For meget vand?/vand med salt i?


jenz
 Share

Recommended Posts

Hey MOL!

Hvis man drikke meget vand om dagen (5-7 liter) kan man så komme i ubalance med ens saltindhold i kroppen? Eller skal der mere til? hvis ja hvor meget skal der så til cirka for en på 75 kg?

Et andet spørgsmål...

Hvis man drikker vand med en lille smule salt i, vil det så være sværer for kroppen at optage det pga salten?

Mvh Jenz

ps. kunne ikk lige finde noget i forummet om det. Håber i kan hjælpe

Link to comment
Share on other sites

hmmm gør jeg heller ikk, men gjorde på et tidspunkt, og kunne godt tænke mig og vide om det kunne lave en slags ubalance i saltindholdet i kroppen, eller på anden måde skader kroppen at indtage så meget dagligt... Men hjælper meget på ens bumser hvis man drikker rigtig meget vand dagligt

Edited by jenz
Link to comment
Share on other sites

jenz

Hvis man drikke meget vand om dagen (5-7 liter) kan man så komme i ubalance med ens saltindhold i kroppen?

Under normale omstændighed nej.

Ved meget lang hård fysisk træning i varmt vejr kan dog medføre saltmangel.

Saltmanglen opstår ved tab af natrium ved svedtab. Kombineres dette salttab med indtagelse af rent vand eller væsker uden saltindhold trækkes yderligere natrium ud i tarmene (da saltindholdet her er lavere).

Desuden vil kroppen ikke ved et lavere saltniveau kunne absorbere den indtagne vandmængde, som derfor udskilles via nyrene og kan paradoksalt nok medføre væskemangel.

Den beskrevne tilstand kaldes hyponatremia. Følgende faktorer kan medvirke til saltmangel:

- Længerevarende højintensitets fysisk arbejde i varmt vejr (typisk efter 6-8 timer evt. dog efter 4 timer)

- Relativt dårlig fysisk form (kombineret med svedtab)

- Saltmangel pga. saltfri eller natriumbegrænset diæt.

- Brug af vanddrivende medikamenter mod højt blodtryk

- Hyppige og vedvarende indtagelser af natriumfrie væsker.

Saltmangel kan være en alvorlig sag og medføre - nedsat hovedpine, ildebefindende, kvalme, kramper, forvirringstilstand eller i meget svære tilfælde blodprop, koma eller død.

Jeg har selv for en del år siden prøvet turen ved en kombination af høj varme, cykling over 4½-5 timer, indtagelse af store mængder rent vand (+saltfire væsker i dagene inden). Cykelturen gik ok, men jeg var efterfølgende meget tørstig og indtog flere liter vand. Fik ildebefindende, kvalme, hovedpine og endte med saltdrop, fordi jeg ikke lige var opmærksom på, at problemet ikke var væske men salt. :devil::devil::devil: (nå af skade bliver man klog - så det sker ikke igen).

Ved meget langvarige idrætsaktiviteter i varmt vejr bør man derfor indtage saltholdige væsker for at undgå saltmangel. Desuden er det nok en god ide ikke kun at drikke saltfri væsker i dagene op til meget langvarig fysisk aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share