Smidighedstræning


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Set i lyset af at jeg får varmet kroppen igennem mindst fem gange om ugen ville det være dejligt med et program til øget smidighed, så tænkte på om nogen havde noget liggende, eller et godt link, er ikke den smidigste mand i verden, men vil meget gerne øge min smidighed...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Find noget at støtte dig til, vindueskarm, ribbe m.m. Hold ryg ret med det ben der støttes til jorden, og lav alle de spark du kender langsomt ud i vejret ca. 100 gentagelser i alt - Sparke type underordnet bare man bliver stående i sammen position - Når dit spark er udstrakt holdes det ude i et par sekunder!!

Spark jeg kender, nu er jeg jo ikke ninja... hvad gør du her?

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Det er bare princippet du skal overføre til det du gerne vil.

Det er jo ikke specifikt henvendt til dig. ;)

Jeg tror dyb hestestand er ligesom squats yderstilling.

Spark er jo bare opvarmning.

1. varm de store muskelgrupper op omkring ledene.

2. stræk ud i lange perioder og prøv at slappe så meget af du kan imens.

hvis jeg har forstået det ret! prøv ad - det er ikke for tøsedrenge :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg gået til kampsport i nogle år og jeg vil nok sige at det program c0y0te henviser til er et temmelig brutalt program. Jeg bruger selv et kort smidighedsprogram efter træning som også virker som nedvarmning.

Alle stræk holdes i 20sek hvorefter man prøver at gå lidt længere ned og holde det nye stræk i 20sek osv. Gentages 5 - 10 gange.

Bagsiden af lår:

Læg dig på ryggen og træk dit ene knæ op til brystkassen.

Forsiden af lår:

Stå på et ben op ad en væg fold det andet ben så du presser hælen mod ballen og brug begge hænder til at trække foden opad.

Sid ned med dine fødder mod hinanden, grib fat om fødderne med begge hænder og træk dem ind mod kroppen. Brug albuerne til at presse knæene i gulvet.

Split:

Stå op og spred benene så meget du kan, sørg for at du har noget at holde fast i især hvis gulvet er glat. Det er meget vigtigt at du føler at du har fuld kontrol over hvad du laver når du strækker ellers vil du ubevist spænde i musklerne og så får du intet ud af strækøvelserne.

Spagat:

Når du er færdig med split så drejer du overkroppen 90 grader så du kommer ind i et spagat. Split og spagat kan være ret hårde øvelser, men husk at det kun er musklerne der skal gøre ondt ikke leddene. Hvis leddene gør ondt så stop øvelsen helt og ryst benene lidt inden du prøver igen det er sandsynligvis fordi du fik noget i klemme da du gik ned.

Alle øvelserne virker bedst hvis du har brugt musklerne først, i stedet for at bruge spark kan du bare svinge benene så langt op de kan komme fremad, til siden og bagud. Hold fast i noget hvis du ikke er vand til at sparke.

Programmet tager mig normalt 30min, men så får jeg også læst et blad og drukket en halv liter kakaomælk.

ps. Hestestand har sit navn fordi man ligner en der har siddet alt for længe på en overvægtig brykkerhest. dvs. underben lodret, fødder parallelle og så langt fra hinanden som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Vær påpasselig med din udstrækning. Skader er ikke ukendte, selv på dette område. Oftest er det heldigvis kun lidt ømhed, men vær meget varsom.

Jeg benytter mig af Power Yoga, til at "kompensere" for den stivhed som styrke/BB træningen giver. Vær dog opmærksom på, at smidighed ikke (kun) ligger i musklerne men meget i ledene. Det er desuden meget forskelligt fra person til person, hvor flexibel man er. Jeg har dyrket Power Yoga i godt et halvt år (2-3 gange om ugen) og der er nybegyndere (altid piger) der nærmest ligner slangemennesker i forhold til mig. Jeg HAR fremgang men det går langsomt.

Min anbefaling vil være at deltage i Yoga timerne istedet for at eksperimentere med mere eller mindre tilfældige øvelser, hvis effekt ikke står helt klart.

I denne tråd er der fokuseret på benene, men såvel hofter, ryg og skuldre bør der vel også arbejdes med, ligesom balance også er et spændende område.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share