Bruger du cykelhjelm?


Dipy
 Share

Bruger du cykelhjelm?  

121 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hej til alle jer cyklister.

Jeg er lige lidt nysgerrig. Fuld af gode intentioner købte jeg selv en cykelhjelm sidste år, men må med skam erkende at det er sjældent jeg får taget mig sammen til at bruge den :bblush: ! Lidt dobbeltmoralsk, for mine børn får ikke lov at køre på cykel uden hjelm! Men hvordan med jer her på MOL??

- Dipy

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde faktisk en da jeg var mindre men efter jeg smaderede den har jeg ikke anskaffet en ny. Det skal lige nævnes at det ikke var på cykel jeg ødelage den, jeg har aldrig slået hovedet ved et cykelstyrt.

Jeg har dog overvejet at anskaffe en hjelm til når jeg besøger gamle lavtloftede huse, jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har slået mig selv ned med en lavthængende loftbjælke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger heller ikke cykelhjelm og er rigtigt flov over at være så forfængelig. For det er udelukkende det -det drejer sig om for mig. Det giver jo ingen mening at lade være og slet ikke når man cykler i København :chicken:

Link to comment
Share on other sites

På nuværende tidspunkt har 25 stemt i denne poll og én har svaret Altid. Det er mig. Efter i sin tid at have tilbragt nogle dage på intensivafdelingen og blive sat et halvt år tilbage i mine studier p.g.a. et trafikuheld på cykel (uden hjelm) kunne jeg ikke drømme om at cykle uden en hjelm.

Jeg var egentlig fristet til at skrive "Naturligvis bruger jeg cykelhjelm. Hvor dum tror du egentlig jeg er?". Men i betragtning af, at stort set alle svarer nej til spørgsmålet om, hvorvidt de bruger cykelhjelm, var det vist godt, jeg ikke skrev det ;)

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

Bruno J har fået en makker - jeg bruger også altid cykelhjelm, efter at have kendt lidt for mange der hvis de ikke var dumme før de faldt på cykel, så bestemt var det efter (dette gælder naturligvis ikke bruno B) ). På KUA har jeg haft æren af at studere lige ved siden af center for hjerneskader og have en lærer der efter at være kørt i en udgravning på cykel altid stirrede på én i mindst 15 sekunder førend et spørgsmål var nået hele vejen uden om skaden og kunne angives forstået med et nik. De to jeg kender der ikke blev dumme er døde...

Link to comment
Share on other sites

De to jeg kender der ikke blev dumme er døde...

Nu er det jo sådan med bagklogskab (og cykelhjelmsfabrikanter) at hvis og hvis altid giver folk både liv og lemmer tilbage. :)

Se bare hvordan det gik for Nyrup da han brugte cykelhjelm, alt hvad han sagde blev også dummere. Image is everything. :lol:

Alex P bruger ikke hjelm.....endnu. <_<

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger heller ikke cykelhjelm :thumb_down:

Har aldrig lige fået taget mig sammen til at tage skridtet og købe en, jeg har det faktisk lidt skidt med at køre uden hjelm, ikke så meget af hensyn til min egen sikkerhed, men det er jo trods alt et signal vi sender til alle børnene....

Jeg har dog overvejet at anskaffe en hjelm til når jeg besøger gamle lavtloftede huse, jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har slået mig selv ned med en lavthængende loftbjælke.

Se det lyder som en rigtig god plan, jeg har altid kraftig hovedpine når jeg har besøgt min søster <_<

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen hjelm og ville sikkert heller ikke køre med den hvis jeg havde. Hvis jeg alligevel skal hakkes til plukfisk ved et evt. sammenstød, så må hovedet gerne hakkes med. Jeg gider ikke at sidde som grøntsag med et velfungerende hoved (ingen spydige kommentarer, tak). Så hellere en etværelses med låg, eller blive blæst i bøtten så jeg alligevel ikke fatter hvad der sker omkring mig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen hjelm og ville sikkert heller ikke køre med den hvis jeg havde. Hvis jeg alligevel skal hakkes til plukfisk ved et evt. sammenstød, så må hovedet gerne hakkes med. Jeg gider ikke at sidde som grøntsag med et velfungerende hoved (ingen spydige kommentarer, tak). Så hellere en etværelses med låg, eller blive blæst i bøtten så jeg alligevel ikke fatter hvad der sker omkring mig.

Som du dog kan sige det ;)

Ville du hellere dø end lære at leve uden en arm eller et ben? Hvis hele kroppen bliver "slået til plukfisk" så overlever du næppe "bare" fordi du havde hjelm på.

Jeg ejer ikke en cykelhjelm - måske burde jeg gøre det. De områder jeg cykler i er godt nok ikke specielt farlige vil jeg umiddelbart sige, men man ved jo aldrig.

Hovedårsagen er nok stadig forfængelighed og at det er lettere upraktisk at have sådan en med omkring. Og hvis man har den skal man vel bruge den ALTID - ellers giver det ikke meget mening. ;)

Jeg har heller ikke, som visse andre, haft trafikulykker tæt inde på livet ... 7, 9, 13

Link to comment
Share on other sites

Har kørt med faldhat før... den blev smadret ved et styrt hvor det var godt jeg havde den.. har kørt uden i lang tid, men har nu fået en ny smart hat. Nu er min cykel til gengæld død, så lige nu er den temmelig inaktiv :)

Link to comment
Share on other sites

Forfængelighed og trendy. Kender desværre også flere cykelryttere, der ikke bruger hjelm og har slået hovedet. Det er sgu for dumt.

Eller den klassiske scene foran skolen, hvor lille Peter komme cyklende med hjelm, men far eller mor ikke bruger hjelm. Det er I sandhed dumt, upædagogisk og dobbeltmoralsk. Hvorfor er det kun lovpligtig med sikkerhedsseler i biler, mens cykelhjelme er valgfri.

Min søn undgik med nød og næppe et styrt ved et cykelløb i weekenden og stødte i denne forbindelse cykelskoen ind i et børnhoved (med hjelm). Den pågældende deltog i næste etape, men ville dette være tilfældet uden hjelm???

Specielt i bytrafik eller cykling med høje hastigheder er risikoen betydelig, så få nu tegnedrengen op og invester i en cykelhjelm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej.

Jeg bruger hjelm når jeg cykler sammen med andre, af og til også når jeg cykler alene!

Jeg kan også fortælle om en gang hvor jeg på en cykeltur ikke lige havde set den sten der lå på vejen og selvfølgelig skulle mit forhjul lige ramme netop den ene sten.... imens jeg fløj igennem luften.... var min eneste tanke... "nåeh.... det er faeme da godt at jeg har hjelm på".... det er som med så meget andet.... uheldet kommer når man mindst venter det og så er det godt hvis man har gjort sit for at mindske risikoen for de større skader ;)

Link to comment
Share on other sites

Under almindelig cykling - i København, så det er jo ikke spor farligt :rolleyes: :4whistling: køre jeg ikke med hjelm.

Er jeg afsted på raceren eller MTB i træningsfart - så køre jeg med den her dejlige sag:

post-5-1086254706.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja.

Min store dreng er meget stolt af sin hjelm, som er identisk (dog mindre) med fars. I starten ville han gerne have den på hele dagen i vuggestue.

I øvrigt er det vigtigere at forældrene bruge hjelm end børnene. Skulle uheldet være ude, kan forældrene passe børnene. Det omvendte er ikke tilfældet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share