drik vand og tab dig


laush
 Share

Recommended Posts

Fandt andetsteds dette studie som viser at bare 500ml 22grader varmt vand giver en kalorieforbrænding på 100kj, ca 25 kcal. så 2 liter vand om dagen kan faktisk give 100 ekstra kcal i kalorieregnskabet!

Faktisk siger de at 40% af kalorieforbrændingseffekten var pga. opvarmningen af vandet fra 22-37grader, så hvis man drikker endnu koldere vand bliver forbrændingen højere!

Water-induced thermogenesis.

Boschmann M, Steiniger J, Hille U, Tank J, Adams F, Sharma AM, Klaus S, Luft FC,

Jordan J.

Franz-Volhard Clinical Research Center and Helios-Klinikum-Berlin, Medical

Faculty of the Charite, Humboldt-University, D-13125 Berlin, Germany.

Drinking lots of water is commonly espoused in weight loss regimens and is

regarded as healthy; however, few systematic studies address this notion. In 14

healthy, normal-weight subjects (seven men and seven women), we assessed the

effect of drinking 500 ml of water on energy expenditure and substrate oxidation

rates by using whole-room indirect calorimetry. The effect of water drinking on

adipose tissue metabolism was assessed with the microdialysis technique.

Drinking 500 ml of water increased metabolic rate by 30%. The increase occurred

within 10 min and reached a maximum after 30-40 min. The total thermogenic

response was about 100 kJ. About 40% of the thermogenic effect originated from

warming the water from 22 to 37 C. In men, lipids mainly fueled the increase in

metabolic rate. In contrast, in women carbohydrates were mainly used as the

energy source. The increase in energy expenditure with water was diminished with

systemic beta-adrenoreceptor blockade. Thus, drinking 2 liters of water per day

would augment energy expenditure by approximately 400 kJ. Therefore, the

thermogenic effect of water should be considered when estimating energy

expenditure, particularly during weight loss programs.

Link to comment
Share on other sites

Det er sq heller ikk alverden... Jeg ved ikk hvor meget vand jeg drikker på en dag - har altid en vandflaske med mig rundt på arbejdspladsen, drikker 1-1½ liter til mine 45 min cykling om dagen - så'ee - jeg tror sq jeg brækker mig hvis jeg skal drikke mere... :bigsmile:

Men lad os høre hva andre har at tilføje...

Jeg ville egentligt gerne vide hvor centralt vand er i et vægttab - og helst hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

drikker 3-5 liter om dagen - var noget jeg fik besked på den gang jeg var på herbalife kur, og nu hænger det bare ved - dog mest pga den træning jeg nu laver :-)

Hvorfor det lige er man skal drikke meget vand har jeg dog ikke en videnskabelig forståelse for - men ved man skal passe på med at drikke FOR meget vand - det kan kroppen ikke klare, mener man kan få noget vandforgiftnings ting af det, eller noget *S*

Tror det med at drikke vand på 22grader og nedefter virker på den måde at kroppen skal bruge energi på at varme det op til 37grader ligesom resten af kroppens temp - hvis det er sandt så må meget koldt vand være rigtigt godt da der her kræves godt med energi at varme det op. Og energien skal jo komme et eller andet steds fra i kroppen, og det er fra energireserverne. Bare min ide om det :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den store fordel, hvor man henter noget i kalorieregnskabet ved at drikke vand, er at man så ikke drikker alt muligt andet. Vand fylder jo i maven og tæller ikke i kalorieregnskabet. At drikke 2 liter mælk i forhold til 2 liter vand, giver jo en del i den sidste ende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den store fordel, hvor man henter noget i kalorieregnskabet ved at drikke vand, er at man så ikke drikker alt muligt andet. Vand fylder jo i maven og tæller ikke i kalorieregnskabet. At drikke 2 liter mælk i forhold til 2 liter vand, giver jo en del i den sidste ende.

Og så er det også en ret god måde at undgå at overspise...

½ liter vand tager nu engang plads i maven hvor man så ikke kan putte andet ned...

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Fandt andetsteds dette studie som viser at bare 500ml 22grader varmt vand giver en kalorieforbrænding på 100kj, ca 25 kcal. så 2 liter vand om dagen kan faktisk give 100 ekstra kcal i kalorieregnskabet!

Faktisk siger de at 40% af kalorieforbrændingseffekten var pga. opvarmningen af vandet fra 22-37grader, så hvis man drikker endnu koldere vand bliver forbrændingen højere!

Hmm regnestykket er ikke helt rigtigt:

1 kcal = den mængde energi det tager at varme 1g vand 1 grad c.

500 ml opvarmes fra 22 til 37g = 500g x 15 c = 7500 cal = 7,5 kcal

De siger selvfølgelig, at det kun svarer til 40% af "kalorieforbrændingseffekten". Regner man med det tal så får jeg et samlet energiforbrug på 18,75 kcal. Jeg har dog lidt svær ved at se hvor de sidste 60% skulle komme fra?

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Saint>

ja det kan jeg heller ikke, men det kan være kroppen ikke er særlig økonomisk dvs. den skal bruge mere end 1kcal for at opvarme 1L. 1 grad?

kalorieforbrændingsresponsen som ikke går tid at opvarme vandet skulle ifølge nogen forskere stamme fra b-receptor stimulation (øget sympatikus aktivitet). Lad være med at spørge hvorfor vand aktiverer sympatikus :blink: ;)

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share