Bænkpres


SAB
 Share

Recommended Posts

Der er er del, i det center hvor jeg træner, der løfter benene under bænkpres. Enten med fødderne på en skammel, eller decideret løftet som ved crunches. Jeg er godt klar over det ikke er korrekt form, og ikke ville blive godkendt i en konkurrence. Men hvis man ikke har intentioner om at deltage i konkurrencer er det så ikke lige meget, man kan jo løfter mere? Evt. variere benstillingen, således at når man køre tungt, hæver benene. Eller er der risiko for skader (ryg e. lign.)?

Link to comment
Share on other sites

Du kan bestemt ikke løfte mere med benene hængende og flagre i luften. Når benene er stemt godt i jorden, så har man mulighed for at løfte mest, vha. leg drive. Ved at presse benene godt i mod jorden, så skabes en bedre kraftoverførsel til stangen. Desuden bliver pec major (den store brystmuskel)aktiveringen dårligere ved at have fødderne på bænken, eller på en skammel eller flagrene i luften. Dette skyldes at hoften ventral flektere, når du sætter benene op på bænken. Ved at gøre dette, sænkes thorax (brystkassen). Thorax skal holdes højt/skydes i vejret, hvis du vil have optimal pectoral aktivering.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Når der presses maximalt har næsten alle tendens til at svaje lænden extremt.Dette er måske ikke hensigtsmæssigt hvis man i forvejen har lidt knas med lænden, men man er helt klart stærkere.Når jeg kører reps på ca. 8 løfter jeg næsten altid benene.Når jeg skal køre lave reps har jeg altid fødderne i jorden, dels pga. bedre kraftoverførsel dels pga. en bedre balance.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver så vidt muligt også at holde benene på jorden, men tit når jeg skal presse den sidste rep op, så "kramper" mit højre ben lidt. Ikke sådan at det er nogen smerte eller noget, men jeg stritter sådan med det... Det ser lidt åndssvagt ud, men jeg får da lagt stangen op, så det generer mig ikke særlig meget!

Link to comment
Share on other sites

XAX -> Jeg så faktisk lige en igår lave de SYGELIGE hammercurls!!! Han svingede vægten op på virkelig mærkelig måde!!! :bounce:

Men det er IKKE det jeg mener! Til MOL-træf skal jeg vise hvad jeg mener med "snyd"!!! :D

Og nu drejede det her sig vist også om bænkpres! Jeg kan ikke forestille mig at du som vægtløfter smækker føderne op på bænken XAX?! :saywhat:

Link to comment
Share on other sites

>anyone

Nu er jeg godt nok styrkeløfter :hehe:

Ved bænkpres starter jeg altid med at ligge mig ned på bænken(surprise surprise), hvorefter jeg planter henholdsvis højre og venstre fod i gulvet hårdt, ligesom for at symbolisere at benene står solidt plantet i jorden som et par bropiller, som en slags anmærkning til alle de andre benspjættere omkring mig :D

Link to comment
Share on other sites

Der hvor jeg træner, er der også mange der gør det, men jeg tror det er pga. uvidenhed, for bænken har en støtteplade som direkte indbyder til at nybegyndere eller folk der ikke ved bedre, placere deres små ben på den støtteplade så de ligger med benene lige ud i luften..

Der er faktisk en del af Technogym`s maskiner der invitere til forkerte udførelse af de forskellige øvelser. Jeg kan vel være ligeglad da jeg kun bruger løse vægte, men alligevel..

Link to comment
Share on other sites

ja ja, nu kører vi igen på dem der ikke gør tingene på samme måde som os selv og derfor er det forkert. Nogen gange synes jeg en del af jer faste debatanter er meget snævertsynede. For lige at gøre det fast er MINE ben plantet fast på hver side af bænken, MEN jeg har kammerater der har været hardcore BB'ere i mere en et årti som ligger benene på bænken, simpelthen fordi de synes det giver bedre. Prøv at fortæl disse fyre på 120-130kg som har trænet næsten hver dag i tusindvis af dage at de gør det forkert, fordi du har læst en eller anden nørdet post på MOL om hvad der er rigtigt. I må huske på at der altså godt være stor forskel på teori og empiri....

Link to comment
Share on other sites

Well så kan vi jo se hvor smarte de samme typer er når deres løft ikke bliver godkendt til feks et klubmester skab eller lign.

Der er jo en grund til at der er regler om sådan noget.

Om der er noget "forkeret" i det er jo en anden sag, men det vil ikke blive godkendt.

Link to comment
Share on other sites

XAX -> Et kompromis, skal vi ikke kalde dig POWERLIFTER! Det lyder også lidt mere grumt og trapezius-agtigt! :pimp:

Jcq -> Du har ret! Der skal være plads til individet og den progressive tankegang! Men én ting er at køre på nogen, noget andet er at ytre sin mening om at man ikke forstår HVORFOR. Ved den sidste kategori er en forklaring på sin plads...

Link to comment
Share on other sites

Jcq> ikke desto mindre er det forkert at ligge med benene oppe på bænken. Og det har jo ikke en døjt at gøre med hvor stor og stærke de er. Der er jo ingen som ved hvor stor og stærk de ville have været hvis de havde bænket ordentligt. Faktum er at pectoralis major aktiveres bedst når brystet holdes højt, og det besværliggøres altså lidt, når man ligger med benene på bænken (fordi man ikke kan arche sin ryg når man ligger sådan). Kald det bare snæversynet, jeg kalder det perfektionisme ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

I vores center står der:

Hvis du er i tvivl så spørg en af de mere erfarne brugere til råds. Men tro ikke nødvendigvis at det er din makker som har trænet 3år.

Meget sigende. For det er netop problemet. Måske er de , de sidste personer man gå hen og "belærer" netop pga deres alder og størelse, men man kan da godt tænke at det er godt gjort at de er belvet så store og har trænet så længe og stadig ikke forstået det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her er et citat fra IPF`s regler omkring bænkpres:

For at opnå en fast fodstilling må løfteren benytte plader med en flad overflade eller blokke/forhøjninger, der ikke er over 30 cm i samlet højde, til at opbygge podiets overflade. Forhøjninger i størrelsen 5, 10, 20 og 30 cm bør været tilstede til at lægge fødderne på ved alle internationale konkurrencer. Der tillades en meget lille fodbevægelse både på podium og på forhøjning.

Som jeg læser det, er det faktisk i orden at placere fødderne på en "skammel", såfremt den max er 30 cm. høj.......

Link to comment
Share on other sites

det der menes med at man under ipf må havde fødderne på en klods, er for små folk der ikke kan nå jorden.

folk der godt kan nå, må ikke bruge dem.

det er tilladt at bruge sko til bænkpres med max 5 cm sål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share