De skrå mavemuskler


bls
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til at træne min skrå mavemuskler lidt mere intensivt, og vil høre om I har nogle erfaringer med den øvelse, hvor man står op og trækker ned til siden, mens man trækker i et kabel med vægt på? Er den god?

Der er en skrå mavemuskelmaskine oppe i Trimshop, men da min ryg er blevet noget sensitiv overfor skæve bevægelser, lyder kabeløvelsen umiddelbart som en bedre ide.

Ellers modtages andre forslag og øvelser med kyshånd.

Birgitte

Link to comment
Share on other sites

Hvad funktionelt er der ved træning af skrå mavemuskler?

Ahhh, funktionalitet :wub:

Hvis du med dit spørgsmål mener: Hvad skal man bruge dem til? Så er svaret:

Hver gang du skal ud af sengen om morgenen bruger du "de skrå"..

Hver gang du presser med kun den ene hånd, spændes de skrå for at stabilisere..

De bruges konstant :)

Hvis du med dit spørgsmål mener: Hvor funktionelt er det at stå og svinge en håndvægt over hovedet? Så er svaret nok: Ikke særligt meget!

(Med funktionelt mener jeg overførbart til dagligdags funktioner)

Hvordan kunne man så træne de skrå funktionelt?

Jamen så skal du finde en øvelse, som ligner dagligdags aktiviteter. Det kunne være at komme op fra sengen/gulvet, men med en håndvægt på brystet som belastning.

Dette indlæg kan vist bedst betegnes som selvsving :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst at det i høj grad er de skrå muskler der bruges ved udførslen af et slag B)

Korrekt, sammen med lægmusklen, quadriceps, glutterne, multifidi, rectus abd, pect. maj, delt. ant, triceps, underarmens flexor+extensor loge, sternocleidomastoideus osv osv... B)

(Selvsving igen :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for alle jeres forslag, jeg vil prøve dem efterhånden og se hvilke, der passer mig bedst.

->xjyden m.h.t. funktionalitet er det de skrå mavemuskler der skal holde min mave på plads til sommer og senere hjælpe med til at presse babyen ud. Det er derfor ikke for tidligt at gå i gang :)

Link to comment
Share on other sites

:o Og så blev I helt stille, hva' drenge ... ? :lol:

Held og lykke med projektet, bls!

:) meadow

p.s. En anden god øvelse for maven (uden vægte) er den hvor du sidder på numsen med fødderne løftet og hænderne i gulvet bagved dig. Læn dig så på den ene balle ud til siden og stræk og bøj benene, med fødderne løftet hele tiden. Og så gentager du på den anden balle.

Den tager godt fat lige i de skrå muskler på maven. :devil: Man skal øve sig lidt! ;)

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

hej...

lige lidt om de skrå mavemuskler ifb graviditet. Nogle mener (C. Bircow eksempelvis) at man skal undlade at træne de skrå mavemuskler som gravid da en øget spænding i disse vil øge disastasen. Diastasen er det der sker når maven vokser og derved deler den ydre lige mavemuskel )rectus abdominis i to.

Grunden til man skal undlade de skrå mavemuskler er at denne deling af den lige mavemuskle så bliver sværere at få på plads igen efter fødslen.

Du kan eventuelt læse bricows bog om træning under graviditet

ph

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke så meget om graviditet, og jeg hader at træne mave, men hvis jeg skulle træne skrå mavemuskler, så ville jeg nok træne træk øvelser frem for skubbe øvelser. Kroppens stabiliserende muskler er ikke beregnede til at destabilisere kroppen, og det er sandsynligvis uhensigtsmæssigt at bruge dem til det.

Nå, ja, og det argumenterer så for enarms trækøvelser af forskellig art, som jeg ser det.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

HEy BLS

er det Trimshop oppe i Ballerup.. (ved ikke om det findes andre steder så)

men hvis det er, så er det også der oppe jeg er.. og jeg tror da godt jeg kan vise dig nogle øvelser eller to til de skrå.. skal op i praktik i uge 8, vil sige fra i morgen af så er der oppe hele ugen.. så hvis det er kan vi jo lige aftale mere, så skal jeg se hva jeg kan hjælpe med..

Mvh Thomas.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke så meget om graviditet, og jeg hader at træne mave, men hvis jeg skulle træne skrå mavemuskler, så ville jeg nok træne træk øvelser frem for skubbe øvelser. Kroppens stabiliserende muskler er ikke beregnede til at destabilisere kroppen, og det er sandsynligvis uhensigtsmæssigt at bruge dem til det.

Nå, ja, og det argumenterer så for enarms trækøvelser af forskellig art, som jeg ser det.

Gad vide hvad du mener med det? :blink:

Link to comment
Share on other sites

-> Pelshuen

Det er da muligt at fru Bircow har ret, men nu har du lige ramt en af mine yndlingsaversioner så...... Desuden har jeg aldrig efter puberteten haft en flad mave, og vil sikkert med lethed overleve aldrig at få det :)

Det med at de skrå mavemuskler skal være i god form har jeg fået at vide af lægen og jordmoderen, og jeg går ud fra at de ved hvad de taler om.

-> Thomas87

Det kunne da være rigtigt hyggeligt at mødes en dag, og hvis du har styr på teknikken er det jo også rart at få den på plads med det samme.

->xjyden

Min glæde over at træne mavemuskler kan normalt også ligge på et meget lille sted, men hvis det kan hjælpe til, at jeg ikke vralter for meget rundt, er jeg villig til at ofre mig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share