Jo ældre - jo sværere...


Currant
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Jeg har efterhånden hørt mange midaldrende sige at det med tiden er blevet sværere at smide de overflødige kilo - men hvorfor er det egentligt det - eller er det bare en undskyldning for at de tager et stykke kage extra til kaffen hver dag?

Mvh

Michael

Link to comment
Share on other sites

Nej det er en naturlig del af at blive ældre.

Man kan selvfølgelig begynde at ryge, tage koffein og ephedrin, træne sine muskelmasse større, øge sin fedtmasse osv, men din naturlige BMR vil stadig være lavere.

Nu er det jo ikke flere tusinde Kj, så at ældre har det sværere ved at tabe sig er der helt klart også noget psykisk med i. Motivation og vilje er nok større hos de fleste yngre, samtidig bliver det kun sværere med tiden at lave sine kost-motionsvaner om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener faktisk at have hørt at grunden til at stofskiftet falder med alderen er, at man bliver mere stillesiddende og dermed forbrænder mindre energi og mister muskelmasse! I såkaldt "primitive" samfund, hvor man ikke sidder i en kontorstol fra man fylder 30 til pensionsalderen kan man således ikke måle det stofskiftefald som man kan her i Vesten.

..hmmm... kan ikke huske hvor jeg læste det. Prøver lige at finde en reference.

Eva

Link to comment
Share on other sites

at man bliver mere stillesiddende og dermed forbrænder mindre energi
Dette har ikke betydning for BMR.
mister muskelmasse

Men dette er en af grundene til det nedsatte stofskifte, men den mindskede muskelmasse forklarer ikke hele faldet i BMR.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke det med alderen, for jeg kender flere, også yngre,

der har meget svært ved at tabe sig.

Jeg er 53 og har ikke haft problemer med at tabe min store mave i år.

Det var med kostomlægning. Flere og mindre måltider og mellemmåltider.

Det første jeg tabte var omkring tarme osv. så maven ikke buler ud mere :)

Men det sidste underhudsfedt, der skjuler sixpacken vil ikke så gerne væk,

og jeg vil ikke så gerne tave muskelmasse.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvivl om at det med alderen bliver sværere at opnå resultater. Både fedttab, at gaine muskler og holde et højt kondital. Jeg oplever at der skal ydes mere for at opretholde status Q eller forbedre præstationerne. Nogen bruger det som en undskyldning/sovepude, jeg bruger det som en motivationsfaktor. Jeg træner 10 timer/uge.

Jeg har altid været spinkel af bygning, hvilket jeg var ked af i mine unge dage idet jeg ikke voksede synderligt gennem styrketræning. Idag er jeg glad for at jeg ikke er størrer. Det er lettere at opnå en veltrimmet krop. Men de sidste små håndtag er svære at slippe af med. Jeg har cuttet i 61 dage (5-600 Kcal i underskud/dag) har tabt 6 kg men er stadig ikke helt tilfreds. <_<

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er inaktiv, så taber man i omegnen af 300 g muskel masse om året n¨r det begynder at gå ned ad bakke i 20-25 års alderen - det kan nå at blive til en del. det er også derfor at noge ikke kan forstå at de har fået mve - selvom de da vejer det samme som da de var 20 - jep det gør du må man sige til dem - men fedtprocenten er steget...

Link to comment
Share on other sites

Nej det er en naturlig del af at blive ældre.

Man kan selvfølgelig begynde at ryge, tage koffein og ephedrin, træne sine muskelmasse større, øge sin fedtmasse osv, men din naturlige BMR vil stadig være lavere.

Nu er det jo ikke flere tusinde Kj, så at ældre har det sværere ved at tabe sig er der helt klart også noget psykisk med i. Motivation og vilje er nok større hos de fleste yngre, samtidig bliver det kun sværere med tiden at lave sine kost-motionsvaner om.

Det med koffein, jeg læste da at koffein resulterede i at stofskiftet blev sænket. ;)

Link to comment
Share on other sites

Der er snak om sukkerstofskiftet hos diabetes patienter.

For det første snakker vi om raske mennesker, ikke diabetes patienter.

For det andet snakker vi om hvilestofskiftet (BMR) og ikke kulhydratstofskiftet.

Derfor er det ikke noget der har relevans for den tidligere diskution.

Link to comment
Share on other sites

Der er snak om sukkerstofskiftet hos diabetes patienter.

For det første snakker vi om raske mennesker, ikke diabetes patienter.

For det andet snakker vi om hvilestofskiftet (BMR) og ikke kulhydratstofskiftet.

Derfor er det ikke noget der har relevans for den tidligere diskution.

Det er ikke diabetespatienter der snakkes om, for det nævnes at folk der drikker kaffe vil få en mild form for type 2 diabetes, så det har ik noget at gøre med diabetes patienter.

Det betyder personer som indtager koffein vil få problemer med at forbrænde deres sukker i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også altid været stille siddende men da jeg startede på min kur (som du kan læse om HER), begyndte jeg også at spise 3æbleedikke piller om dagen, da de hjælper med at sætte gang i maven og derved også forbrændingen...

Du kan jo prøve, har også læst at hvis man spiser 5hele peberkorn om dagen hjælper det også med forbrændning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også altid været stille siddende men da jeg startede på min kur (som du kan læse om HER), begyndte jeg også at spise 3æbleedikke piller om dagen, da de hjælper med at sætte gang i maven og derved også forbrændingen...

Du kan jo prøve, har også læst at hvis man spiser 5hele peberkorn om dagen hjælper det også med forbrændning.

Det lyder spændende ap1983, har de æbleedikkepiller virkelig haft så stor en effekt?

Link to comment
Share on other sites

Bjørn- du har ret i at det ikke var diabetes patienter der var jeg for hurtig.

Det laver dog ikke om på at koffein øger stofskiftet. I undersøgelsen ses også at mængden af adrenalin og noradrenalin øges. Dette er hormoner som øger aktiviteten af sympatikus og dermed øger stofskiftet.

Politikens gennemgang er som sædvanlig elendig. Jeg nævner lige et par punkter.

Overskriften

Kaffe skader stofskiftet
er helt ved siden af. Det er slet ikke stofskiftet men kulhydratstofskiftet der er snak om. Det har vist sig i flere undersøgelser at kaffedrikkere har en lavere risiko for at få diabetes end ikke kaffedrikkere. Så man kan ikke sige at kaffe skader "stofskiftet", tværtimod.
Sukkerstofskiftet påvirkes nemlig af koffein i en grad, der svarer til, at den kaffedrikkende har en mild type 2 diabetes, også kendt som gammelmandssukkersyge.

senere siges

men det halverede sukkerstofskifte er ikke i sig selv noget, den enkelte kan mærke«, forklarer Erik A. Richter.
hvilket heller ikke hænger sammen, det første er polikens egne fejlagtige konklusion.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share