Skader


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

Skadetype: Lyskeskade. Ifølge lægen fibersprænging øverst ved hæfningen i højre lyske

Smerte: næsten konstant ømhed i højre lyske - selv ved minimal aktivitet, som en lille gåtur. Oplever også voldsomme smerter til tider og har prøvet at vågne pga. smerter.

Årsag: Vides ikke helt. Overtræning (evt. forkert ståen på stepmaskinen) forbundet med smaghed nederst i lænden

Behandling: Fik henvisning til fysioterapi, hvor jeg har gået 5 gange. Han rørte ved min lænd, da han mente, at hovedproblemet lå der. Han satte 2 led på plads, men skaden i lysken er ikke blevet bedre. Skal undersøges af ny læge i dag. Har fået af vide, at skaden er gået i kronisk tilstand. Dette betyder, at jeg skal regne med, at der kan gå 10-12 måneder, inden jeg er ovre den. Hvis der dannes arvæv, kan det i værste fald betyde, at jeg aldrig kommer mig helt over den :( . Må først begynde genoptræning efter 4 uger uden smerte - og det er ikke sket endnu! Der går ca. 8-10 måneder før jeg rigtig kan begynde at træne inderlårene op med vægt på.

Edited by Snoopy
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er vel næppe en skade endnu, men mere en gene.

Det er værst under chinups (overhåndsgreb) - og smerten er udtalt på rød [1] - Extensor Digitorum:

WristExtensorsSup.gif

Har forsøgt at bruge straps for at afhælpe, men det ser ikke rigtig ud til at virke - problemet bevæger sig nu også over til andre øvelser, og jeg er langsomt men sikkert begyndt at få problemer med grebet.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Har haft impingement.

Årsag: Letter rundrygget fra naturens side. Fik ikke strukket brystet/lats ud.

Genoptræning: Rotator cuff øvelser (virkede ikke), senere udstrækning af pectoralis minor/major på dagig basis

Gode råd: De fleste der træner tung brysttræning vil opleve nedsat bevægelighed i bryst/kuldre/latissimus. Bevægeligheden SKAL holdes ved lige og ekstern rotations øvelser er en nødvendighed for at holde skulderleddet sundt og velhungerende.

Link to comment
Share on other sites

Gode råd: De fleste der træner tung brysttræning vil opleve nedsat bevægelighed i bryst/kuldre/latissimus. Bevægeligheden SKAL holdes ved lige og ekstern rotations øvelser er en nødvendighed for at holde skulderleddet sundt og velhungerende

Enig med Polle :wink: Folk kan sige hvad de vil, men tung brysttræning giver altså nedsat bevægelighed hos en hel del mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Mit forslag, lad være med at løfte så tungt...

70 - 80 % skulle være nok til at aktivere alle enhederne i musklen...

Henning :pumpin:

Jeg faldt selv i lige før jul, hvor jeg bænkede med 32 kg håndvægte.

Jeg mistede kontrollen med den højre, og fulgte den ned på gulvet.

Det gav en overbelastning i højre arm udefinerbart fra skulder,

ned gennem biceps og lidt i underarmen.

Jeg kan stadig mærke det, og kan ikke træne så tungt arme og skuldre mere.

Endnu en gang blev jeg bekræftet i at tungt ikke er noget for mig.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Skadestype: Lyskebrok/sportsbrok

Smerte: Smerter i lysken, specielt ved tungere løft og opspænd i bughulen

Årsag: Højest sandsynligt "tungt" dødløft/bent-over-rows og lignenden øvelser med stort pres på bughulen, samt en genetisk svag bughule.

Behandling: Før eller senere kræver det en operation - ærgeligvis. Men indtil da, et minimum af løft, der belaster bughulen.

For at quote mig selv, fra en anden tråd

Jeg syntes der er stærke tendenser til mange skader blandt folk her på MOL. Er det den eksisterende konsensus om "træn altid tunge basisløft" dogme, der spiller ind?

For jeg tror at mantraen omkring tunge løft sætter kraftige præg hos nogle. Mig incl.

Om det så måske istedet er manglende viden og instruktion omkring løftene ved jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har lige gennemgået en kikkertoperation, da lægerne troede at min enisken var i stykker. I stedet viste det sig at det var brusken der var slidt. Dette vil jo så sige at jeg skal slås med en mild slidgigt resten af mit liv.

Brusken blev pudset lidt, og om ca. 2 uger begynder jeg genoptræningen, og det var så det. :mad:

2 års cardio smadret på under en måned :mad: Jeg gruer for at komme igang igen: 2 kg. tungere og med en helvedes dårlig kondition. (ja jeg er lidt bitter, for med en scanning af knæet kunne indgrebet være undgået)

Link to comment
Share on other sites

Skadestype> Springerknæ aka "patella tendinitis", "patella tendinopathy"

Smerte: Hvor patella senen hæfter på knæskallen

Årsag: Højst sandsynligt pga for stor knæbelastning ved bl.a. hacksquat og måske for meget træning af quadriceps. Derudover har interval træning på motionscykel måske også været medvirkende. Har desuden haft "Osgood Schlatter" som 12-årig hvilket disponerer for springerknæ :dry:

Behandling: RO! LADE VÆRE MED AT SQUATTE før smerten er HELT væk. LANGSOM genoptræning. Excentrisk arbejde for at styrke det kollagene væv., DYB tværmassage for at undgå arvæv og for at fremskynde helingen. Tror ikke NSAID præperater vil hjælpe da der ikke længere er inflammation, men snarere celledød i vævet hvilket også betyder genoptræningen kan risikere at blive langvarig. :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Laush--- Find en fys der kan give schockwave....

Skade:

Piriformis syndrom

Smerte:

Balle med udstråling til knæ og en øm ryg.

Årsag:

Gentagne belastninger og manglende udstrækning af musklen.

Behandling:

Termisk kortbølge og ellers massage, udspænding og den værste af alle triggerpunkt-inhibering :blink:

Link to comment
Share on other sites

Laush--- Find en fys der kan give schockwave....

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hvis det kan holde hvad der loves, så er det vist fremtiden.. Måske med lidt billigere apparater :blush:

Har du Michael til El terapi?

<{POST_SNAPBACK}>

Vidste den ville komme :laugh:

Ja vi har Michael til el, men har nu mere kigget på de resultater de har med den behandling i Norge. Ifølge Michael, som studerer det i øjeblikket, er der meget store behandlingsmuligheder i det, men det skal jo undersøges bedre før det er sikkert....

Link to comment
Share on other sites

Har godt nok lige bestået el-terapi, men hvad er "schockwave". Laser samt ultralyd hjælper lige midlertidigt på smerten og burde også fremskynde helingen. Desværre har jeg bare ikke adgang til apparaterne 3 gange om ugen. Michael går jeg udfra er en underviser i ålborg? Vi har nemlig også haft en "michael schaumburg müller" til at undervise i el-terapi. Meget dedikeret mand som virkelig vidste meget om emnerne. Går ikke udfra det er ham?

Mvh Lau (stud.fys)

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Shockwave terapi er koncentreret ultralyd, som udløses i "bursts".

Det danner caviteter i vævet, hvilket man jo normalt vil undgå med normal ultralyd.

Men det skulle som sagt være meget effektivt!

Underviseren på Ålborgskolen (Michael Harbo), har også skrevet bogen der undervises fra på mange skoler.

Link to comment
Share on other sites

Vidste den ville komme :laugh:

Den var lidt møntet på det lidt kontroversielle i brugen af schockwave...

Laush---- Som Jørgen siger danner det caviteter i vævet men det ser ud til det primært rammer væv der er skadet på den ene eller anden måde. Det kan feks fjerne forkalkninger i sener osv. og øger dermed blodgennemstrømning og inflammation.

Jørgen-- er dig og Michael samme årgang?

Link to comment
Share on other sites

Skade I

Nerveafklemning eller deslige i venstre arm?

Symptomer

Venstre arm gik død ved øvelser såsom rows og curls

Behandling

2 uger med nogle gigtpiller af en art.

Årsag

Højst sandsynligt kombinatioen af musearbejde og træning, hvoraf det første nok har spillet den største rolle.

Skade II

Irretation af venstre underarm.

Symptomer

En stille tiltagende smerte ved presse og trækkeøvelser, dog kun ved mediumtunge vægte, ved topsæt gik det lidt væk igen.

Behandling

Træningspause og massage.

Årsag

Relativt ukendt, gætter dog på at musearbejde har gjort det igen, da jeg tit anvender venstre arm til dette også.

Skade III

AC-ledsproblemer, generelle problemmer med Rotatormanchetten

Symptomer

Smerter ved når højre blev bevæget i yderpositioner, f.eks. over hovedet eller bag ryggen.

Behandling

NSAID, massage, træningsro

Årsag

Jeg fjollede rundt, faldt og slog skulderen i jorden, samtidig med at en anden personl faldt med mig, så jeg blev trykket i jorden med omkring 100 kg ekstra.

Skade IV

Højre skulder af led.

Symptomer

Skulderen sad forkert, massere af smerte ved bevægelse af armen.

Behandling

Træningsro, massage, NSAID, forbud mod vægtløftning. :innocent:

Årsag

Et mislykket trækforsøg, der endte helt galt. :crazy:

Generelt set har jeg ikke haft nogen skader, hvor årsagen har været almindelig tung træning alene. Jeg døjer stadig med effekten fra skade IV og muligvis skade III. I almindelig dagligdag har jeg ingen gener. Det er kun i træningsøjemed at disse skader gør sig gældende. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Kanon ide med denne tråd. Har selv et tilbagevendende problem som nogen måske kender løsningen på:

Skade: Klemt nerve i lænderyg

Øvelse: Hacksquat

Udbedring: Vides ikke

<{POST_SNAPBACK}>

Har muligvis samme problem, dog i bænkpres. hvis jeg ikke laver nogle hyperextensions bagefter så er min lænd fucked de næste par timer, men så forsvinder det igen.

Kan dog nok tilbageskrives til min opspænds teknik i bænkpres

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Skade:

Ultralydsundersøgelse: Fibersprængninger i baglår/Semitendinosus. Arvæv flere kraftige strøg. Enkelte mikroforkalkninger.

Symptomer

Smerter ved stræk på baglår. Især ved dødløftlignende bevægelser (selv når tunge håndvægte skal unrackes til overkropstræning)

Behandling

let excentrisk træning af baglår (indtil videre uden nævneværdig effekt), smidigørelse af arvæv. Afventer konsultation hos ortopæd og skal muligvis under kniven. Jeg har gået rundt med det her møg i over et år, mens lårene er atrofieret 14 kg mindre og mit squat på omtrent 200 kilo hører fortiden til :dry:

Årsag:

Kraftige stramme haser, for lidt smidighed, overstræk og fibersprængning under en stivbenet dødløft session.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
Shockwave terapi er koncentreret ultralyd, som udløses i "bursts".

Det danner caviteter i vævet, hvilket man jo normalt vil undgå med normal ultralyd.

Men det skulle som sagt være meget effektivt!

Underviseren på Ålborgskolen (Michael Harbo), har også skrevet bogen der undervises fra på mange skoler.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er meget interesseret i at høre nærmere om hvor man tilbyder den og andre behandlinger!

Andre råd er også kærkomne jævnfør ovenstående klamamse :smile:

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Skade I

Biceps Tendinitis - overbelastningsskade

Behandling

ro og massage

Skade II

Forstrækning af erector spines ved squat pga en svag core muskulatur

Behandling

ro og optræning af core muskulaturen

Skade III

fucked-up skulder pga maxforsøg i military press

behandling

lad være med at maxe i military press

Skade IV

overbelastede og ømme skuldre

Behandling

lad være med at køre guillotinebænkpres og tag bredere fat på stangen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Shockwave terapi er koncentreret ultralyd, som udløses i "bursts".

Underviseren på Ålborgskolen (Michael Harbo), har også skrevet bogen der undervises fra på mange skoler.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er meget interesseret i at høre nærmere om hvor man tilbyder den og andre behandlinger!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Drenge

Bare lige for at opklare et par ting. Chokbølge - eller ESWT (Extra Corporal Shock Wave Therapy) er ikke ultralyd - det er almindelige lyd med en blandingsfrekvens mellem 20-20.00 Hz og altså hørbar (modsat ultralyd).

Lyden fokuceres imod et fokuspukt på 3 mm2 hvor den afsættes med en effekt der svarer til ca. 100 gange den energi der er i ultralyd. I den oprindelige form bliver den brugt til at knuse nyresten med - den vi bruger i klinikken er en modificeret udgave.

Der findes endnu kun 3-4 steder i DK hvor behandlingen udføres. I Aalborg, Kollind og i København.

Den primære effekt er ganske rigtigt cavitationerne - eller rettere den indvækst af kapillærer (tynde blodkar) der følger efter den mikrovævsskade de danner. Derfor ser vi en indtil nu uset effekt på selv meget kroniske skader.

I medierne har der været meget fokus på ESWT til sportsfolk fordi behandlingen er hurtig og kan erstatte kirugi til de kroniske seneskade (achillessenerne, springerknæ, løberknæ og fascitis plantaris/hælspore) og stort set uden genoptræningsfase.

Michael Harbo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share