Spørgsmål vedr. svømning


enkæmpesmed
 Share

Recommended Posts

Lige nogen spørgsmål jeg stillede til madsSVØM vedrørende min svømmetræning:

Hej Mads

Jeg kan forstå på det hele at du er svømmetræner, så jeg tænkte at du lige gad at hjælpe mig lidt?

Jeg er tidligere konkurrencesvømmer, og jeg stoppede for 1½ år siden (da jeg var 15), og nu vil jeg til lidt motionssvømning igen. Jeg er blevet lidt klumpet og sløv af den styrketræning.

Jeg var så nede og svømme for første gang siden i sommers og havde nogen problemer:

1: Jeg blev uendeligt træt vingerne, bagskulderen og triceps. Er det normale problemområder og skal jeg bare vænne mig til udholdenhedssport igen?

2: Jeg er helt ustyrligt dårlig til at bruge mine ben, faktisk var jeg den dårligste på holdet når der skulle svømmes med plade. Hvorfor det, det er ikke fordi de blev trætte, det går bare langsomt.

3. Min højre fod er forstuvet, men det mærkede jeg ikke meget til, bar jeg spændte ordentligt. Alligevel gik det nærmest hurtigere når jeg brugte pullboy, hvorfor det?

4. Min venstre fods akkilessenehæftning på fodknoglen ramte nærmest imod noget når jeg sparkede. Hvad er det nu for noget. Det gjorde ret ondt nogen gange.

Håber du gider hjælpe!

Link to comment
Share on other sites

1: Jeg blev uendeligt træt vingerne, bagskulderen og triceps. Er det normale problemområder og skal jeg bare vænne mig til udholdenhedssport igen?
Ja det er ret normalt, dine muskler skal lige vænne sig til at arbejde på en lidt anden måde end ved styrketræning, de skal jo tage mange flere "gentagelser" det skal de vænne sig til igen. det er bare et spørgsmål om udholdenhed igen.
2: Jeg er helt ustyrligt dårlig til at bruge mine ben, faktisk var jeg den dårligste på holdet når der skulle svømmes med plade. Hvorfor det, det er ikke fordi de blev trætte, det går bare langsomt.

hvis det var brystben så kan jeg kun sige at det er et spørgsmål om teknik, er totalt spasser til at svømme bryst. I rygcrawl og crawl er det vist om at bevæge foden hurtigt med en nogenlunde lille amplitude. Men ellers skal du nok have vandfølingen igen, det er dog nok ikke i ben man mister mest ved ikke at svømmetræne. det er mere overkroppen der kræver vandfølingen igen.

3. Min højre fod er forstuvet, men det mærkede jeg ikke meget til, bar jeg spændte ordentligt. Alligevel gik det nærmest hurtigere når jeg brugte pullboy, hvorfor det?
Der er jo opdrift i en pullboy hvilket gør at man kommer til at ligge lidt højere i vandet, især røv og ben. Hvis benene plejer at ligge lavt i vandet laver de jo meget vandmodstand, når man så får pullboy på så mindskes modstanden og man svømmer faktisk hurtigere.
4. Min venstre fods akkilessenehæftning på fodknoglen ramte nærmest imod noget når jeg sparkede. Hvad er det nu for noget. Det gjorde ret ondt nogen gange.

det lyder mystisk

Link to comment
Share on other sites

Ja nu er jeg ikke lige madssvøm men jeg har et par bud på nogen af de ting som du spørg om.

1. Ja tror det har noget med at du ikke er så udholden endnu, men kan også være at din teknik er blevet dårligere. Vil skyde på det er begge ting, da min træner sagde det da jeg spurgte ham om samme spørgsmål som du stiller her(er lige begyndt til svømning igen efter et års pause fra konkurrencesvømning).

2. Igen du er nok ikke van til at bruge benene på samme måde som når du ligger og svømmer og derfor er det noget du lige skal venne dig til.

3. Kan være fordi når du bruger din pullboy så har du nemmere ved at koncentrere dig om teknikken af overkroppen?

Mvh Jenz

ps håber du kan bruge det til noget ellers så kommer der nok et klogt hoved forbi som har forstand på det :)

Link to comment
Share on other sites

1.

Grunden til du bliver træt i vingerne, triceps osv, skyldes at du bruger dine skrå muskelfibre som er nogle fibre du ikke bruger når du styrketræner.

Rigtig nok som du nævner det har du nok mistet meget udenholdenhed i dine muskler.

Men styrketræning er ekstremt godt hvis du er sprinter, det kunne jeg mærke da jeg begyndte med seriøst styrketræning i 11 års alderen.

Men os det at miste teknik koster os dyrt, teknik er det du kan forbedre mest på i svømning så bare træn noget povpov og rotation i kroppen, så kan du sagtens blive hurtig på de lange distancer igen.

2/3.

Benene skyldes måske også det at du ikke har trænet nok teknik som rotation. Eller bare som jeg altid har haft det at benene, at de ik bruges og bare ligger som nogle ekstra kilo, skær benene af og stil op i handicapsvømning :tongue:

Jeg har selv haft det sådån, at jeg havde styrken i overkroppen, men benene var bare nogle døde spaghetti strimler.

Prøv at få benene under vandet og spark igennem, måske er din frekvens for høj, dette medfører at du ik får fat i vandet. Eller måske for lav så du ikke får nok tempo på.

Men som en har nævnt er det en fordel at få røven op i vejret, som man får med en pullboy.

Men benene kræver en vandføling for har du ik den i, så kan du hellere ikke lave rotation med kroppen.

4.

Kan jeg sku ik svare på.

Svømning tager ik dage at lære det tager flere år, men det er jeg sku sikker på du ved.

Link to comment
Share on other sites

Madskulinus:

Nu var den jo til MadsSVØM... :)

Blitzer:

Det er faktisk kun i brystben jeg har en rimelig chance for at følge med, i crawl er jeg helt til grin. Du siger det handler om små spark med høj frekvens? Hvor skal bevægelsen ligge? Din pullboy-teori lyder helt rimelig.

Jenz:

Jep, tilvænning er kodeordet, jeg var allerede flyvende iaftes i forhold til sidst. Jeg tror det med pullboyen skyldtes min slatne ankel som hæmmede forden, det kender i vel hvis man laver bænk med dårligt håndled.

Bjørn:

Hvad er povpov og rotation? Hehe, de ben har jeg seriøst aldrig haft brug for. Måske derfor de altid har været så tynde? :tongue:

Fortæl lidt mere om den rotation, det lyder som om du har fat på lidt teknikteori.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk kun i brystben jeg har en rimelig chance for at følge med, i crawl er jeg helt til grin. Du siger det handler om små spark med høj frekvens? Hvor skal bevægelsen ligge? Din pullboy-teori lyder helt rimelig.

I crawl ben skulle jeg mene at man bevæger skinnebenet og foden i disse små hurtige bevægelser. Du skriver at du er tidligere konkurrence svømmer, så har du da også svømmet en masse crawl ben dengang. Ellers har du ikke en træner der hvor du svømmer du kan spørge?

Link to comment
Share on other sites

Hej enkæmpesmed

Det kan være at jeg kan være dig behjælpelig med nogle svar på dine spørgsmål. Jeg er godt nok ikke aktiv konkurrence svømmer eller træner lige pt, men har en fortid som såvel K-svømmer samt K-træner.

ad 1) Grunden til dine "problemer" i vingerne, bagskulderen samt tricep, skyldes højst sandsynligt 2 ting.

1) Teknikken i din svømmestil, med "dårlig" teknik bruger du dine arme (tricep) alt for meget i forhold til at fordele kraften over overkroppen (samt rotationen, hvis vi går ud fra at du svømmer crawl eller ryg). Faktisk bruges tricep musklen ufattelig lidt sammenlignet med ryggen og maven (rotationen i hoften, transversus).

2) Den træthed du oplever skyldes ophobning af mælkesyre (affaldstoffer), dette oplever du ikke ved styrketræning da du stopper dine løft i god tid inden du producerer væsentlige mængder mælkesyre. Denne mælkesyre kan du tildels undgå ved a) forbedre teknikken (derved bliver din svømme økonomi bedre) B) lægge noget blødere ud, dvs. økonomisere med dine krafter, derved svømmer du under mælkesyre grænsen. c) forbedre din udholdenhed (din evne til at arbejde med ilt).

ad 2) Velkommen i klubben :) Du er ikke den eneste der har oplevet at alle andre svømmer hurtigere crawl benspark end dig. Dette bl.a teknikken (igen igen) og så er din bevægelighed/smidighed i dine ankler sikkert langt fra optimal. Du har sikkert oplevet at de fleste piger svømmer hurtigere crawl ben end du, de fleste piger har også en større bevægelighed i bl.a anklerne end drengene (de er sjældent stærkere)

ad 3) hvad angår dette spørgsmål, hænger det meget sammen med ovenstående svar. Hvis du spænder har du ikke nok fleksibilitet og derved noget nær ingen fremdrift. Tænk på en fisk´s finner / hale den er altid afslappet og bevæges smidigt fra side til side. Samme princip gælder for os når vi skal bevæge os igennem vandet. Årsagen til den hurtigere svømning ved hjælp af pull buoy (jo det staves sådan, det er ikke en trækkerdreng :lol: ) er den (u)naturlige opdrift du derved får. Det betyder at dine ben flyder væsentligt bedre end uden, derud over bruger du ikke energi på bevægelsen af dine ben og derved mere energi til overkroppen. Minusset er så at du ikke får forbedret din teknik, samt at din krop sikkert har et kæmpe svaj sidevers hvilket betyder dårlig svømme økonomi i det lange løb.

ad 4) Denne må jeg nok melde pas på (bl.a fordi jeg ikke helt forstår hvad du mener), men jeg kunne forestille mig at det igen har noget med din manglende bevægelighed at gøre. Men det er dog kun et gæt.

Håber at du fik lidt ud af mine svar, ellers er du velkommen til at stille flere....

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Blitzer:

Jo, jeg svømmede crawlben, men kun når træneren forlangte det. Så det er ikke noget jeg magter. Men jo, jeg kan jo spørge træneren.

Hardgainer:

Vil du ikke komme med nogen grundregler for teknikken, især den rotation? Jeg har jo nok lært det engang, men det ville da være rart at få det opfrisket.

Det med pigerne er helt rigtigt, skal der mon noget udstrækning til?

pull buoy (jo det staves sådan, det er ikke en trækkerdreng  )

:lol:

Link to comment
Share on other sites

pull buoy (jo det staves sådan, det er ikke en trækkerdreng  )

:lol:

Korrekt det er en trækbøje hvis de skal over sættes til dansk. Og så giver det jo meget mere mening. :)

Jeg ser en vis sammenhæng i spørgsmål 2-4....

For lige at tage det bagfra: Det du mærker når du svømmer et et udslag af at du ikke er fleksibel og stærk nok i dit ankelled. Uden dog 100% at kunne forklare anatomisk hvad der sker kan jeg fortælle dig at det er meget normalt at føle sådan når man ikke er vant til at svømme (har selv samme irretationsmoment hvis jeg går ne at svømmer uden at have været i vandet i et stykke tid) Det vil højest sansyneligt gå væk rimelig hurtigt.

Som styrke/flex træning til forleddet kan eventuelt bruges finner. Dog pas på med ikke at overdrive brugen i starten hvis finnerne er for stive.

Manglende flexibilitet i fodleddet vil også medføre dit prob i spørgs 2. Du kan ikke skabe god nok fremdrift hvis du ikke er fleksibel.

En forstuvet fod som vokser sammen bliver heller ikke bedre. (tro mig har forstuvet begge ankler ca 117 gange)

Med hensyn til teknik i bentaget gælde det om at være afslappet i fodleddet, let bøjet i knæleddet (pas på ikke at lave en cykelbevægelse) og så lde sparket komme hlet oppe fra hoften. OG!!!!!!! husk at føre sparket helt igennem!!!!!! (ser mange halve spark rundt omkring). Sørg for at sparket kommer helt op og får fat i vandoverfladen. Du skal bruge brydningsmodstanden i vandoverfladen til at komme frem.

Hvis du vil se hvordan Popov svømmer så er der en god lille film her

Manden arbejder meget på at svømme helt på siden for derved at skære sig gennem vandet. Samtidig har han focus på at have balancen i kropsstammen og kan på den måde undgå at hans ben falder ned og giver modstand. Han er med denne teknik den hurtigste svømmer i verden og den første svømmer nogensinde til at måle en udnyttelse af den brugte energi på over 10% (så vidt jeg husker ligger almindelige motionsløbere på ca 70-70%...?)

Generelt (især hvis du ikke er god i benene og vil bruge svømning som motion) ville jeg fokusere på at få et godt armtag. Sørg for at strække dig langt frem få fat i vandet så langt fremme som muligt og træk foran kroppen. Brug din rotation til at få armen langt frem og til at putte ekstra kræft i dit armtag.

Att spørgsmål 1: JA - man bliver træt i vingerne af at svømme - det er den primære muskel til fremdrift.

Hvis du bliver træt i bagskulderen skyldes det nok at du ikke slapper af i den arm som er over vandet. Højest sandsyneligt fordi du ikke roteret nok om på siden til at kunne lave en afslappet fremføring af armen.

Triseps.... hmmm husk: i svømning går det ud på at TRÆKKE sig frem ikke skubbe sig afsted

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Hey Mads,

Jeg springer lige ind midt i diskussionen :)

En forstuvet fod som vokser sammen bliver heller ikke bedre. (tro mig har forstuvet begge ankler ca 117 gange)

Jeg bruger pt svømning til at holde mig i form da jeg ikke kan dyrke sport pga en forstuvet ankel! Jeg troede, at det ville være godt da den jo umiddelbart ikke bliver belastet i vandet. Den er dog ikke blevet ret meget bedre, kan det være pga svømningen?? (Brystsvømning)

Link to comment
Share on other sites

2) Den træthed du oplever skyldes ophobning af mælkesyre (affaldstoffer), dette oplever du ikke ved styrketræning da du stopper dine løft i god tid inden du producerer væsentlige mængder mælkesyre. Denne mælkesyre kan du tildels undgå ved a) forbedre teknikken (derved bliver din svømme økonomi bedre) B) lægge noget blødere ud, dvs. økonomisere med dine krafter, derved svømmer du under mælkesyre grænsen. c) forbedre din udholdenhed (din evne til at arbejde med ilt).

Trætheden skyldes ikke nødvendigvis mælkesyre som beskrevet. Der er tale om DOMS på nøjagtig samme måde som ved styrketræning og man er faktisk ikke sikker på hvad ømheden skyldes. Én teori er mælkesyre, men som de fleste idrætsudøvere ved bliver ømheden mindre udtalt jo bedre form man er i.

Smed: Læg stor vægt på at svømme tilnærmelsesvis catch-up crawl når du træner. Det er en af de bedste øvelser til at træne rotation og isætning. Og så tæl dine armtag hver eneste bane...

Q

Link to comment
Share on other sites

Du kender det sikkert som vente-crawl...

Det betyder at man venter med at påbegynde næste armtag med venstre arm ind til højre arm er fremme ved venstre. Man svømmer altså mere eller mindre med én arm ad gangen. med den ventende arm fremstrakt froan hovedet. Du behøver ikke gøre det 100% korrekt det vigtigte er at du vender dig at rotere så meget som det kræves for at gøre det ordentligt.

Rigtig gode svømmere som eksempelvis Popov og Thorpe svømmer stort set 100% korrekt catch-up crawl selv om de svømmer maks.

Q

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Til Quatanamo.. catch up crawl er ganske rigtigt en semigod teknik øvelse, men til at lære rotationen er den langt fra optimal!! Med mindre man har en dygtig træner ved sin side, der konstant kan tilrette svømningen/øvelsen. Ved catch up crawl vil langt størstedelen af svømmerne ligge "fladt" i vandet.

Crawl svømning foregår primært på siden, så for at indøve dette ville crawl svømning med 1 arm ad gangen og den passive arm langs siden være langt bedre. eks. svøm crawl med højre arm, lad venstre arm ligge langs siden. Vejrtrækningen foregår til passive side (dvs. venstre arms side). På denne måde er man sikker på at få roteret kroppen.

Denne øvelse er absolut ikke nem, men super god. Det kræver træning, træning og derefter træning..... du kan eks. svømme ½ bane (12½m) på denne måde og så alm. crawl de næste 12½ m for derefter at gentage.

En anden metode er at svømme benspark (crawl) på siden, denne gang skal ligge på højre side med højre arm fuldt udstrukket (håndfladen mod bunden). Så tager du eks. 9 benspark og derefter roterer du om på venstre side, ved hjælp af et armtag og gentager så igen og igen. På denne måde får du trænet væsentlige ting. 1) Benspark (husk løse ankler) 2) rotationen (udgår fra hoften) samt 3) at svømme på siden.

Link to comment
Share on other sites

Er næsten enig med Hardgainer. Vil dog nærmere betegne catch-up crawl som en semidårlig teknikøvelse. Jeg har instrueret trænerne i min klub til ikke at bruge den som generel teknikøvelse og kun bruge den til svømmere med specifike problemer som de mener kan afhjælpes med øvelsen.

Øvelser som beskrevet ovenfor med at ligge på siden fokusere på balance og rotere til modsatte side sammen med et armtag er i mine vigtige grundøvelser til at lære crawl. Man kan også gå et skridt videre og bare svømme bentage på siden med armene langs siden for igen at fokusere på balance. Når man er god til det, kan man også inkludere rotationen i denne øvelse.

Tusind tak for svarene.

Ville udstrækning af ankelmusklerne mon hjælpe?

Jeg ville bruge både udstrækning og styrketræning....
Rigtig gode svømmere som eksempelvis Popov og Thorpe svømmer stort set 100% korrekt catch-up crawl selv om de svømmer maks.

Det er rigtigt at det ser ud som om disse svømmere svømmer catch-up. Det er dog ikke fokuset i deres svømning. (Der er nu også MEGET forskel på de to svømmeres teknik)

En del af fokus for dem begge er at have armtaget til at foregå FORAN kroppen SAMMEN med kropsrotationen. Derved får man overført vægten fra armen over vandet til trækarmen og den power som ligger i kropsstammen bliver ført ud i armtaget. Samtidig giver det en god balance som nemt kan forstyrres hvis armen føres for langt tilbage.

Det får det til at ligne catch-up.

Jeg ved fra Genadi Turetski (Popovs træner da han svømme VR) at fokuset lå på at svømme efter en kajakfornemmelse hvor det er vigtigt at armene følges ad i armtaget og at der er en lige linie fra albue til albue. Eksempel på "kajak-arme" - P. Van Den Hoogenband - VR 100 fri langbane

QUOTE 

En forstuvet fod som vokser sammen bliver heller ikke bedre. (tro mig har forstuvet begge ankler ca 117 gange) 

Jeg bruger pt svømning til at holde mig i form da jeg ikke kan dyrke sport pga en forstuvet ankel! Jeg troede, at det ville være godt da den jo umiddelbart ikke bliver belastet i vandet. Den er dog ikke blevet ret meget bedre, kan det være pga svømningen?? (Brystsvømning)

Jeg ville med en forstuvet fod holde mig LANGT fra brystsvømning! Brystsvømning kræver stor fleksibilitet i ankelleddet og hvis den er forstuvet bliver den presset ud i nogle situationer som bestemt ikke er hensigtsmæssige. Jeg ville holde mig til crawl. Evt med en pull bouye så benene ikke bruges.
Utrolig god video må jeg sige, har du flere af den slags?

Jeg har en del. De er alle hentet fra www.swim.ee

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

En del af fokus for dem begge er at have armtaget til at foregå FORAN kroppen SAMMEN med kropsrotationen. Derved får man overført vægten fra armen over vandet til trækarmen og den power som ligger i kropsstammen bliver ført ud i armtaget. Samtidig giver det en god balance som nemt kan forstyrres hvis armen føres for langt tilbage.
Jeg ved fra Genadi Turetski (Popovs træner da han svømme VR) at fokuset lå på at svømme efter en kajakfornemmelse hvor det er vigtigt at armene følges ad i armtaget og at der er en lige linie fra albue til albue.

Jeg synes at du modsiger dig selv lidt her. Jeg er enig i at kajakfornemmelsen kan være en fordel på sprintdistancer, da den gør at det er muligt at svømme med en højere frelvens. Jeg mener dog ikke at en teknik der er effektiv på 50 og 100 m gør det til en god teknik.

God teknik er teknik som man kan svømme langt med og findes typisk hos gode langdistance svømmere, der netop lægger vægt på at holde den forreste arm langt fremme for at mindske vandmodstanden og overføre kraft fra kroppen igennem den.

Jeg mener at catch-up crawl er en rigtig god øvelse eftersom den sætter så stort et krav til rotationsevnen og smidighed. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at svømme særlig hurtigt hvis man ligger fladt i vandet og svømmer c-u. Hvis man derimod svømmer med god rotation og har den nødvendige smidighed i skuldrene kan det lade sig gøre at svømme hurtigt også i c-u.

Der er ingen tvivl om at øvelsen kræver en del vandføling og erfaring med svømning før den gavner, men svømmer man på konkurrence eller elite niveau mener jeg at den kan bruges med langt større udbytte end crawlben på siden eller arm langs siden crawl. Jeg mener derimod at arm langs siden er en fortrinlig fly øvelse da armenes bevægelse relaterer mere til fly end crawl.

Arm lang siden crawl er efter min mening en semidårlig teknik øvelse da den vænner svømmeren til at trække med skulderen forrest og ikke armen hvilket er mest henigtsmæssigt jævnfør øverste citat af MadsSVØM.

Link to comment
Share on other sites

At svømme med armene langs side tvinger dig til at have balancen i kropsstammen og ikke bruge hænderne som balance.

Derved kan der i den sammensatte svømning fokuseres på at bruge hænderne til fremdrift

Kan godt se at jeg har formuleret mig en smule mudret overfor.

Uddyber nærmere efter weekenden (skal nå et fly om en time og har ikke pakket)

Men mener at det "farlige" i catch-up cr er at man udelukker den power der ligger i overførelsen fra arm til arm i forbindelse med rotationen.

Mads :swim: (på vej til DK :bigsmile: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share