Brystet følger ikke med ...


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu styrketrænet i en 4 måneders tid, har haft en god fremgang, og gode resultater... MEN min brystmuskulatur følger ikke med <_< ....

Hvad kan jeg gøre for at opnå noget mere muskel vækst på brystet?

Jeg kører et 2-split program 3 gange ugentligt mandag, onsdag og fredag. Så jeg får trænet bryst 1½ gang pr uge. Kunne jeg eventuelt træne bryst på begge split delene, og derved enhente "det tabte"?

Håber nogen har noget erfaring de gerne vil udøse af... :)

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Så må du igang med eksperimenteringen. Afprøv forskellige kombinationer af frekvens, volumen og intensitet (husk dog stadig noget progression).

Du skal naturligvis ikke forsøge at øge alle tre ting samtidig, men som du selv foreslår er det da et udmærket bud at prøve med en højere frekvens.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft præcis det samme problem som du åbenbart har Cookie.

Efter at have trænet i ½-1 års tid øgede jeg pænt i sådan ca. alle øvelser med undtagelse af brystet hvor jeg lå det samme sted i næsten 4 måneder - både styrke- og vægtsmæssigt.

Jeg kørte et HST-lignende forløb med 8-6-4 reps i 2 ugers intervaller. Altså først 2 uger med 8 reps, dernæst 2 uger med 6 reps osv. Herefter jeg gik ned og tog 4 duals efterfulgte af 4 singles hver gang jeg trænede, altså kun 12 reps i alt i de tre ugentligt fullbody-træninge jeg kører. Dette skød min max alvorligt i vejret og massen er også kommet flot med - synes jeg selv og min bedre halvdel i hvert fald. Jeg nåede dog kun 5-6 træninge med duals/singles inden jeg kunne mærke at min skulder var ved at få nok, så hold lige øje med din krop og husk at deloade så du ikke ender med en skade.

Men igen, det er nok et spørgsmål om bare at klø på og finde noget der virker på dig. For mig virkede det kanon at køre nogle lave reps og så ellers flække noget vægt på stangen - det føltes i hvert fald fedt da jeg endelig brød det 100 kg's mål jeg havde fra starten af :)

Link to comment
Share on other sites

Nogle der kan fortælle mig hvorfor jeg kun har fremgang i styrke, mens jeg tilsyneladende ikke vokser?!

Er steget meget i bryst her på det sidste, har trænet efter det, og løfter nu markant mere end tidligere! Andre muskelgrupper har jeg kun trænet som ren vedligeholdelse, af symetriske årsager!

Men hvorfor fanen bliver jeg ikke større?!

Eks:

Er gået fra 21kg til 28 i skrå bænk, håndvægte?!

Fra 60 til 80 i chest press, maskine!?

Hvorfor får jeg ingen synlige resultater?! :angry: :thumb_down::blink:

Link to comment
Share on other sites

Nogle der kan fortælle mig hvorfor jeg kun har fremgang i styrke, mens jeg tilsyneladende ikke vokser?!

Ja. Styrken i f.eks. pat-pressen afhænger bl.a. af:

1) Størrelsen af de involverede muskler.

2) Udnyttelsesgraden af musklen.

Hvis du er blevet stærkere uden at du er blevet større, skyldes det altså at du er blevet bedre til at udnytte musklen. Hvilket man kalder for neurale adaptioner.

Men med hensyn til forbedring af størrelsen vil din øgede styrke afgjort hjælpe dig i det lange løb.

Det er nok, som Jenz skriver, et spg. om kost, programmet, og sikkert også en portion tålmodighed.

Link to comment
Share on other sites

Spiser du nok/spiser du det rigtige? Hvor mange sæt og gentagelser tager du? Hvor tit træner du? træner du spilt eller fullbody?

Jeg har en ok sund kost. Masser af kød og fisk, rugbrød, grønt osv, og meget af det for at være i kalorieoverskud!

Helst også en shake efter træning..

Min bryst-træning:

Chest press: 3x8

Skrå 3x8

Det kører jeg fast 2 gange om ugen, i et 2-split program.

På dage hvor jeg evt har ekstra tid, eller bare overskud til mere, sætter jeg en ekstra på, såsom pullover, flyers eller chest dip...

Så jeg da ville mene at brystet blev kvæstet nok, eller hva!?

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at køre bænk press, i stede for de der fitness bryst maskiner

Det startede jeg også med, men eftersom min skulder havde lidt problemer med denne øvelse, skiftede jeg til maskine, hviken efter min mening rammer bedre, og isolerer mere så mine skuldre slipper for en del af presset!

Link to comment
Share on other sites

Nogle der kan fortælle mig hvorfor jeg kun har fremgang i styrke, mens jeg tilsyneladende ikke vokser?!

Er steget meget i bryst her på det sidste, har trænet efter det, og løfter nu markant mere end tidligere! Andre muskelgrupper har jeg kun trænet som ren vedligeholdelse, af symetriske årsager!

Men hvorfor fanen bliver jeg ikke større?!

Eks:

Er gået fra 21kg til 28 i skrå bænk, håndvægte?!

Fra 60 til 80 i chest press, maskine!?

Hvorfor får jeg ingen synlige resultater?! :angry: :thumb_down::blink:

hmm, kunne det ikke være de omtalte neuro tilpasninger....

Er du i kalorie overksud?

Og så husk lige at pecs er en FLAD vifteformet muskel ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu styrketrænet i en 4 måneders tid, har haft en god fremgang, og gode resultater... MEN min brystmuskulatur følger ikke med <_< ....

Hvad kan jeg gøre for at opnå noget mere muskel vækst på brystet?

Jeg kører et 2-split program 3 gange ugentligt mandag, onsdag og fredag. Så jeg får trænet bryst 1½ gang pr uge. Kunne jeg eventuelt træne bryst på begge split delene, og derved enhente "det tabte"?

Håber nogen har noget erfaring de gerne vil udøse af... :)

Hygge

Hvis du kører 2-split program så er 3 gange i ugen lige lidt nok i mine øre...

2-split kræver af min opfattelse mindst 4træningsdage.. så man har muskelgrupperne 2gange ugentlig...

Når du har 3 træningsdageså passer det da hammer godt på HST B)

En overgang kørte jeg med 3split, men det var oz med 5-6 dage om ugen... og synes stadig det SUCKS ved siden af fullbody :devil:

Muskelvægsten kræver hyppige belastninger 3træningspas på 14 dager er altså ikke meget for en muskelgruppe....

Link to comment
Share on other sites

Er du i kalorie overksud?

Det regner jeg stærkt med! Vejer ikke maden osv, men da alt andet på mig vokser, så gætter jeg da på at jeg er i overskud!

Hvor lang tid har du trænet?

hvordan ser din progression, hyppighed og program fordeling ud?

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid har du trænet?

hvordan ser din progression, hyppighed og program fordeling ud?

Har trænet lidt over 1 år... Lidt on/off perioder!

De sidste 3-4 måneder har været ret seriøse, og det er også her jeg har oplevet mest fremgang...

Hyppighed: 4 gange om ugen, 2-split.. Gerne lidt løb oveni, de dage jeg ikke træner.

Program:

Dag 1)

Bryst:

Bænkpres

Skrå bænk

Skulder:

Skulderpres

Seated Rear lateral raise

Triceps:

Pushdown

Dips

Dag 2)

Ryg:

Træk til hage

Træk til nakke

Seated row

Lænd

Biceps:

Curl, håndvægte

Ben:

Squat

Leg extension

Leg curl

progression:

Hver træningssæt kører jeg oftest: 1x10, 1x8, 1x7-8

Når det bliver for let, hæver jeg enten vægten eller gentagelser en anelse, for at kunne holde intensiteten.

Link to comment
Share on other sites

Har trænet lidt over 1 år... Lidt on/off perioder!
De sidste 3-4 måneder har været ret seriøse, og det er også her jeg har oplevet mest fremgang...

Har ik forstand på det der med de neuro et eller andet tilpasninger, men mener nu nok at man kan hente en del vægt bare ved at kroppen vender sig til øvelserne....

Hyppighed: 4 gange om ugen, 2-split.. Gerne lidt løb oveni, de dage jeg ikke træner.

Program:

Dag 1)

Bryst:  

Bænkpres   

Skrå bænk   

Skulder:  

Skulderpres 

Seated Rear lateral raise 

Triceps:  

Pushdown 

Dips 

Dag 2)

Ryg:  

Træk til hage

Træk til nakke

Seated row 

Lænd

Biceps:  

Curl, håndvægte

Ben:  

Squat

Leg extension

Leg curl 

progression:

Hver træningssæt kører jeg oftest: 1x10, 1x8, 1x7-8

Når det bliver for let, hæver jeg enten vægten eller gentagelser en anelse, for at kunne holde intensiteten

hmm ;)

Når du "kun" for hver muskelområde trænet 2 gange i ugen og med de antal sæt&reps du har så sys jeg godt du kunne have mindst 3 øvelser på hver.... Selvom vi snakker om pecs så sys jeg da godt de andre ku få lidt mere høvl oz B)

Et forslag:

Bryst:

Bænkpres

Skrå bænk

Flyes (evt excentrisk)

Skulder:

Skulderpres (ant.)

Seated Rear lateral raise (rear)

DB laterals (middle)

Triceps:

Pushdown full rom

Pushdown låst. kun til vandret

Dips

Dag 2)

Ryg:

Træk til hage

Træk til nakke

Seated row

Lænd

evt skille dig at med træk til nakke og erstatte med noget til den øvre ryg...

Biceps:

Hammer DB

Sup DB

BB culs

Ben:

Squat

Leg extension

Leg curl

At skifte øvelserne ud og ændre på rækkefølge en gang imellem er jo heller ik af vejen...

Noget du kunne prøve var at tage et par uger med excentrisk træning, det gør nas :devil: De stresser musklerne på en lidt anden måde. Fx excentriske flyes er disko for Pecs :w00t:

Devito :)

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene! Jeg tager programmet til efterretning, følger det devito har forslået, og ser om det hjælper!

Måske er du så uheldig at have mindre gener for bryst, min trænings makker har kæmpe, kæmpe bicebs men meget små tricebs han har prøvet ALT for at få hans tricebs til at vokse men forgæves 

Det er nogen gange naturens luner 

Denne tanke har også strejfet mig, men håber der bare skal trænes hårdere!

Dog fortrækker jeg at nøjes med én biceps øvelse, da de i forvejen er for store til at passe symetrisk! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share