Konkurrence godkendt dødløft...


atomnissen
 Share

Recommended Posts

Ok, satte ny pr i dødløft igår, og så var det jeg tænkte, hvad skal der egntelig til, før at et dødløft bliver godkendt i en konkurrence?? Jeg er med på at hoften skal frem, og skuldrene tilbage, men hvad siger de fx. til at man krummer lidt i ryggen i løftet?? (ens maks vil jo aldrig være i perfekt form, mht sådanne ting).

Og et andet spg. Jeg så på "www.styke.dk" at der var mesterskaber i bænkpres, og alle 3 (bænk, død og squat) men kan man stille op, kun i dødløft?? Og hvor meget løfter folk ca. der? Er det bare det samme som de folk som stiller op i de 3 store (så at de ca. ligger på 200-220kg, i min vægtklasse som er 70kg).

Det ku jo være sjovt at stille op, men da det kun er dødløft jeg syntes går bare nogenlunde godt nok til at ville prøve i en konkurrence, så er jeg ikke så hooked på at stille op i alle 3 løft........

Link to comment
Share on other sites

Ok, satte ny pr i dødløft igår, og så var det jeg tænkte, hvad skal der egntelig til, før at et dødløft bliver godkendt i en konkurrence?? Jeg er med på at hoften skal frem, og skuldrene tilbage, men hvad siger de fx. til at man krummer lidt i ryggen i løftet?? (ens maks vil jo aldrig være i perfekt form, mht sådanne ting).

Du må ikke løfte stangen skævt op, og du må ikke have en nedadgående bevægelse med stangen undervejs i løftet.

Hvad er din nye PR i død?

Hvorfor er du ikke vild med at stille op i bænk og squat?

Link to comment
Share on other sites

Kravene til godkendt dødløft - sådan frit fra hoften:

Fra du forsøger at løfte stangen er forsøget igang.

Stangen må ikke bevæge sig nedaf i løbet af løftet, med mindre det er pga tilbageførslen af skuldrene til sidst.

Stangen må ikke støtte på knæene på vej op :blink:

Knæene og hoften skal være strakt og skuldrene ført tilbage.

Vent på "DOWN"-signal fra dommeren

Hold fast i stangen på vej ned.

De præcise regler står på styrke.dk

Link to comment
Share on other sites

Fist> Min nye pr er 190kg. Men jeg regner dog med at runde de 200kg indenfor 6 uger, eftersom jeg har været meget syg på det sidste. Jeg har haft noget med halsen hele vinteren, og har kun trænet igennem den sidste mdr. Derfor ergner jeg med at stige relativt hurtigt igen..... :)

Grunden til at jeg ikke vil stille op i bænk og squat, er at de er for lave til at jeg vil syntes det er fedt at stille op til konkurrence. Og jeg ved da også godt at 190kg ikke er nok til at komme i top 3 til en konkurrence, men modsat de andre øvelser, falder den dog ikke helt igennem!! ;)

Max> Cool, dem overholder jeg.......den fist snakker om med ikke at løfte skævt, den tror jeg også jeg overholder, men det kan jo være svært selv at se!

Men findes der stævner, som KUN er med dødløft?? Eller måske rettere, findes der stævner, hvor man kan "nøjes" med at stille op i dødløft, ligesom der findes fx. dm i bænk??

Link to comment
Share on other sites

Hold fast i stangen på vej ned.

Den regel sys jeg er lidt weird, personligt slipper jeg når jeg står i slut position. JEg sys det er for farligt :chicken: at følge den med ned. Mine sølle 205kg falder sku hurtig, hvad gør deres 300+ så ik....

Det er der jeg ser den største skadesrisiko ved DL :unsure:

Devito

Link to comment
Share on other sites

Den regel sys jeg er lidt weird, personligt slipper jeg når jeg står i slut position. JEg sys det er for farligt  at følge den med ned. Mine sølle 205kg falder sku hurtig, hvad gør deres 300+ så ik....

Naaah, de falder nu omtrant lige hurtigt. :)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Den regel sys jeg er lidt weird, personligt slipper jeg når jeg står i slut position. JEg sys det er for farligt  at følge den med ned. Mine sølle 205kg falder sku hurtig, hvad gør deres 300+ så ik....

Naaah, de falder nu omtrant lige hurtigt. :)

Rommel

Har du taget tid da :tongue: ;) man kan ikke nå at sænke sig så hurtig, så stangen vil jo trække dig ned og det sys jeg er lidt :w00t: når der er så mange kg på....

DEvito

Link to comment
Share on other sites

:lol: Du skulle nok have hørt lidt bedre efter i fysiktimerne, devito.

Hvis vi ser bort fra luftmodstand så vil alle objekter falde lige hurtigt i samme tyngdefelt.

For øvrigt siger reglen ikke noget om at man skal holde igen. Det skulle være fuldt tilladt at accelerere stangen nedaf :bigsmile:

Jeg er enig med dig i at sænker man stangen kontrolleret skal man være meget obs på formen. Jeg sænker den normalt rimelig kontrolleret ned til forbi knæene og så en smule hurtigere på det sidste stykke (næsten lader den falde og bare følger efter med hænderne)

Link to comment
Share on other sites

:lol: Du skulle nok have hørt lidt bedre efter i fysiktimerne, devito.
;)
Hvis vi ser bort fra luftmodstand så vil alle objekter falde lige hurtigt i samme tyngdefelt.

ææææææh, jeg er oz en røv til fysik, men det sys jeg fandme er skod :lol: er det virkelig rigtigt, i dont believe it :unsure:

For øvrigt siger reglen ikke noget om at man skal holde igen. Det skulle være fuldt tilladt at accelerere stangen nedaf  :bigsmile:
Mente heller ikke at holde igen.

he he først DL og så push down :tongue:

Jeg er enig med dig i at sænker man stangen kontrolleret skal man være meget obs på formen. Jeg sænker den normalt rimelig kontrolleret ned til forbi knæene og så en smule hurtigere på det sidste stykke (næsten lader den falde og bare følger efter med hænderne)

Jeg har svært ved at se at man passit kan nå at følge med vægten på vej ned.

Man flektere jo i ryggen når man følger ned, da benene vil være i vejen hvis man gik i hug.....

DEvito

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser bort fra luftmodstand så vil alle objekter falde lige hurtigt i samme tyngdefelt.

ææææææh, jeg er oz en røv til fysik, men det sys jeg fandme er skod :lol: er det virkelig rigtigt, i dont believe it :unsure:

Det er skam rigtigt nok ;)

Tyngdeaccelerationen er konstant, ca 9,82m/s^2 her på jorden

Ved bevægelse med konstant acceleration (og starthastighed 0) gælder:

hastighed (m/s) = acceleration (m/s^2) * tid (s)

objektets masse indgår slet ikke formlen.

Hvis objekterne har samme form og dimensioner har de også samme friktion ved en given hastighed igennem f.eks. luft, hvilket igen betyder at de falder lige hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Det er skam rigtigt nok

Tyngdeaccelerationen er konstant, ca 9,82m/s^2 her på jorden

Nej, den er 9.82 m/s^2 i danmark. Tyngdeaccelerationen varierer i forhold til breddegraden (centrifugalkraften), størst ved polerne og mindst ved equator.
objektets masse indgår slet ikke formlen.

njah.. Den går ud:

Tyngdekraft: F=G*M*m/r^2

Newtons 2. lov: F=m*a

a=G*M/r^2

Link to comment
Share on other sites

Nej, den er 9.82 m/s^2 i danmark. Tyngdeaccelerationen varierer i forhold til breddegraden (centrifugalkraften), størst ved polerne og mindst ved equator.

Vrøvl, tyngdekraften beror på massetiltrækning og har ikke noget at gøre med centrifugalkraften (i øvrigt findes slet ikke en centrifugalkraft, den er blot er udtryk for en ikke tilstedeværende centripetalkraft).

Link to comment
Share on other sites

Det er skam rigtigt nok  ;)

Tyngdeaccelerationen er konstant, ca 9,82m/s^2 her på jorden

Ved bevægelse med konstant acceleration (og starthastighed 0) gælder:

hastighed (m/s) = acceleration (m/s^2) * tid (s)

objektets masse indgår slet ikke formlen.

Hvis objekterne har samme form og dimensioner har de også samme friktion ved en given hastighed igennem f.eks. luft, hvilket igen betyder at de falder lige hurtigt.

Sorry tråd, jeg laver lige 1000spørgsmål til proffessorerne...

Jeg står total af på de formler der :tongue: og sikke en masse små einsteins der titter frem ;)

Det gælder vel ik hvis de har samme cm3 og form men at der så er hulrum i den ene, fx lade 1ltr mælkekarton og en tom 1ltr karton falde fra 2meters højde. så vil den fyldte karton da ramme først ik :blink: ?

Hvis man støbte en vægtskive i samme form men i to forskellige materialer, 10kg bly og 5kg alu og lader begge falde fra samme højde vil de lande samtidig :w00t: :smashtard:

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Vrøvl, tyngdekraften beror på massetiltrækning og har ikke noget at gøre med centrifugalkraften (i øvrigt findes slet ikke en centrifugalkraft, den er blot er udtryk for en ikke tilstedeværende centripetalkraft).

Ja, tyngdekraften beror på massetiltrækning, men det er den samlede kraftpåvirkning der giver accelerationen.

Centrifugalkraften er en såkaldt fiktiv kraft, der er et udtryk for at man befinder sig i et ikke inertial system (jordens overflade roterer og er dermed et acceleret system.)

Link to comment
Share on other sites

Den regel sys jeg er lidt weird, personligt slipper jeg når jeg står i slut position. JEg sys det er for farligt  at følge den

Det er faktisk også "farligt" at slippe den. Når ryggen står og arbejder med at holde igen på 200kg og du så smider stangen så der lige pludselig ikke er modstand, så risikerer du at overstrække ryggen og få en skade. (har jeg da hørt)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Jeg står total af på de formler der tongue.gif og sikke en masse små einsteins der titter frem wink.gif

Det gælder vel ik hvis de har samme cm3 og form men at der så er hulrum i den ene, fx lade 1ltr mælkekarton og en tom 1ltr karton falde fra 2meters højde. så vil den fyldte karton da ramme først ik

Det skyldes netop luftmodstanden. Hvis du fortager forsøget i et lufttomt rum vil de ramme samtidig.
Hvis man støbte en vægtskive i samme form men i to forskellige materialer, 10kg bly og 5kg alu og lader begge falde fra samme højde vil de lande samtidig

Igen: I lufttomtrum, ja.

Med luftmodstand: nej.

Luftmodstand er givet ud fra objektets form og hastighed: F = -k*f(v)

Kraftpåvirkningen på et faldende objekt i luft er så: F = m*g - k*f(v)

Dvs. accelerationen er: a = g - k*f(v)/m

Det ses at for 2 objekter af samme form (samme k) vil det med størst masse opleve størst acceleration (derfor tunge folk kan cykle hurtigere ned af bakke :) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share