Styrkeløftere hvornår bruger i knæbind?


sas
 Share

Recommended Posts

Altså ved f.eks. hvilke intensiteter af jeres RM'er bruger i dem? Og hvor tit?

Hvor tit kan man slippe af sted med at bruge knæbind uden at man totalt neglicerer det at konditionere knæets mange strukturer til at kun modstå tung vægt.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

I flere år brugte jeg dem kun de tre - fire gange inden en konkurrence. Nu bruger jeg dem sådan set hele tiden - de er dog kun stramme ved tunge vægte, så meget af det er psykisk og fordi jeg synes det er behageligt.

Jeg vil ihvertfald aldrig opfordre en ny løfter til at løfte med stramme knæbind fra dag 1. For det første vil vedkommende sikkert løbe skrigende bort :tongue::chicken: og for det andet vil der næppe være den nødvendige styrke og stabilitet til stede omkring knæet hos en ny løfter.

Link to comment
Share on other sites

Burde man være bekymret for om ens knæ kan klare tunge vægte, uden nogen form for støtte?

Har hørt lidt "skræmmehistorier" fra andre, om at knæet(især knæskallen) slet ikke ville kunne klare de tunge vægte som f.eks. styrkeløftere bruger, uden nogen form for støtte. Er der hold i det, eller er det bare "skræmmehistorier"?

Link to comment
Share on other sites

Burde man være bekymret for om ens knæ kan klare tunge vægte, uden nogen form for støtte?

Har hørt lidt "skræmmehistorier" fra andre, om at knæet(især knæskallen) slet ikke ville kunne klare de tunge vægte som f.eks. styrkeløftere bruger, uden nogen form for støtte. Er der hold i det, eller er det bare "skræmmehistorier"?

Det er væsentligt at du starter med at opbygge nogen basal styrke, altså uden hjælpemidler. Efterhånden som du bygger teknik og grundformen op kan du begynde at overveje knæbind osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger stort set knæbind hver gang, men man kan jo ikke sige hvornår man skal tage dem på. Det afhænger jo af om du træner tungt eller let på dagen. Man kan jo godt køre let med knæbind. Måske 60 %. Men det skal jo være 60 % af ens max med knæbind (bare et eksempel)

Så knæbind skal jo ikke bare bruges når man køre 85% eller der over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share