Sandt??


Jazz
 Share

Recommended Posts

Jeg læste lige på en side (http://www.qpeople.dk/976799436-28248-3) at det afhænger af antal reps og sæt, for at blive stor. Fks. står der at 15 reps og over kun træner udholdenhed og styrke, men ikke får musklerne til at vokse. Derud over står der at 10 reps x 2 set skulle være mest effektiv for muskel øgelse. og at 5-8 reps skulle være ren styrke træning. Men det burde da være vægten der skulle være vigtig, man bliver vel ikke større af 5 reps med 10 kg end man gør af 25 med samme kg?.  er der en der virkelig ved noget om det her, der kan af/bekræfte det?? (kig eventuelt på siden, for nærmere forklaring)

Link to comment
Share on other sites

hmm...mit svar på det...

Ja det betyder noget....og ja flere reps, mere udholdenhed....generelt har jeg hørt mange tal omkring reps for styrke, størrelse og udholdenhed...selv har jeg valgt at holde mig til følgende tal:

6 eller under: Kun styrke

8-12: styrke, størrelse, lidt udholdenhed(nok 12 reps)

12-??: Kun udholdenhed

og ja..disse tal kan vi sikkert diskutere i al evighed...så lad det ligge her...

og til dit sidste spørgsmål...hvis du både kan tage 10 og 25 reps med samme antal kg...så skal du ihvertfald tage mange flere kg når du tager 10 reps....

Link to comment
Share on other sites

"the strongest guy in the gym is almost always the biggest"

Jeg tror der ligger en del sandhed i dette. Man kan ikke bare dele det op på den måde. Hvis en person udelukkende træner tungt med f.eks 5 reps så kan man ikke påstå at han ikke ville blive større.

Hemmeligheden ligger i at variere.. hele tiden at køre forskellige træningsmåder. Her taler jeg om f.eks

5x5

german volume training (10x10)

8x3

drop sets

osv.

Jeg mener ikke man kan generalisere på den måde du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

hov...det glemte jeg nok at fortælle....at køre med samme antal reps uge efter uge nytter nok hellere i længden...

Jeg har rent faktisk også fået at vide af min instruktør, at hvis man træner primært efter størrelse , skal man helst variere både sine reps og øvelser rimeligt tit.

Selv kører jeg nu med forskellige antal reps hver uge, dvs. den ene uge kører jeg med 8, den anden 12, og den tredje 6. Dette gør jeg for alle øvelser, såvel bænkpres som biceps curl og hvad jeg ellers laver. Dette har jeg dog kun gjort i 1½ måned, men det giver resultater...ihvertfald på mig selv.

Jeg bestræber mig også på at ikke at lave de samme øvelser hver gang,  dvs. ikke noget med bænkpres 5 uger i træk....

så joh...jeg giver dig ret Stalker....

Link to comment
Share on other sites

ja også antal set spiller en rolle...

eftersom jeg kun træner to muskelgrupper af gangen på de fleste af min træningsdage, kan jeg tillade mig at køre med mange set. Det gælder om virkelig at 'udmatte' sin muskel...

og forresten....det gælder også om at bruge flere øvelser til at ramme som muskelgruppe....

Et eller andet sted har jeg læst at en muskelgruppe helst skal køres igennem med 9 set i alt fordelt på 3 øvelser, f.eks.  3 set bænkpres, 3 set flyers og 3 set dips (tror jeg nok det hedder!)

Jeg prøver så at varierere det lidt, f.eks. at køre 2 øvelser med hver 4 set, eller 4 øvelser med 2 set...prøver at ramme omkring 9 set i alt.. +/- et par stykker....

Igen...så tilføjer jeg, at det virker for mig...men måske er det anderledes for dig...!

prøv dig lidt frem...tal evt. med instruktørerne om det.

Link to comment
Share on other sites

ARggggggh XAX. Pas på med at sige sådan noget. Se min debat, træning hvor tit. Så vil du forstår at dette absolut ikke er korrekt. Ikke så mange sæt ,kun et sæt *g* Ja, det er svært at blive klog på det her. Jeg har prøvet i et år at køre 3 sæt af hver øvelse, det virker i starten, men så sker der ikke mere på et tidspunkt. Det må jeg give dem ret i. Og det tager MEGET tid.

Link to comment
Share on other sites

hmm..hvis jeg har læst rigtig i den tråd du startede....

altså kun et sæt...men det er hvis man træner HIT, ikke?

jeg er ikke til HIT i øjeblikket..!

ok....jeg indrømmer det .... at tage samme antal sæt hver gang er måske ikke så smart...men det har jeg egentlig hellere ikke gjort...startede med at træne 3 set pr. muskelgruppe, og trænede flere muskelgrupper samme dag....for 1½ måned siden gik jeg over til 9 set, og færre muskelgrupper samme dag...jeg skulle måske nok ændre det til et andet forhold igen inden længe...

og ja...omkring HIT...Det må vel være med HIT som med andre træningsmetoder...hvis man bruger den for lang tid ad gangen, vil effekten fortabe sig...

og ja...jeg ved at det jeg selv gør, virker....

på 4 måneder har jeg taget cirka 3 kg på i muskler...

jeg vil da mene at det er rimelig pænt, ikk?

Link to comment
Share on other sites

kan man så ikke bare gøre sådan her :uge 1-3 2x12, uge 3-6 2x10, uge 6-9 2x8 og så om igen (med vægtforøgelse selvfølgelig) ligesom der står i Motion onlines træningsprogram?? og hvad faen gør man når man har nået den maksimale vægt, der er jo grænser for hvor meget man kommer til at kunne løfte? for det lyder som om at i siger at hvis man træner med samme antal kilo for længe stopper effekten. Men hvad så nå man når maks. så er man jo nød til at løfte samme antal kilo hele tiden.  (mit nickname skulle vist ha været spørge jørgen :D)

(Redigeret af Jazz 10:39 pm - April 25, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jazz, jeg tror ik du skal frygte at nå "toppen" . Altså jo det kan ske, men medmindre du løfter 280-300kg i bænkpres, og død løft, så er der langt igen. For jo man kan godt blive ved med at sætte mere vægt på. Det tager ÅR at blive så Kæmpe at man ikke kan løfte mere vægt. Altså umildbart, tror jeg ikke du behøver at køre med to sæt. Men det er nok en god ide at løfte  et forskellige antal reps. Men det er nok vigtigere at du varierer dine øvelser, og husker at have så meget vægt på at du kun kan løfte det antal reps du skal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share