træningsuge


Soeren k
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg ved godt, at der er mange indlæg om hjælp til træningsuger, men de fleste er meget specifikke omkring styrketræning.  Jeg ville godt høre om mit ugentlige program er godt eller om der måske er for meget til at det hjælper.

Mit mål er 1) at forøge min vægt fra 72 kg. til 80 kg. 2) at blive markeret med vaskebrædt og det hele :-)

Mandag: Styrketræning

Tirsdag: Squash eller 5-10 km. løb

Onsdag: Styrketræning

Torsdag: Boksning

Fredag: Styrketræning

Lørdag: 5-10 km. løb eller træning til 100 m. sprint

Søndag: Fri

(Og så ødelægges programmet jo engang imellem af nogle pilsner, der kommer listende forbi - hvor slemt er det egentlig?)

Mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

well søren, hvis du gerne vil tage 8 kg mere på, få vaske brædt, blive stor og markeret, så tager det altså noget tid med det program. Det er sikkert ikke umuligt, men jeg vil nok sige NÆSTEN. med mindre du æder overdrevet meget.

To gange løb om ugen, og squash det bliver man ikke stor af, det går ligsom den anden vej.

din boksning og de tre gange styrketræning er fint nok, men det andet er ihvertfald svært hvis du skal nå de mål.

Link to comment
Share on other sites

Som dit program ser ud, vil jeg tro at du vil ha svært ved at tage på, da du har meget konditions træning med, men det kan da godt lade sig gøre, spis MEGET, evnt. suplere med noget weigth gainer, og til spørgsmålet ang. øl, så personligt tror jeg ikke at de har nogen betydning for ens træning, man kan da godt føle sig træt/smadret dagen efter men det skal bare trænes væk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter stadig ikke at i siger at udholdenhedsidræt og styrketræning ikke kan forenes, så man får et relativt stort udbytte af begge to!

Jeg løber (primært 1500 m) og styrketræner ved siden af (3-4 gange i ugen) og jeg oplever stadig  "Stor" fremgang i begge dele! Det sidste halve år er jeg foreksempel gået 10 kg frem i bænkpres, og meget frem i andre øvelser!

Kan i ikke komme med et grundigere forklaring på dette??

P.S: Måske er jeg bare supermand der kan det hele , eller hvad?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan det da i aller højeste grad også. Det gør det bare sværere at opnå OPTIMALE resultater i vægttræningen. Jeg læste engang en undersøgelse, som viste at en kombination af vægttræning og intens kardio træning, havde en negativ effekt på benstyrken, men ikke på den aerobe aktivitet. Så åbentbart er den negative effekt størst på den anaerobe aktivitet (hvilket jeg også selv har oplevet). Hvis du ikke har planer om at blive konkurrence løfter i OL-VL eller styrkeløft, så betyder det nok ikke så meget. Desuden er det relativt kortdistance løb du beskæftiger dig med. Det er tæt på umuligt at træne til marathonløb sideløbende med f.eks konkurrencestyrkeløft. Og ligegyldig hvor mange undersøgelser der er lavet, som viser det modsatte, så er faktum, at for meget aerob træning, går ud over specielt benstyrke og muskelmasse. Dengang jeg i et års tid arbejde som postomdeler, og hvor jeg løb op og ned af flere 100 trapper om dagen, der led min squat og dødløft styrke drastisk. Jeg kender flere som kan fortælle om lignende erfaringer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Fastrunner du nævner jo selv at du løber 1500m. Soren løber 5-10km to gange om ugen.Der blev også nævt både fra min Dan kane`s og Thommas`es side at det ikke var umuligt, men bare svært og ikke optimalt. Det kommer jo altså også an på hvad man vil med sin træning Søren ville gerne være stor, ikke bare stærk.

Link to comment
Share on other sites

Hej og tak for de mange svar.

Selvfølgelig er det rart at få udseendet i orden, men det er vigtigt for mig, at være i god form.  jeg er klar over, at de 5-10 km. løb måske gør det lidt langsommere at tage på, men det er vel det, der skal til for at fjerne den smule overflødige fedt, der nok har sneget sig ind i det sidste år.

Når I iøvrigt snakker om atletik-løb i forhold til styrketræning, så er der jo virkelig stor forskel på, hvilken distance du løber.  Fastrunner løber jo ikke ligefrem kortdistance-løb, så ja det er flot, når han alligevel klarer styrketræningen så godt.

Jeg selv løber hovedsageligt (når der trænes intensivt) 100 m. løb, der jo netop giver mere muskelmasse. (skellet ligger omkring 400 m. distancen).

Fastrunner: løber du virkelig 65 km. om ugen?

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er jeg tilbøjelig til at sige at hård kardio træning ved siden af vægttræningen, har en større negativ effekt på styrken og eksplosiviteten, end på muskelmassen.

Soeren> ja, det er jo indlysende at 100 meter løb ikke har nogen negativ effekt på styrke og muskelmasse (med mindre det lige nøjagtig er den ekstra træningsmængde, som bidrager til overtræning), da der her er tale om anaerobt muskelarbejde. Dette gælder jo ikke ved f.eks 20 minutters løbetur.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share