Træning / Kostprogram (Livstilsprogram)


Zorba
 Share

Recommended Posts

Hej!

Da jeg er udpræget konkurrencemenneske ( i hvert fald i konkurrence med mig selv!!! ) Vil jeg meget gerne gøre alt ( næsten ) for så hurtigt som muligt at forbedre mig, derfor vil jeg gerne høre hvad jeg kan gøre bedre, nedennævnt følger lidt info omkring mig, samt kost og træningsprogram:

28 år

Højde 184 cm

Vægt  82 kg

Mål :    primært trimmet krop, sekundært styrke!

Træningstilstand : Flere år på maskiner ( sorry, ved det godt men det er en helt anden historie...... onde magter drev mig i technogyms univers!!! ) Siden ca. 01.10.01 trænet BB!

Kost:

1 Måltid : Havregryn m/Skummetmælk, samt 1 glas Skummetmælk

2 Måltid : 2 æg, 1 skive Fiberbrød, 100 g. Kyllingfillet

3 Måltid : 1 Dåse Tun, 2 skiver rugbrød, 1 stk. Banan

4 Måltid : Bliver typisk frugt eller en måltidserstatter

5 Måltid : Kylling el. Kalkun, med ris/pasta og masser af grønt!

6 Måltid : Et stk. frugt, samt proteinpulver m/mælk

Træningsuge:

Mandag - Cardio

Squash 2 x 45 min eller løb!

Tirsdag - Bryst/Triceps

Bænkpres 1 x 10 & 2 x 8

Incline BP 1 x 10 & 2 x 8

Flyes        1 x 10 & 2 x 8

Pec Deck   1 x 10 & 2 X 8

Lying Ext.  3 x 8

Kickback   3 X 8

Pushdown 3 x 8

Onsdag - Cardio + Mave

Løb + Div. maveøvelser

Torsdag Biceps / Ryg  

Barbell Curls    4 x 8

Dumbbell Curls 2 x 8 / 2 x 6

Barbell Back ext. 3 x 10

Dødløft 3 x 6

Straigt leg Død 3 x 6

Seated Row 3 x 8

Front Pulldown 3 x 6

Fredag Skulder/Nakke/Mave

Dumbbell Lateral Raise 3 x 8

Barbell upright row 3 x 8

Front Raise 3 x 8

Shoulder press 3 x 8

Div. var. maveøvelser typisk 3 øvelser!

Lørdag- Bryst / Triceps(Hver anden lørdag er det Biceps/Ryg)

Samme program som Tirsdag/Torsdag

Søndag Ben

Squat 3 x 8

Legpress 3 x 8

Calf Raise 3 x 8

Jeg forsøger at holde dette program både kosten og træningen, det skal lige siges at det for mig intet problem er at træne hver dag, det har jeg gjort i 12 år med fodbold, så det er nærmest blevet en vane!!! Det hænder naturligvis at jeg ryger på en pizza om søndagen og jeg tillader også mig selv en bytur ca. hver anden måned ( flink fyr ik´ ) Ligesom jeg af og til drikker en cola ( har tidligere været afhængig....og synes det er synd for Coca-Cola hvis jeg ikke støtter dem, desuden har de allerede mærket en kraftig salgsnedgang )

Jeg vil meget gerne vide hvad jeg kan gøre bedre, og hvad der ser godt ud! Dem jeg hidtil har søgt assistance hos, har jeg ikke den største tiltro til..... ( Form og "Pro"fitness instruktører....... )

Takker på forhånd for hjælpen!

MVH

Zorba - No Regrets

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig får du en reaktion, men det er et ret omfattende svar du ønsker, så det er ikke lige noget man springer på med det samme :)

Generelt ser det fint ud men det er jo altid muligt at forbedre.

Mht. dine "fritagelser", så gør det ikke en gang imellem - men selvfølgelig kunne man undvære det, hvis man var ultrahardcore.

cardio - så vidt, jeg kan se, er der kun 2/uge, hvilket er lidt lidt. Hvis du stadigvæk spiller fodbold et par gange/uge opvejes det mere end nok, men ellers ville jeg nok tilsætte en gang løb/uge mere.

mht. træning lyder det fint, dog skal du nok have nogen andres hjælp hvad angår de enkelte øvelser.

Ikke meget hjælp, men som sagt ser det helt fornuftigt ud :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Claus,

Tak for responsen, er godt klar over at det er lidt omfattende, men jeg er vist ikke den tålmodige type......

Jeg spiller slet ikke fodbold mere, mit højre ben kan ikke tåle at sparke til en bold! Så måske du har ret i at jeg burde overveje noget mere cardiotræning, synes bare jeg har hørt at det ikke er optimalt samme dag som styrke?

Zorba

Link to comment
Share on other sites

Kommentarer til valg af øvelser/sæt/rep.

Rimelig bredt og godt udvalg af øvelser. Nogle af dem burde måske flyttes lidt såsom Straigt legged dødløft, som hører mere til bendag. Hasemusklaturen er lidt underprioriteret i forhold til forsiden af låret, men straight legged dødløft kunne hjælpe lidt på det.

Du burde også overveje nærmere hvad formålet er med din vægttræning, primært styrke? primært masse? begge dele? Alt efter hvad du prioriterer højst, burde dette også afspejle sig i dit valg af rep og sæt kombinationer.

Mere generelt. For mig ser det ud som om at du træner alle ugens 7 dage. Det er måske ikke så vanvittig produktivt, specielt hvis du ønsker at blive større og stærkere.

Det var så min reaktion :)

Link to comment
Share on other sites

Tak Xax

Formålet med min træning er helt klart BB! Derfor forsøger jeg også meget stramt at holde en fornuftig diæt, således jeg får de proteiner/Kulhydrater jeg skal bruge og ikke få mange kalorier! Iøvrigt har du nok ret mht. stivbenet dødløft, den er bare faldet mig så naturligt når jeg alligevel er igang med dødløft!

Når mit formål er BB, bør jeg så ændre mine reps/sæt eller??

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit formål er BB, så burde du i meget højere grad satse på vægttræning i stedet for cardio.

Jeg forstår godt behov for at holde fedtprocenten lav, men det kan du ikke gøre samtidig med at du stiger i muskelmasse.

De fleste BB'er gør brug af bulking og cutting faser, hvor man i cuttingfasen typisk indlægger cardio og diæt for at få en lav fedt%, mens man i bulkingfasen som regel æder som en besat for at få noget masse på.

Sæt/reps, lidt forsimplet, så ser det ikke helt tosset ud, men det kan også anbefales at du prøver at træne forholdsvist tungt en gang imellem, altså 4-6 rep.

Link to comment
Share on other sites

Super med lidt input, er bare lidt bange for at jeg ikke kan undvære cardiotræningen, er vist blevet afhængig af at være i rimelig kondition! Såfremt jeg beholder cardio´en kan jeg vel stadig opnå resultater, omend dog så med en lidt længere udsigt ik´? eller?

Vil forsøge at køre tungere med mindre reps i hver anden uge, hvordan lyder det?

Mht. til bulke/cutte, så er jeg lidt nervøs for min egen psyke, hvis jeg tager 6-10 på, og så skal tabe dem bagefter.... har nemmerlig ikke så skide nemt ved at tabe mig!

Link to comment
Share on other sites

Ja ja ok, øvelserne var blot skrevet i vilkårlig rækkefølge ( men hvordan skulle i vide det....... ) Faktisk starter jeg altid med dødløft når jeg kører ryg/biceps, men det er vist mere et tilfælde for hovedreglen store før små, kendte jeg faktisk ikke, så tak for det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle lige høre, om det er en gammel skrøne, at oksekød indeholder noget, der stimulerer vækst, og at det derfor er bedre at spise oksekød end fjerkræ?

Eller det får man måske gennem protein pulver, hvis man altså er til sådan noget?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share