Skader


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

En væsentlig del af indlæggene på MOL handler om at hjælpe hinanden med at finde gode måder at træne på. Det er der tonsvis af tråde om hver eneste dag. Men en mindre behagelig del af træningen er skader. Dem snakker vi ikke så meget om, men de er jo i virkeligheden langt vigtigere, end hvilket træningssystem man tilfældigvis benytter sig af idag. En skade kan i værste fald slutte en karriere.

I Aalborg har vi i øjeblikket tre licensløftere med så alvorlige rygskader, at de har udsigt til langvarige pauser fra squat. Og jeg kan forstå, at man også i Horsens og Odense er ramt af skader.

I øjeblikket kan man læse om skaderne i de forskellige MOL'eres logbøger, men dem er der jo ingen, som kan overskue alligevel. Det fik mig til at tænke på, om ikke det ville være en god idé at samle "skadesjournalerne" i én tråd, så vi måske kan finde nogen fællestræk ved de skader folk har.

Måske er der nogle bestemte øvelser, som har skabt en bestemt type skade. Måske er der en bestemt træningsmetode, som har givet uforholdsvis mange skader. O.s.v. Hvis dem med nye eller gamle skader ville skrive et indlæg om, hvad skaden går ud på og hvordan den opstod, så kan vi få en tråd, som kan bruges til at lære af andres erfaringer, så man ikke drøner ud og skaffer sig selv en skade af ren og skær uvidenhed.

Det kan f.eks. godt være, at en enkelt kan lave upright rows fra nu af, og til han bliver pensioneret uden problemer, men hvis flere har fået skulderskader af øvelsen, så bør man måske give den en rød advarselslampe. Så har specielt de nye i klubberne noget at holde sig til. I stedet for bare at lytte til Børge Biceps, som har lavet upright rows, skulderpres fra nakken o.s.v. hele sit liv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg lægger selv ud med en skulderskade.

Skulderskade

For et par år siden lavede jeg siddende skulderpres med håndvægte. Uheldigvis mistede jeg kontrollen med en tung håndvægt, så den faldt ned bag mig. Og drejede min skulder med bagover, inden jeg nåede at slippe vægten. Det ødelagde et eller andet i min skulder, som betød flere måneders pause fra træningen.

Jeg har stadig mén efter skaden idag og kan f. eks. ikke hænge i en ribbe.

Øvelse

Siddende skulderpres med håndvægt.

Forslag

Lav kun skulderpres stående. Det er sværere, men træner dels hele kroppen bedre og dels så har man langt bedre muligheder for at komme af med vægten, hvis noget går galt.

Link to comment
Share on other sites

Min skade er nok bare en forstrækning af lænden. Den kom ved noget så åndsvagt som et dødløft med klap. Det gav grundig forstrækning. Dødløft er ikke det store problem så længe det ikke bliver grinder-tungt, mens squat under parallel flere gange har sendt mig tilbage til start - og forfra igen. :(

Link to comment
Share on other sites

Skulderskade:

En håndvægt der smuttede under normalt dumbel benchpress gjorde at jeg fik en lille skade. Den varede kun en uges tid og så var smerten væk. Desværre fik jeg ikke trænet skuldren op og et par mdr efter overanstrengte jeg skuldren ved military så jeg fik en skade der varede 1månned at komme over og derefter et par uger med træning af skuldren.

Øvelse:

Benchpress med dumbel

Forslag:

Sørg for at få trænet musklerne ordentlig op efter småskader

Link to comment
Share on other sites

Skadetype.: Knæskade (seneskade)

Øvelse: Benpres

Benpresset blev udført med fødderne alt for langt nede på pladen med overdreven knævandring til følge. Dette resulterede i overanstrengelse af og inflammationer i patellasenerne (senerne lige under knæet) Skaden dukkede op for 2 år siden, generer mig med jævne mellemrum og tvinger mig til at tage pauser af op til flere måneders varighed.

Forslag: Sørge for at placere fødderne højt på pladen, så knævandring undgåes/minimeres. Alternativt undgå øvelsen og squat istedet (men vær også opmærksom på teknikken hér)

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

Jeg har da en bette en at bidrage med ;)

Skadestype: Fibersprængning øverst i låret

Øvelse: Squat

Fik nogle udmærkede ændringsforslag til min squat-stil - stå bredere og med fødderne drejet mere udaf. Problemet var bare at jeg så ændrede stil uden at sætte vægten ned, og det ændrede stress på musklen var åbenbart nok til at give en fiber.

Forslag: Hvis teknikken i en øvelse ændres væsentligt så gå roligt frem med vægten

Link to comment
Share on other sites

Skade:

SI-led der er rykket skævt

Øvelse

Tja... enten pga for tungt squat med dårlig teknik lige ovenpå to uger ferie, eller også på grund af jumping squats med vægt på ryggen.

Har flere gange været sendt tilbage til start, pga for hurtig start med de tunge vægte.

Forslag

Start let op ovenpå ferie/pause, og i tilfælde af skade så træn stille og roligt op imod den gamle form.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Skade: Vides ikke endnu.

Skadesområde: Lænden, fra hvirvel 4-5 og 25 cm op.

Øvelse: Dødløft (raw), lavede ny PR på 200, og satte derefter 5 kg. mere på for at nå max. Var ukoncentreret og spændte ikke ordenligt op inden igangsætning. Løftede den en 30-40 cm fra gulvet, før jeg opgav og smed den fra mig. Ingen smerte, ingen ømhed - intet. Før dagen efter. :thumb_down:

Behandling: De første 4 uger forsøgte jeg mig med meget lette dødløft. Da det ikke var nok, lagde jeg dødløft, squat, bent over row, m.fl. helt på hylden i 6 uger. Genoptog let dødløft for 4 uger siden, men nåede kun 1 træningspas, så var jeg tilbage til start igen. :(

Har nu været til læge og fys, som begge mente jeg havde en forskydning mellem L4 og L5. Var til røngten igår, og her kunne det ikke bekræftes. Så alt tyder nok på, at det ER muskulært og/eller sener den er gal med. skal tilbage til fyssen.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Skade I:

Vides ikke præcist, men enten forstrækning/fiber eller compartmentssyndrom/muskellogesyndrom (muskelhinden "flækket") i læggen. Mærkes på yderside af højre læg, soleus-musklen. Tidligere var det venstre læg, jeg døjede med, men det er så godt som forsvundet, hvilket kunne tyde på, at der her var tale om fiber/forstrækning.

Øvelse:

Squat - især dynamisk, hvor skaden netop også opstod.

Forbedringer:

Sørg for at presse mindre med forfoden i squat.

Behandling:

Forstrækning/fiber: Pause, diverse genoptræning, let vægt.

Compartmentssyndrom: Operation.

Skade II:

Inflammation af venstre brachio radialis sene. Skaden har varet nu i snart halvandet år.

Øvelse:

Mest udtalt i bænkpres, især dynamisk, men generelt alle presseøvelser. Desuden curls, især hammer.

Behandling:

Træn udenom smerter i presseøvelser; enten med let vægt, anden grebsbredde, teknik mv. Ellers kan følges den gængse genoptræning for inflammationsskader og behandles medicinsk med NSAID eller binyrebarkhormon.

Edited by Ripper
Link to comment
Share on other sites

Ripper>>

Du glemte vidst:

Skade III:

Formodet fibersprængning i sækken

Øvelse:

Sæk klaskning i hovedet på kinneht reeiii

Forbedringer:

Godt opspænd i sækken før klaskning, evt med bælte.

Behandling:

Pause af træning og klaskning.

:lol:

For mit eget vedkommende:

Skade:

lændeskade grundet dårlig teknik (særligt de sidste reps) ved volumen sæt i dødløft. Døjede med iskias smerter i ½ år.

Udbedring:

Forsøgte med lette rehab sæt både i squat og dødløft, men det eneste der virkede var ½ års pause, med ibuprofen i ny og næ. Burde nok have konsulteret fys eller kiropraktor <_< .

--

grinder

Link to comment
Share on other sites

Forslag

Lav kun skulderpres stående. Det er sværere, men træner dels hele kroppen bedre og dels så har man langt bedre muligheder for at komme af med vægten, hvis noget går galt.

Øvelse: Dødløft (raw), lavede ny PR på 200, og satte derefter 5 kg. mere på for at nå max. Var ukoncentreret og spændte ikke ordenligt op inden igangsætning. Løftede den en 30-40 cm fra gulvet, før jeg opgav og smed den fra mig. Ingen smerte, ingen ømhed - intet. Før dagen efter.
Mit forslag, lad være med at løfte så tungt...

70 - 80 % skulle være nok til at aktivere alle enhederne i musklen...

(Beleriand_K --> Jeg forsvarer bare mig selv i henhold til sidste kommentarer i min logbog)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Øvelse: Dødløft (raw), lavede ny PR på 200, og satte derefter 5 kg. mere på for at nå max. Var ukoncentreret og spændte ikke ordenligt op inden igangsætning. Løftede den en 30-40 cm fra gulvet, før jeg opgav og smed den fra mig. Ingen smerte, ingen ømhed - intet. Før dagen efter.
Mit forslag, lad være med at løfte så tungt...

70 - 80 % skulle være nok til at aktivere alle enhederne i musklen...

:dontgetit:

Bellini gik jo efter en endnu bedre ny 1 RM! ;) Det ville de fleste have gjort, hvis de anede bare den mindste chance for, at lortet ville komme op!

Edited by Ripper
Link to comment
Share on other sites

Skadetype: Nakke/skulder skade

Øvelse: Træk og pres bag nakke

Skulder impingement og hvad værre var at øvelserne gav langvarige prolaps-lignende symptomer/nerverodstryk i nakken. Resultat atrofi muskler i skulderen, arm og ryg. Det kostede 2 års genoptræning.

udbedring: træk til bryst, militærpress

Link to comment
Share on other sites

Bellini gik jo efter en endnu bedre ny 1 RM! ;) Det ville de fleste have gjort, hvis de anede bare den mindste chance for, at lortet ville komme op!

Ja, jeg forstår det godt, men nu har jeg lidt sjov kørende om at træne tungt,

bl.a. med Beleriand_K, så han skulle lige have noget igen...

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Skade:

- Skuldersene-indeklemning / Impingement i venstre skulder.

Skyldes iritativ tilstand i de sener som går fra skulderbladet.

Inflammation i øvre skulderbladsmusklerog slimsækken overfor bliver klemt mellem overarmsknoglens hoved og skulderbladets knoglefremspring.

Symptomer:

- Smerte fortil på skulderen, udstråling ned på overarmen, smerter ved kast og når armen føres ud fra kroppen i forskellige vinkler.

Årsag og historik:

- Sandsynligvis begyndt som overbelastningsskade med inflammation af slimsækken. I mit tilfælde har jeg døjet med inflammationer i skulderen i nogle år - kulminerede i august måned hvor al træning var umulig. Blev endeligt diagnosticeret hos ortopædkirurg som anbefalede operativt ingreb, da min tilstand var kronisk pga. nerve-afklemning.

Behandling:

- Åben skulder-kirurgi, subacromial decompression.

Pladsen under skulderbladet blev genskabt så senerne kunne køre frit igen.

Fik fjernet et ledbånd i skulderen samt en vene. Bursa åbnes og betændelse og ligament blev fjernet. Arvæv blev høvlet ud og fjernet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft skinnebensbetændelse. Det fik jeg sidste sommer da jeg startede op på et slankehold. Der var meget løb og hop, og mine skinneben kunne ikke holde til den belastning som min øgede vægt gav mig.

Derfor stoppede jeg med hoppene, og meldte mig til spinning i stedet for, og allerede efter at have tabt 3 kg. kunne mine skinneben klare hop og løb udena t jeg fik ondt.

Link to comment
Share on other sites

Kanon ide med denne tråd. Har selv et tilbagevendende problem som nogen måske kender løsningen på:

Skade: Klemt nerve i lænderyg

Øvelse: Hacksquat

Udbedring: Vides ikke

Når jeg tager hacksquats har jeg en tendens til at få klemt en nerve helt nederst på ryggen. Det gør normalt først nas efter et par timer, og går væk løbet af et døgns tid, men det er godt nok generende når det står på.

Forstår ellers ikke hvad dælen jeg gør galt. Holder ryggen ret mod pladen, og spænder godt op i overkroppen.

Nogen der har et bud på hvad jeg gør galt?

Link to comment
Share on other sites

Kanon ide med denne tråd. Har selv et tilbagevendende problem som nogen måske kender løsningen på:

Skade: Klemt nerve i lænderyg

Øvelse: Hacksquat

Udbedring: Vides ikke

Når jeg tager hacksquats har jeg en tendens til at få klemt en nerve helt nederst på ryggen. Det gør normalt først nas efter et par timer, og går væk løbet af et døgns tid, men det er godt nok generende når det står på.

Forstår ellers ikke hvad dælen jeg gør galt. Holder ryggen ret mod pladen, og spænder godt op i overkroppen.

Nogen der har et bud på hvad jeg gør galt?

Er du sikker på at det er en indeklemt nerve? Har du smerter strålende ned i benet?

Prøv at lægge et håndklæde bag ved lænden når du laver øvelsen :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Skadetype:

Albue led skade

Øvelse

Lagde arm med klasse kammierne

Dystede mod kammeraterne til en klasse fest og dagen efter gjorde det ondt når jeg kørte presseøvelser som f.eks bænkpres. Curl med dumbbells gjorde også satans nas

Udbedring

Stoppe træningen tideligt hvis det gjorde for ondt, ellers var skaden væk efter et par uger.

LAD VÆR MED AT LÆGGE ARM! :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share