Bedste back off?


jsc
 Share

Recommended Posts

Efter jeg har kørt op til tunge vægte i øvelser som dødløft, bænkpres, skulderpres, row etc, kan jeg godt lide at smide lidt vægt og reppe med lavere vægte, der flyver op da jeg har aktiveret en god mængde motorneuroner med den tunge træning. Også kendt som back off sæt.

Men hvad mon er bedst: At tage et sæt med 10 reps, eller tage 3x5 med korte pauser?

Man får mange reps med tung reps med det sidste, men flere reps i rap med det første. Bagefter har man så ikke så meget lyst til flere sæt, hvis øvelsen er hårdt og vægtene er høje.

Det er også spørgsmålet hvor længe den forøgede aktivering varer. Jeg synes det er bedst med det ene sæt med højere reps, men er der nogen der er enioge, eller federe, uenige?

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jeg nægter at tro at effekten fra de tunge vægte aftager så hurtigt, at man kun kan nå et sæt.
Her må jeg erklære mig enig. Jeg tror faktisk at det forøgede excitationsniveau holder sig igennem hele træningspasset.
Jeg hælder mest til at 3x5 må være den bedste løsning, grundet (forhåbeligt) tungere vægte i brug, som medfører større spænding over musklen

Jeg tror også det kommer an på hvad man vil med det. Hvis back-off sættet kun skal bruges til hypertrofi stimulering, så tror jeg måske at 1 sæt x 10 reps er bedre. Hvis man samtidig er interesseret i at ens back-off sæt skal have en relevans for ens 1RM, så tror jeg det er bedre med et par sæt af 5-6 reps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share