24 eller 48timers pause?


jkl
 Share

Recommended Posts

Man SKAL ikke nødvendigvis, bare volumen (arbejdsbyrden) er afstemt efter frekvens. Laver du 1-2 sæt pr øvelse et stykke fra failure kan du formentlig træne hver dag, bare for at give et eksempel.

Ca 48 timer efter en træning er proteinsyntesen (opbyningen af musklerne) nede på normalt niveau, selvom kroppens øvrige systemer godt kan kræve længere tid for at være fuldt restituerede. Derfor giver det god mening at træne cirka hver anden dag så tilpas meget at musklerne bliver stimuleret til yderligere vækst uden at den systemiske restitution bliver for stor.

Men der er mange veje til Rom, og ovenstående er bestemt ikke den eneste måde man kan få resultater på. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner efter HST principperne, hvor man kører fullbody program hver gang. Ifølge det program har musklerne kun brug for 36 timers restitution, hvorfor jeg køre skiftevis morgen og aftentræning.

En typisk træningsrytme for mig hedder

Mandag aften

Onsdag morgen

Torsdag aften

Lørdag formiddag

og så forfra.

Det giver 4 træningspas på en uge (lørdag er udenfor program, jeg bruger dagen til at køre alternative øvelser, men samme træningsintensitet som på almindelige dage, så lørdag er en dag som kan fravælges), og fra lørdag til mandag aften er der ca 56 timers hvile.

Fysisk synes jeg at dette fungerer fint for mig. Mandag og onsdag er jeg fuldt udhvilet på den pause jeg har mellem træninger, torsdag kan jeg ofte mærke lidt ømhed, men ikke noget overdrevet, og lørdag er ømhededen mere udpræget, men her kører jeg så variationer af øvelserne, så muskelgrupperne bliver lidt forskelligt belastet. Hvis jeg ikke føler mig klar til torsdagstræningen kan den skubbes til fredag morgen. Det giver lige 12 timer ekstra, og betyder så at lørdagstræning enten droppes, eller køres på et roligt niveau.

Den tid der så går fra lørdag til mandagstræningen er rigelig til at jeg føler mig 100% klar, og jeg mener det er vigtigt at det program du kører sikrer at du mindst 1 gang om ugen føler at du er helt udhvilet, ellers begynder du at risikere skader.

Så i sidste ende er rådet vel bare; Lyt til din krop.

Håber jeg har formidlet et par brugbare råd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører, ligesom Baloo, HST og træner også hver anden dag. De 48 timer er vist nowet med, at musklerne skal have tid til at bygge sig selv op igen, og det tager ca 48 timer hvis man kører naturel afaik.

Som MaxPower siger, kan du sagtens træne hver dag, bare du enten træner forskellige muskler eller holder arbejdsbyrden langt nede.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig mht potentielle sene/ledproblemer.

Det har ikke været nødvendigt endnu, men jeg har da også lovet mig selv at springe træningen over hvis jeg føler jeg er ved at få en skade. + HST programmet indeholder jo en uges SD hver 2. måned, så man har en lang pause med jævne mellemrum.

Derfor mener jeg ikke at det er uforsvarligt at køre med 36 timers intervaller. Men det er jo også individuelt. Hvis man ikke spiser rigtigt, får søvn nok, træner forkert osv, så vil man også risikere skader selv med lang restitutionstid mellem træningspassene. Sund fornuft er nok det bedste råd.

En ting jeg har overbevist mig selv om hjælper lidt er min fiskeolie. Tager det hver dag, da jeg har hørt at det skulle kunne gøre lidt for leddene, selvom jeg godt er klar over at det ikke "smører" leddene decideret. Netto har nogen udemærkede kapsler til 20 kr for en pakke. Den holder 30 dage.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge det program har musklerne kun brug for 36 timers restitution, hvorfor jeg køre skiftevis morgen og aftentræning.

Det har du misforstået. Musklerne har IKKE kun brug for 36 timers restitution. De har brug for en noget længere restitutionsperiode. Det som 36-48 timers teorien går ud på i HST, er at man kan måle at proteinsyntesen og andre hypertrofi-relevante processer er forhøjet i op til 36-48 timer efter træning. Herefter ryger de tilbage på det oprindelige niveau. Det har INTET med restitutionen at gøre. Grunden til at det er irrelevant at se på restitutionen, skyldes at den åbentbart fortsætter selvom man påfører ny stimuli. Men det er direkte fejlagtigt at sige at musklerne kun har brug for 36 timers restitution.

Iøvrigt vil der altid være en risiko for træthedsakkumulation på et mere systemisk niveau. For selvom musklerne restituerer temmeligt hurtigt, så gør den systemiske restitution det ikke. Dette er dog ikke et problem i HST, da man i mange uger anvender meget submaksimale vægte. Men det kan sagtens være et problem i de sidste par uger. Her betyder det dog ikke så meget, da man følger op med 9-14 dages dekonditionering. Og evt. akkumuleret systemisk træthed vil forsvinde her.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ca 48 timer efter en træning er proteinsyntesen (opbyningen af musklerne) nede på normalt niveau, selvom kroppens øvrige systemer godt kan kræve længere tid for at være fuldt restituerede. Derfor giver det god mening at træne cirka hver anden dag så tilpas meget at musklerne bliver stimuleret til yderligere vækst uden at den systemiske restitution bliver for stor.

Efter 48 timer fortsætter opbygningen stadig, det sker bare inden i muskelcellen. Der bliver med andre ord ikke hevet flere aminosyrer ind end skildt ud efter den tid... men den vigtigste pointe er, at restitutionen fortsætter uanfægtet om du træner musklen igen.

Link to comment
Share on other sites

men den vigtigste pointe er, at restitutionen fortsætter uanfægtet om du træner musklen igen.

Enig. Men jeg synes det er vigtigt at gøre opmærksom på at det kun funker hvis man træner submaksimalt. Hvis man træner ekstremt tungt med 36 timers mellemrum, så går der ikke lang tid før man får et gevaldigt spark i røven pga. akkumuleret træthed på et mere systemisk niveau. Så teorien om at musklernes restitution fortsætter uanfægtet er som sådan kun relevant i programmer ala HST, hvor man anvender cyklusser hvor store dele af den består af submaksimal træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Dette er dog ikke et problem i HST, da man i mange uger anvender meget submaksimale vægte. Men det kan sagtens være et problem i de sidste par uger. Her betyder det dog ikke så meget, da man følger op med 9-14 dages dekonditionering. Og evt. akkumuleret systemisk træthed vil forsvinde her.

Thomas

Ok, jeg fik måske ikke formuleret mig korrekt, men jeg mener nu aligevel at min udtaltelse er god nok i forhold til HST. Som du selv siger så kører man meget af tiden med submaksimale vægte, og har SD efter den hårde periode, så reelt er der taget hensyn til restitution.

Så det lyder sådan set som om vi er helt enige i måden at træne på. Det er bare formuleringen som er lidt forskellig.

Link to comment
Share on other sites

men den vigtigste pointe er, at restitutionen fortsætter uanfægtet om du træner musklen igen.

Enig. Men jeg synes det er vigtigt at gøre opmærksom på at det kun funker hvis man træner submaksimalt. Hvis man træner ekstremt tungt med 36 timers mellemrum, så går der ikke lang tid før man får et gevaldigt spark i røven pga. akkumuleret træthed på et mere systemisk niveau. Så teorien om at musklernes restitution fortsætter uanfægtet er som sådan kun relevant i programmer ala HST, hvor man anvender cyklusser hvor store dele af den består af submaksimal træning.

Thomas

Enig.

Tror dog ikke cille mener det så firkantet. :w00t: Pointen er jo bare, at 48-timers intraller er en god tommelfingerregel for, at restitutionen på lang sigt kan følge med proteinnedbrydningen på lang sigt. Men set over korte perioder (f.eks. en uge-måned) så kan kroppen godt akkumulerer over-proteinnedbrydning grundet (for) korte restitutionsperioder, men alligevel redde den hjem, såfremt restitutionsperioderne stiger tilstrækkeligt igen.

Link to comment
Share on other sites

Enig.

Tror dog ikke cille mener det så firkantet. :w00t: Pointen er jo bare, at 48-timers intraller er en god tommelfingerregel for, at restitutionen på lang sigt kan følge med proteinnedbrydningen på lang sigt. Men set over korte perioder (f.eks. en uge-måned) så kan kroppen godt akkumulerer over-proteinnedbrydning grundet (for) korte restitutionsperioder, men alligevel redde den hjem, såfremt restitutionsperioderne stiger tilstrækkeligt igen.

Så det vil sige, at man godt kan træne hver dag, i fx. en uge. Bare man så fx. kun træner hver anden dag ugen efter? Vil det ikke gavne mere, at lave et fast program, så man fx træner fast hver anden dag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share