermed en nogenlunde hurtig optagelse uden at blodsukker dog racer op og ned som den f.eks. gør ved alm sukker mm.

Angående vingummi og kartofler så går jeg ud fra, at det han mener, er, at såvel kartofler og vingummi overvejende består af stivelse (et kulhydrat).

Det er sådan set rigtigt. Men eftersom vingummi desuden indeholder er masse hurtigtomsættelige kulhydrater, det gør sammenligningen latterlig og absurd.

Kartofler er verdens bedste kulhydratkilde for en løbende energiomsætning. Vingummi er slik (omend et af de bedre af slagsen).

Link to comment
Share on other sites

--> Kim og jarvig

Lad mig stille spørgsmålet på en lidt anden måde:

Hvis I nu kun skulle vælge mellem cornflakes og havregryn (man kan jo altid supplere morgenmåltidet med de samme ting), hvad I så mene var bedst for børnene?

Mht vingummierne og kartofler så gik snakken på det GI, og der har de jo nok det samme. Men sådan som artiklen var skruet sammen, får man den opfattelse at kartofler var lige så dårlige som vingummier rent sundhedsmæssigt.

mvh

oliver :)

Link to comment
Share on other sites

Plus at havregyn med mælk har en komplet aminosyrerprofil.

At havregryn med mælk er dårligt ernærningsmæssigt er vist lidt af en påstand. Jf. mit kostprogram er det kun vitamin A, C og D, plus mineralerne natrium og jod, der halter bagud. Resten er fint repræsenteret.

Cornflakes med mælk mangler aminosyren tryptofan Vitaminer A,C,D, E plus pantotensyre og mineralerne er generelt dårligere repræsenteret. Jod, selen og kobber-indholdet er helt hen i vejret også.

Havregryn er langt at foretrække frem for cornflakes.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

--> Kim og jarvig

Lad mig stille spørgsmålet på en lidt anden måde:

Hvis I nu kun skulle vælge mellem cornflakes og havregryn (man kan jo altid supplere morgenmåltidet med de samme ting), hvad I så mene var bedst for børnene?

Mht vingummierne og kartofler så gik snakken på det GI, og der har de jo nok det samme. Men sådan som artiklen var skruet sammen, får man den opfattelse at kartofler var lige så dårlige som vingummier rent sundhedsmæssigt.

mvh

oliver :)

Havregryn - grundet mæthedsfornemmelsen.

Kartofler - vingummi: Kartofler har verdens højeste mæthedsfornemmelse pr. indtaget energimængde. Så der er absolut ingen sammenligning.

Kartofler = tiptiptop

Vingumme = (sundt) slik

Link to comment
Share on other sites

Kartofler - vingummi: Kartofler har verdens højeste mæthedsfornemmelse pr. indtaget energimængde. Så der er absolut ingen sammenligning.

Kartofler = tiptiptop

Vingumme = (sundt) slik

Så vidt jeg kan se er der ca. 65 % sukker i, så hvorfor skulle det være sundere end andet sukkerstads?

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Vingumme = (sundt) slik

Hvad mener du?

I modsætning til f.eks. chokolade, karamel og bolcher indeholder vingummi og lakrids ikke nævneværdigt fedt. Dette er naturligvis godt for det samlede indtag af energi pr. mængde slik indtaget.

Derfor "sundt". Ikke sundt som i sundt. Men som i "knap så fedende (alt andet lige)"

Kartofler har verdens højeste mæthedsfornemmelse pr. indtaget energimængde

Ud fra hvilken begrundelse?

Tjaa, ikke andet end, at der er lavet masser af tests, hvor man har testet, hvor lang tid man holder sig mæt på en given energimængde for forskellige fødevarer. Og her vinder kartofler overlegent.

Faktisk konstaterede jeg det selv indirekte på den ufede måde i julen. Jeg fik influnza med opkast 5 timer efter julemaden. Og vupti kom al maden op. Stort set alt andet var opløst i en "grød" i mange nuancer. Men kartoflerne var der stadig delvist. Det var den eneste ingridiens man stadig kunne skelne - og op mod 50 % af kartoffelstykkernes opridnelige størrelse var stadig tilbage.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

I modsætning til f.eks. chokolade, karamel og bolcher indeholder vingummi og lakrids ikke nævneværdigt fedt

Faktisk konstaterede jeg det selv indirekte på den ufede måde i hjulen. Jeg fik influnza med opkast 5 timer efter julemaden. Og vupti kom al maden op. Stort set alt andet var opløst i en "grød" i mange nuancer. Men kartoflerne var der stadig delvist. Det var den eneste ingridiens man stadig kunne skelne - og op mod 50 % af kartoffelstykkernes opridnelige størrelse var stadig tilbage.

Der er sgu inte meget fedt i karamel og bolcher, det er baseret på sukkermasse - du er ude, hvor du ikke kan bunde. :) Betragtet ud fra et helhedsbillede vil jeg påstå, at chokolade er sundest.

Gulerod er endnu sværere at fordøje, ligesom majs og ærter, så hvorfor ikke spise det i stedet?

Skræmmende at du har analyseret dit opkast så nøje. :lol:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

I modsætning til f.eks. chokolade, karamel og bolcher indeholder vingummi og lakrids ikke nævneværdigt fedt. Dette er naturligvis godt for det samlede indtag af energi pr. mængde slik indtaget.

Vidste ikke at du var så fedtforskrækket. :o Jarvig jarvig. Chokolade er en herligt. Det indeholder masser af herlige antioxidanter. vitaminer og miniraler og stoffer der hæmmer kraft. Chokolade har et meget meget lavt GI. Chokolade indeholder f.eks. searinsyre. (tror jeg nok det hedder)

Chokolade indeholder de samme gavnlige stoffer som findes i rødvin.

Vingummi indeholder stort set inden vitaminer, mineraler, eller andet godt. Vingummi indeholder en masse kræftfremkallende kemikalier og har et ultrahøjt GI.

Med hensyn til kartofler ville jeg nu mene at ris mætter mere, men jeg er ikke lige inde i det.

Link to comment
Share on other sites

--> Jarvig

Faktisk konstaterede jeg det selv indirekte på den ufede måde i hjulen. Jeg fik influnza med opkast 5 timer efter julemaden. Og vupti kom al maden op. Stort set alt andet var opløst i en "grød" i mange nuancer. Men kartoflerne var der stadig delvist. Det var den eneste ingridiens man stadig kunne skelne - og op mod 50 % af kartoffelstykkernes opridnelige størrelse var stadig tilbage.

Respekt. Jeg kender ikke mange som laver en så grundig analyse af deres bræk lige efter de har kaste op. :lol: Fik du indsamlet data nok til en videnskabelig artikel? :w00t:

Anyway tilbage til det oprindelig spørgsmål. Så er jeg da glad for at jeg ikke har misforstået noget mht. havregryn vs. cornflakes.

Det overrasker mig lidt at Mr. Chris McD så kommer med sådan en artikel. Han er jo rimelig veluddannet og det er ikke fra den type personer at man forventer fejlinfo. :thumb_down:

Nå nu kan der vist ikke koges mere suppe på det ben.

mvh

Oliver :)

Link to comment
Share on other sites

Lihe hurtigt til Oliver! Ham Chris McDonald er en værre en. Jeg studerer selv "Sundhed og Ernæring" på Suhr's Seminarium i Kbh., og i mine omgangskredse(mange ernæringeksperter!) er der fuld enighed om at han er en plattenslager som er ude efter at tjene penge. Han har bl.a. startet et SATS cykelhold, hvor han udelukker at fortælle at han selv har økonomi indblandet. Derudover er hans spalter i Politiken så korte og ubegrundede at det vildleder de fleste mennesker som søger råd. Og jo åbenbart også dig...

Til sidst: Havregryn m en blandig af banan, rosiner og skummetmælk er absolut den bedste morgenmad du overhovedet kan indtage og desuden kan man på ingen måde sammenligen vingummi og kartofler! Vingummi indeholder div farvestoffer, "E"-stoffer, smagsaromaer osv osv. Dvs absolut ingen næringstoffer, som kartofler derimod er rige på!

Slut for nu, håber du er blevet klogere og ligesom mig i fremtiden boykotter McDonald(s)...

Link to comment
Share on other sites

Havregryn er langt at foretrække frem for cornflakes.

Jeg lader den passere da emnet er morgenmad til børn - ellers kommer det i høj grad an på hvad man vil med sin kost, da fedtindholdet er væsentlig højere end Cornflakes og f.eks Branflakes, hvor sidstnævnte i mine øjne er et bedre produkt. ;)

Til mogentræningsfolket vil jeg ubetinget anbefale Bran/Cornflakes, da det har en lettere volumefylde i maven, så der er flere faktorer der spiller ind.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Ham Chris McDonald er en værre en. Jeg studerer selv "Sundhed og Ernæring" på Suhr's Seminarium i Kbh., og i mine omgangskredse(mange ernæringeksperter!) er der fuld enighed om at han er en plattenslager som er ude efter at tjene penge. Han har bl.a. startet et SATS cykelhold, hvor han udelukker at fortælle at han selv har økonomi indblandet.

Er der nogen, der ikke er ude efter at tjene penge? :unsure::blink:

At du kalder nogen plattenslager må være på grænsen til det injurierende. <_<

Det er ikke pænt at bagvaske folk, især når de ikke har mulighed for at tage til genmæle, men nu er CM til tider gæst herinde, så det kan være han blander sig. ;) Jeg kender ikke CM, men jeg kan forstå at hans spinningklasser er meget populære, fornemmer jeg en smule misundelse(?), under alle omstændigheder vil jeg påstå at CM har undladt at fortælle at han tjener penge på at være instruktør ( :blink: ), han har næppe udelukket det. :)

Dine venstreorienterede kommentarer har ikke meget med konstruktiv kritik at gøre.

'Pyt siger :thumb_down:

:lol:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Lihe hurtigt til Oliver! Ham Chris McDonald er en værre en. Jeg studerer selv "Sundhed og Ernæring" på Suhr's Seminarium i Kbh., og i mine omgangskredse(mange ernæringeksperter!) er der fuld enighed om at han er en plattenslager som er ude efter at tjene penge. Han har bl.a. startet et SATS cykelhold, hvor han udelukker at fortælle at han selv har økonomi indblandet.

...

Slut for nu, håber du er blevet klogere og ligesom mig i fremtiden boykotter McDonald(s)...

Der er til gengæld fuld enighed her ved mit skrivebord om at dansk småulækker skattejantelovsmisundelse trives fint hos d'herrer Suhr'ske ernæringseksperter.

Hvordan skulle man kunne starte og træne et cykelhold uden at have økonomi indblandet? Come on...

Boycot Chris M, verdens sejeste spinninginstruktør? - Get a life.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader den passere da emnet er morgenmad til børn - ellers kommer det i høj grad an på hvad man vil med sin kost, da fedtindholdet er væsentlig højere end Cornflakes og f.eks Branflakes, hvor sidstnævnte i mine øjne er et bedre produkt.  ;)

Tja, cornflakes blev i sin tid opfundet af en hvis Hr. Kellog, for at forebygge at teenagere onanerede. Det synes jeg siger det meste <_<

Havregryn er suverænt meget sundere end cornflakes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share