Til de olympiske vægtløftere !!


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Hejsa MILO, Francis, FastRunner og alle de andre som laver O-løftene. Jeg faldt lige over et sjovt lille program man kan downloade, hvor man ved at indtaste diverse data, kan få lavet en fuld O-løft træningscyklus. Jeg har ikke kigget så detaljeret på selve programmerne, så jeg kan ikke sige om de er noget værd, men programmet er meget sjovt synes jeg. I kan downloade det her:

StrengthCoach 1.0

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du kommer milevidt omkring, min kære ven...  Hver gang jeg har fundet et program, der ser ud til at være værd at gemme på har du fundet tre!!!

Men jeg siger da mange tak, og så vil jeg ellers give mig til at kikke nærmere på selve programmet..  Inspiration kan man jo aldrig få nok af  :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, der er nemlig ufatteligt megen god information at finde på nettet, hvis man tager sig tid til at lede. Jeg finder hele tiden nye interessante ting.

Falder du selv over noget interessant Francis, så post endelig et link. Jeg tror vi har nogenlunde samme smag i artikler :)

Var der noget med at du skulle flytte til Fredericia og læse, eller er det droppet ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk så bare gider at læse skidtet. Jeg synes ofte man oplever at man finder et link til en bestemt artikel som dækker et område som folk har spørgsmål til. Artiklen dækker det hele, og alligevel kommer folk et par dage efter og stiller spørgsmål, som tydeligvis indikerer at de IKKE har læst artiklen...tsk tsk tsk. Nogen folk er sgu for dovne :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jamen, så må jeg da hellere lige se om ikke jeg skulle gå mine links igennem iaften og lige smide nogle af de mere interessante af dem ud...

Jo, jeg går stadigvæk og spekulere i af læse i fredericia...  Efter planen skal jeg starte på maskinmesterskolen til januar næste år...  Men nu er en kammerat jeg skulle starte med begyndt at snakke om at læse i århus!

Men jeg holder mig nu til fredericia... Hvad er der af skumle lokaler dernede af?  Bor du egentlig stadigvæk i fredericia eller er du flyttet til odense eller hvor du nu læser biomekanik henne. for jeg håber da ikke at dit center ligger alt for langt væk fra fynsgade...  Jeg har det nemlig med at være doven nogle gange. Pisse-irriterende, men meget svært af lave om på!!

Det eneste skidt er jo bare, at jeg også skal skifte judo-hold... Og vi plejer at banke Fredericia med flere længder. Det må jeg jo se om jeg kan lave om på til den tid :D

Lige en sidste ting...  Prøv lige at tage et kik på dette program. Det er et hjemme-bikset et af slagsen. Jeg synes umiddlebart at det virker meget fint, men er måske lidt bekymret for om det bliver for meget i længden. Det er primært et program for at opbygge grundlæggende styrke/færdigheder. D.v.s. ingen specifikke intensiteter eller overreaching/deload:

Mandag:    Vend+stød  12 singler  (op til en PR. 2 misses, hiv 10% af vægten)

               Træk          8 singler  (med 80% af sidste PR)

               Vendhiv      5 x 5r fra blokke + 3-4 singles fra gulvet

Tirsdag:      ryg-benbøjninger  6 x 4r

                Pushpress           4 x 5r

                Pull-ups              4 x 5r

                skrå press med DB 4 x 6r

Torsdag:      træk          12 singles (op til en PR. 2 misses, hiv 10% af vægten)

                 vend          8 singles   (80% af tidligere PR)

                 trækhiv       5 x 5r fra blokke + 3-4 singles fra gulvet

Lørdag:         dødløft                  6 x 4r

                  front-benbøjninger  5 x 3r

                  stående stem         4 x 5r

                  Chin-ups               5 x 3r

Det er sådan set det...  Fordelen ved det frem for det gamle er, at ved det gamle var det altid styrkeøvelserne der bev syltet hvis man var flad eller skulle noget. Det var jeg meget træt af. Her kan man altid forskyde det en enkelt dag, og stadigvæk redde planen ugen efter.

Men jeg må da indrømme at der er meget arbejde for lænden... Faktisk hver eneste dag!  Hmm...  help please  :o)

Link to comment
Share on other sites

Programmet først. Jeg synes det ser godt ud. En væsentlig ting er dog at man skal holde øje med en ting. Du kører op til en træningsmaks i både snatch og clean & jerk hver uge. Ligeså snart du begynder at registere at dit styrkeniveau begynder at falde i de 2 øvelser (og du ikke kan lave PR´s mere), så deload et par uger, hvor du kun kører op til 80-85 %. Bulgarene har bevist at det er supereffektivt at køre til træningsmaks hver uge, men de deloader også ca. hver 3-4. uge. Jeg synes det er godt at du vægter dine styrkeøvelser højt også. Har man ikke optrænet et højt styrkeniveau i sine squat og trække øvelser, som vil man aldrig opnå maksimal effektivitet i de 2 klassiske løft.

Hvad angår dit valg af studiested, så skal du da klart vælge Fredericia :) Der ligger 2 gode træningscentre i nærheden af Fynsgade. Faktisk ligger de begge 2 ikke mere end et par gader derfra. Jeg træner i det ene. Desværre er der ikke mulighed for at træne olympisk vægtløftning nogen af stederne, da de ikke har faciliteterne til at smide vægtene. Dog har Fredericia en god olympisk vægtløftningsklub, som ligger i Fredericia Hallen, hvor Judo klubben også holder til. Det er ikke så voldsomt langt fra Fynsgade. 15 minutter på cykel, og en 10 minutters tid i bus.

Og ja, jeg bor stadigvæk i Fa.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nemlig også altid fået at vide at fredericia har den bedste skole...  Og det er jo altid sjovt at komme ud og opleve noget nyt, selvom man nok kommer til at savne alle vennerne (og pigerne)  :o(

M.h.t. træning vil jeg nok vælge det sidste...  Men jeg dropper nok judo'en til den tid, tror jeg!  Jeg tvivler på at jeg får tid til det hele, og for tiden står vægtløftning KLART øverst på listen...  (næsten højere end uddannelsen :o)

Så det bliver jo spændende nok...  Også for at se om der er noget gang i byen eller det er lidt stille og roligt. Ah, sådan en studie-by må der da ske lidt en gang imellem... Selvom jeg nok fiser "hjemad" næsten hver weekend  :D

Link to comment
Share on other sites

Undskyld jeg lige bryder ind i jeres tråd :)

TJ: jeg tjekker dit link - men loadetiden er jo ENORM med et 56.k modem :)

Francis:

Jeg har reduceret til mine "træk & stød" dage til en enkelt dag om ugen istedet for 3. Det giver mig større overskud når jeg skal træne de klassiske løft - jeg render ikke og tænker teknik hele tiden - en idé jeg fik da jeg læste en artikel om "nerveless training" på det vidunerlige internet! :)

De andre dage er forbeholdt mere styrkebetonede assistanceøvelser som trækhiv, trækDL, skulderstem med afsæt, knæbøjninger (for/bag) og ikke mindst en øvelse jeg er blevet svært glad for: en arms træk og kvikstød (med håndvægt altså)

Nåhm... bare en lille sidebemærkning...

Link to comment
Share on other sites

ohh... Jeg har skam også haft meget kik på håndvægts-versionerne. Men besluttede mig for, at jeg hellere lige måtte få lidt basis på området først, får jeg kastede mig ud i det alt for eksotiske  :D

Hva så, ellers går det ok med træningen eller hvad?  Jeg har også haft lidt kik på "nerveless" træning... Både inde hos Danjohn og på Oldschool boardet. Men lige for tiden tænder jeg alt for meget på bare at få hivet nogle vægte rundt, så jeg er blevet enig om at gemme det til en anden god gang...

Francis, over and out...

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg må vist være lidt mindre høflig fremover!! ;)

mht. 1 arms (h.v.) løftene....

Nu har jeg jo ikke trænet 1 arms frivend og kvikstød i vildt lang tid. (jeg trænede faktisk øvelsen+1 arms råtræk forrige sommer - da vi var i sommerhus og jeg ikke kunne have stang og en masse skiver i bilen sæfølí´!! )

Men det er min helt klare overbevisning at 1 arms løftene (med h.v.) er væsentligt nemmere og mindre teknisk krævende end de tilsvarende øvelser med stang. Bare sådan en ting som at holde stangen TÆT til kroppen - det problem har man ikke med håndvægten idet man jo skræver over den når man starter løftet og således har håndvægten tæt på hele tiden.

Dan John skrev en god artikel om 1 arms øvelser (den har du læst tror jeg... ) og jeg fik via lidt korrespondance med ham på Oldschool boardet bekræftet at 1-arms versionerne af træk & stød har en positiv effekt der kan overføres til de klassiske løft med stang.

Derudover får 1-arms løftene een til at føle sig lidt som de stærke mænd i de gode gamle dage!!  ( jeg er ved at anlægge cykelstyrsoverskæg og leder p.t. efter en leopardtrikot!!! ;) )

Til orientering kan jeg oplyse at 1-arms træk var en vægtløftningsdisciplin i RIGTIGT gamle dage... det var bare ikke med håndvægt men med STANG... DET er sgu svært at holde balancen med stang istedet for h.v. prøv det evt. en dag!!  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share