cardio i deload periode


jenz
 Share

Recommended Posts

hey MOL'ere

Jeg tænkte på om cardio ville skade ens restituation under en deload periode enden man maxer? For skal snart begynde på en deload uge og så vil jeg gerne lave en masse cardio imens da jeg snart skal op til en lille triathlon.

Håber der er nogen som gider hjælpe....

Mvh Jenz

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver for tiden at tabe mig(er ekstremt dårlig til det fordi jeg ikk lige har tålmodighed til at tælle kcal) Men regner med at være i kcaloverskud i de næste par uger for at få det maximale ud af min styrketræning... Men er heller ikk selv så klog på dette område, så er lidt i tvivl om det vil kunne påvirke mine max resultater....

Link to comment
Share on other sites

Det er jo meget individuelt. Groft sagt kan man sige, at alt aktivitet kræver restitution, så hvis du vil restituere helt, skal du nok ikke lave cardio. Omvendt så tror jeg ikke at enkelte cardiopas vil forringe restitutionen mærkbart, sålænge det ikke er superhøj intensitet og meget mere, end du plejer.

Det er svært at svare på, men prøv dig lidt frem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger og har 1*4 timers idræt i skolen, 2*3 timers idært i skolen, 3*2 timers svømning og så lidt løb og cykling og løb ved siden af(1-2 træningspas af hver om ugen) Er derfor jeg er lidt bange for min restituation bliver optimal, da det er rimelig mange træningspas med høj intensitivitet...

Link to comment
Share on other sites

går på en idrætslinie så idrætten bliver prioteret rimelig højt.... Men rigtigt nok jeg bestemmer stadig selv intensiteten....

Tænkte på om det kunne være en fordel at så havde en længere distance i løb og cykling men en væsentlig mindre intensitet? For at få en mere optimal restituation? (svømningen kan jeg ikk selv bestemme da det er i en klub jeg træner)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville personligt holde volumen relativt lav og lade diæten klare resten.

Det er ikke en optimal situation med en hel del udholdenhedstræning hvis målet er styrke.

Jeg havde også idrætslinie og fandt ikke at det påvirkede min restitution. Men et par år med 30timers træning pr uge havde nok forberedt mig ;)

Kig på langdistanceløbere, en del af den tilpasning der sker i respons til deres træning, er at de taber vægt for at blive mere effektive på de lange distancer.

Dette vil være i form af fedt og muskler, ikke det du er ude efter.

Det du gør lige nu er at sætte dig imellem 2 stole:

Lav fedt%

Deload.

Vælg hvad du vil prioritere, ellers får du subpar resultater i begge retninger :(

Tænk over det, din deload fase er kort, tag en slapper fra løbet eller nøjes med at jogge 20min for at fremme restitutionen.

Efter din deload fase så start dit cutte show..

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ikk så meget efter at cutte men at komme i god kondition til triathlonen og stadig stige lidt i styrke, ved godt det er 2 modsætninger.... og jeg venter med at cutte ordentligt til triathlonen er ovre.. triathlonen er om 19 dage så jeg skal vel træne lidt for at komme i ordenlig kondition.... Men i næste uge tror jeg os jeg sætter cardioen lidt ned, for priotere stadig min styrketræning højest..

Link to comment
Share on other sites

Ups havde ikke set det med triathlon.

Er vist lidt for styrkefikseret :D

Den styrke du skal forvente at få hvis du dyrker triatlon er primært som følge af din neurale kapacitet.

Jeg ville personligt fortsætte med at styrketræne ved at lave eksplosive reps med 50-67% af maks. Det er ikke nu du skal indføre plyometriske øvelser.

Mht. dit mål om vægttab: begynd at tælle kcal, din kost er den afgørende faktor!

Link to comment
Share on other sites

jeg er steget en del i styrke i det sidste stykke tid, jeg koncentrerer mig hovedsageligt for basisøvelserne. Hvad er plyometriske øvelser? Skulle jeg isedet for at tage en deload periode så fortsætte nogen uger endnu med mit program endtil triathlonen er ovre og så tage deloaden der? for så stopper jeg med mit cardio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share