Mindre fedt % HELP!


boozy
 Share

Recommended Posts

Ja står her og vil til at tabe mit fedt, eller få et mindre speglag, skal nok oz snart til at gå i fitness studio, så vill spørge om det var nogen her som kunne tænke sig at hjælpe mig med en kostplan, gerne for en uge :)

Det skal være sådan at jeg for en mindre % af fedt, så vaskebredt kan ses, det kan tydelig mærkes men kan ikke ses pga fedt laget.....

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Først finder du et program, der kan regne dit energiindtag. Det her bruger jegkostplan.

Så regner du dit ligevægtsindtag ud. Det er svært men prøv dig frem. Træk 3-500 Kcal fra og så har du dit cutteindtag. Energifordelingen prot/kulh/fedt er der mange meninger om men et fedtenergiindtag under 30% er at foretrække.

Så dropper du alt hvad der hedder sukker, slik, kager, kiks, leverpostej, spegepølse, ris, pasta, kartofler, chips, cocopops, sødmælk, fint/lyst brød, proteinpulver, alkohol og alt hvad der bare minder om det. Husk at kigge på energiindhold og fordeling inden på køber en madvarer.

Så spiser du rigtig mange grønsager (alle typer er ok, også frosne), evt. en lille smule frugt, lidt magert kød (fisk, lam, ko, gris, fugl, hund, kat eller hvad du nu kan lide). Det mest kød uden synligt fedt er helt OK. Mørksej, tun og torskerogn er godt. Laks og makrel i tomat også OK men lidt fed (men absolut sundt fedt!!!!). Groft rugbrød med magert pålæg. Drik meget vand, lidt skummetmælk, light sodavand er også fint. Pepsi Max og Coca Cola Light er helt uden Kcal!!!!! Husk at krydderier ikke feder men kan gøre underværker for 500 gram kogte grønsager. Olivenolie er sundt men rent (sundt) fedt.

Fordel dit energiindtag jævnt over dagen. Mest for komfortens skyld, så du ikke går i lang tid og er sulten med lavt blodsukker. I praksis kunne du nok spise ét stort måltid om dagen, bare dit indtag er under ligevægtsindtaget, og stadig tabe dig.

Mine tal er følgende: 42 år, 176 cm, 75 kg ved cuttestart, træner ca. 10-12 timer om ugen. Har et teoretisk ligevægtsindtag omkring 2800 kcal/dag. Har cuttet i 38 dage med et gennemsnitsindtag på 2350 kcal/dag (800 gram grønsager/dag) og er nu nede på 70 kg kropsvægt med uændret styrke (jeg er BB'er). Dog er energien/ydelsen i min cardiotræning (spinning og combat) mærkbart lavere. Min energifordeling på prot/kulh/fedt er ca 20/55/25.

God cutting :)

Link to comment
Share on other sites

Nej du må ikke drikke alt det kakao du vil hvis du vil tabe dig :w00t: Ikke med mindre du lever af det og holder dig til nogle liter ;)

Kakao skummetmælk indeholder protein og kulhydrat som man skal have, men også relativt mange kalorier så det løber hurtigt op i energiregnskabet! Et enkelt glas vil dog ikke skade hvis du ellers passer det ind i kostplanen :)

Har du forsøgt at regne dit ligevægtsindtag ud? Som det er blevet anbefalet i mange andre tråde omkring samme emne her i vægttab så forsøg at finde dit ligevægtsindtag og forsøg så i en periode at holde regnskab med kosten, dvs vej din mad, tæl kalorier og se så hvad der sker på vægten over fx 14 dage... Taber du dig er du på rette vej, tager du på eller står vægten stille så skær lidt ned i kosten.

Tun (i vand) er fin som snack, det består stort set kun af protein :)

Link to comment
Share on other sites

Rønne må jeg spørge hvorfor han ikk må indtage proteinpulver og kun lidt skummetmælk?

De er jo begge gode kilder til at få proteiner.

Proteinpulveret er især godt efter træning og hvis man ikk kan få dækket ens daglige protein behov gennem den alm. kost.

Skummetmælk er også godt da det ikke indeholder for meget kulhydrater og fedt. Personligt drikker jeg meget mælk, fx før jeg går i seng og i mine mellemmåltider, da jeg syntes det er en nem og billig proteinkilde.

Link to comment
Share on other sites

Ja istedetfor at bøvle med at regne mit livsvægtintag ud, kunne jeg så ikke bare spise lidt mindre, og mere sundere???

ville det egentlig ske noget at spise en pizza ved en italiener hvis man cutter, har læst nogen der gør det....?

Nej, find hellere en tyrkisk orienteret grill. De er bedre når man cutter.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Ja istedetfor at bøvle med at regne mit livsvægtintag ud, kunne jeg så ikke bare spise lidt mindre, og mere sundere???

Spis mere frugt og grønt og mindre pasta, ris og kartofler. Du skal selvfølgelig holde dig fra slik, sodavand og andre usunde ting. Derudover skal der noget motion til. Det virkede fint for mig.

Link to comment
Share on other sites

Rønne kan ikke være mere uenig i nogle af dine påstande...

Fedtenergiprocenten: Du kan med glæde fylde dig med diverse kulhydrat spækkede madvarer, og en stor del af produkterne nu om dage indeholder ligegyldige kulhydrater til ingen nytte? Ikke komplekse kulhydrater er faktisk unyttige, kan kun se brugen af kulhydrater muligvis efter træning eller i forbindelse med meget hårdt motion.

hvorfor skulle han ikke indtage protein pulver? Protein er det vigtigste næringstof til et vægttab, og trænings relaterede ting normalt.

Din madprocent sammensætning hænger sammen med typiske nordiske næringsanbefalinger, som består af "10/60/30" fordelingen. Den kan ikke bruges i dette tilfælde og vil mene procenten skal udfoles nogenlunde sådan(plus minus alt afhængig af så meget): 40/10-20/40 når du vil tabe dig? De fedtsyrer der primært skal bruges skal stamma fra flerumættede og monomættede fedtsyre, det er meget gavnligt også i form af vægttab. Reference er bl.a. forsiden hvor du kan finde mandel-diæten, dermed kan du se fedtets gavnlige værdi.

Det er ikke en hetz bare vidt forskellige meninger om ernærings-forhold.

Link to comment
Share on other sites

Rønne må jeg spørge hvorfor han ikk må indtage proteinpulver og kun lidt skummetmælk?

De er jo begge gode kilder til at få proteiner.

Proteinpulveret er især godt efter træning og hvis man ikk kan få dækket ens daglige protein behov gennem den alm. kost.

Skummetmælk er også godt da det ikke indeholder for meget kulhydrater og fedt. Personligt drikker jeg meget mælk, fx før jeg går i seng og i mine mellemmåltider, da jeg syntes det er en nem og billig proteinkilde.

Selvfølgelig må du spørge om det. Pulver og mælk er lig med mange proteiner og dermed Kcal. Boozy vil tabe sig/cutte og hvis han ellers gider at spise bare nogenlunde sundt, så får han såmænd nok sine 1,8-1,9 gram proteing/kg kropsvægt gennem sin normale kost. Hvis han er i proteinunderskud og ellers ikke er sulten, kan pulver og mælk da være et fint supplement. Og du har helt ret, en halv til en liter skummetmælk om dagen er da også i den lave ende. Og det er billigt. Jeg tror faktisk at vi er enige. Det eneste sted jeg tror vi "taler forbi" hinanden, er i hvor seriøst/kraftigt man cutter. Boozy giver efterhånden også udtryk for en lidt sjov cutteapproch idet han taler om at leve af tun og cacaomælk samt en pizza i ny og næ. Det er ikke seriøs cutting i min lille verden. Man skal ikke bare tro at man spiser sundt. Man skal VIDE det.

Link to comment
Share on other sites

Rønne kan ikke være mere uenig i nogle af dine påstande...

Fedtenergiprocenten: Du kan med glæde fylde dig med diverse kulhydrat spækkede madvarer, og en stor del af produkterne nu om dage indeholder ligegyldige kulhydrater til ingen nytte? Ikke komplekse kulhydrater er faktisk unyttige, kan kun se brugen af kulhydrater muligvis efter træning eller i forbindelse med meget hårdt motion.

hvorfor skulle han ikke indtage protein pulver? Protein er det vigtigste næringstof til et vægttab, og trænings relaterede ting normalt.

Din madprocent sammensætning hænger sammen med typiske nordiske næringsanbefalinger, som består af "10/60/30" fordelingen. Den kan ikke bruges i dette tilfælde og vil mene procenten skal udfoles nogenlunde sådan(plus minus alt afhængig af så meget): 40/10-20/40 når du vil tabe dig? De fedtsyrer der primært skal bruges skal stamma fra flerumættede og monomættede fedtsyre, det er meget gavnligt også i form af vægttab. Reference er bl.a. forsiden hvor du kan finde mandel-diæten, dermed kan du se fedtets gavnlige værdi.

Det er ikke en hetz bare vidt forskellige meninger om ernærings-forhold.

Jeg tror ikke at vi er uenige. Den energifordeling som jeg nævner er blot en konstatering, ikke en anbefaling. Min energifordeling er et næsten tilfældigt resultat af den mad, som jeg har valgt at spise. Boozy spørger generelt og jeg skriver blot hvad jeg gør.

Desuden kommer de fleste af mine kulhydrater fra groft rugbrød, All Bran og havregryn. Om min fedtenergi% er 20 eller 30 er for så vidt ligegyldig, det er Kcal der betyder noget i det samlede regnskab og uanset hvor fedtet kommer fra, er det lig med mange Kcal. Dvs, at lav fedtenergi% hjælper MIG med at holde Kcalmængden nede. Jeg er helt enige med dig om det sunde i de umættede fedtsyrer og at de høre hjemme i enhver kostplan. Med blot fordi at oliveolie er sundt betyder det altså IKKE at de 900 Kcal pr. 100 gram ikke tæller. For det gør de.

Protein er et vigtigt næringsstof. Og jeg får mit behov (135 gram/dag) dækket gennem kosten. Så nemt er det. Hvis du spiser mad med lavt proteinindhold, er det klart at du har behov for et supplement.

Link to comment
Share on other sites

Gør det noget at man erstatter minimælk, med noget kakao som er lavet af skummet mælk???

altså istedetfor at drikke mælk, så tage kakao - smaker IMo bedre :tongue:

Som nævnt ovenfor er der jo mange kalorier i kakaomælk, også selvom det er skummetmælk, men et enklet glas skader jo ikke...

Men hvis du seriøst vil cutte så hedder det ikke: jamen det smager ikke så godt som noget andet, det hedder det er sunder, der er færre kalorier i, men flere proteiner og også en anelse kuhydrater.... ;)

Men lig dig en kostplan også tag en dag af gangen så kan det ikke gå helt galt.

Og brug spejlet, det lyver ikke

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Har så heller ikke sagt ast jeg kun vil leve af tun, kakaomælk, og pizza hehe, de ting jeg spiser er :

morgenmad: havregryn med minimælk, og noget salat hvis havregryn ikke haves :blink:

middag, 2 stykker rugbrød med hamburgryg naturligvis uden smør

snacks. æbler, banan, osv.... evt noget at drikke, 1 glas vand elelr minimælk

aftensmad, noget salat - uden dressing.... er det godt nok?

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer sommeren forresten oz, og jeg er meget glad for pølse fra grillen :) ville det skade hvis jeg spise meget hjemmegrillede pølser? med salat?

hvor lang tid skal man ca cutte for at få sidedellerne væk, de er ikke så galt store, men sig hvad i ca ville skyde på, og ikke noget med at det kommer an på hvor meget i spiser osv, bare skyd :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Har så heller ikke sagt ast jeg kun vil leve af tun, kakaomælk, og pizza hehe, de ting jeg spiser er :

morgenmad: havregryn med minimælk, og noget salat hvis havregryn ikke haves :blink:

middag, 2 stykker rugbrød med hamburgryg naturligvis uden smør

snacks. æbler, banan, osv.... evt noget at drikke, 1 glas vand elelr minimælk

aftensmad, noget salat - uden dressing.... er det godt nok?

Hvis du kan leve af det der, så er det enten utrolige mængder (kilovis) du indtager af de enkelte dele eller også ligger du stille på sofaen hele dagen med samtlige dine 39 kg. kropsvægt. Salat med minimælk til morgenmad!!!! Yum-yum. Og hvor er de nødvendige proteiner henne? 2 skiver hamburgerryg? Salat er IKKE det store dyr i åbenbaringen her. Det er derimod en sund, afvekslende og relativ fedtfattig kost, der indeholder alle de næringsstoffer du har brug for og alligevel så få Kcal, at du taber dig.

Har du fået udregnet dit ligevægtsindtag? Uden dét og en registrering af dit daglige indtag, er der ingen der kan give dig svar eller anbefalinger på noget som helst.

Grillpølser (kan jeg også se, at du vil have nu) er da udemærket og dem kan du da spise flere af om dagen. HVIS DU IKKE SPISER STORT ANDET OG HVIS KCAL-INDHOLDET I PØLSERNE IKKE OVERSTIGER DIT ØNSKEDE CUTTEINDTAG.

Hvis du ikke bare vil prøve dig frem og se i spejlet, hvad der virker for dig, er du altså nødt til at få regnet lidt på dit indtag og dit forbrug/behov. Ingen kan give dig svar på et evt. fremtidigt vægttab, hvis ikke vi ved, hvilket underskud du er i. Tag en beslutning og før den ud i livet.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke både cutte og spise sine ynglingsting - med mindre ens ynglingsting self. er det samme som kaniner *G*

Lav en varieret ugeplan, med højt protein indhold, lavt kulhydrat indhold og så et fornuftigt kcal. indhold, lidt ala tidligere posts ca. 500 under dit ligevægtsindtag :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share