Hjælp! Skal opnå 50 kg+ i Bænkpres - hvordan?!!!!


martin_hansen
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en 22 årig gut. Spiller fodbold og håndbold. Har en god kondition mv. Mit råb om hjælp er ang. bænkpres. Søger ind til politiet her om små 6-7 mdr. En af de fysiske optagelsesprøver er bla. bænkpres. Kravene er 10 gentagelser á 50 kg.. <_<

Jeg er 185cm høj, Vejer små 77kg... Så jeg er er ikke lige verdens "største" gut. Pt kan jeg tage 10 gentagelser á 12.5kg*2 +stang (15kg - sir de i centeret) (ikke fri vægt) , så det er vel ca 40 kg ialt.... Jeg syns overhovedet ikke at jeg ser nogen fremgang (ca. 6uger)! Træner primært hele overkroppen ca. 2-3 om ugen.

Hvordan og hvorledes opnår jeg de 50 kg? Instruktørne i det fitnesscenter ønsker ikke at hjælpe mig, da deres "målgruppe" primært er kvinder på barsel, generelt "overvægtige" mennesker, og nogen som blot ønsker at bevæge sig.... de giver nogle meget vævede forklaringer :sneaky:

Er der nogen som har nogle forslag til hvordan man fremmer en bedre præstation... ???

På forhånd tak!

Edited by martin_hansen
Link to comment
Share on other sites

Har du ingen mulighed for at lave bænkpres rigtigt, dvs med en fri vægtstang? Jeg er ret sikker på det er sådan politiets test er, og du kan bestemt ikke regne med at løfte det samme i fri bænkpres som i bænkpres i smithstativ, som jeg går ud fra du er havnet i ;)

Men ca 10kg stigning på et halvt år skulle være peace of cake.

Hvordan træner du præcis for bænkpres i øjeblikket? Er det hver gang (det lyder sådan)? Hvor mange reps og sæt laver du og hvor meget vægt bruger du?

Umiddelbart vil jeg foreslå du laver bænkpres hver gang (i frit stativ hvis du har nogen som helst mulighed for det).

Lav 2-3 sæt og start med en vægt på ca 30kg (ifølge dine egne tal).

I hvert sæt tager du et antal gentagelser (reps) svarende til at du er ca 2-3 fra failure, dvs du kunne have taget 2 mere uden at få hjælp.

Øg vægten med 2,5kg hver uge.

Når du nærmer dig de 40kg som er den vægt du før kunne tage 10 reps med må du godt være lidt tættere på failure, men undgå så vidt muligt at gå død. På dette tidspunkt skulle du gerne kunne tage mindst 10 i alle 3 sæt, gerne lidt flere.

Fortsæt med at øge vægten til du "kun" kan tage 6-8 reps i hvert sæt.

Tag derefter en let uge med lidt mindre vægt men stadig under 10 reps.

Start "forfra", men med f.eks. 35kg i stedet for 30 afhængig af hvor meget du nåede op på.

Et par øvrige bemærkninger:

Jeg tror du ville blive en bedre håndboldspiller, hvis du fik noget mere masse på kroppen, så spis noget mere :)

Selvom håndbolden og fodbolden er krævende for bentøjet, så burde der være plads til mindst en gang ben-træning om ugen. Snak nærmere om det med din træner/trænere.

Egentlig er det meget underligt at politiet bruger bænkpres som en styrketest. Hvor ofte vil en politimand skulle presse en tung vægt liggende på ryggen, monstro? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvet fri vægt?

Med mindre du er på en meget stram kur, eller har særdeles 'fucked up' gener burde du på relativt kort tid, og med selv med relativ dårlig træning kunne komme op og løfte 50 kg... Jeg har samme højde som dig, vejede da jeg startede 70kg, og kunne fra starten af tage 5-6 gentagelser med 50kg.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det meget underligt at politiet bruger bænkpres som en styrketest. Hvor ofte vil en politimand skulle presse en tung vægt liggende på ryggen, monstro? :blink:

Når rockerne laver en amerikansk fodbold klynge over på dem... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det meget underligt at politiet bruger bænkpres som en styrketest. Hvor ofte vil en politimand skulle presse en tung vægt liggende på ryggen, monstro?

Bænkpres bruges til at måle den "egentlige" styrke, og burde være dødløft.

Chinups bruges til at måle den "forholdsvise" styrke, og er fin.

10x50kg i bænk kan nemt nåes for alle mænd på kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen mulighed for at lave bænkpres rigtigt, dvs med en fri vægtstang? Jeg er ret sikker på det er sådan politiets test er, og du kan bestemt ikke regne med at løfte det samme i fri bænkpres som i bænkpres i smithstativ, som jeg går ud fra du er havnet i ;)

Men ca 10kg stigning på et halvt år skulle være peace of cake.

Hvordan træner du præcis for bænkpres i øjeblikket? Er det hver gang (det lyder sådan)? Hvor mange reps og sæt laver du og hvor meget vægt bruger du?

Umiddelbart vil jeg foreslå du laver bænkpres hver gang (i frit stativ hvis du har nogen som helst mulighed for det).

Lav 2-3 sæt og start med en vægt på ca 30kg (ifølge dine egne tal).

I hvert sæt tager du et antal gentagelser (reps) svarende til at du er ca 2-3 fra failure, dvs du kunne have taget 2 mere uden at få hjælp.

Øg vægten med 2,5kg hver uge.

Når du nærmer dig de 40kg som er den vægt du før kunne tage 10 reps med må du godt være lidt tættere på failure, men undgå så vidt muligt at gå død. På dette tidspunkt skulle du gerne kunne tage mindst 10 i alle 3 sæt, gerne lidt flere.

Fortsæt med at øge vægten til du "kun" kan tage 6-8 reps i hvert sæt.

Tag derefter en let uge med lidt mindre vægt men stadig under 10 reps.

Start "forfra", men med f.eks. 35kg i stedet for 30 afhængig af hvor meget du nåede op på.

Et par øvrige bemærkninger:

Jeg tror du ville blive en bedre håndboldspiller, hvis du fik noget mere masse på kroppen, så spis noget mere :)

Selvom håndbolden og fodbolden er krævende for bentøjet, så burde der være plads til mindst en gang ben-træning om ugen. Snak nærmere om det med din træner/trænere.

Egentlig er det meget underligt at politiet bruger bænkpres som en styrketest. Hvor ofte vil en politimand skulle presse en tung vægt liggende på ryggen, monstro? :blink:

Tak for hjælpen til jer alle - især MaxPower ! Nu har jeg squ fået blod på tanden igen :bigsmile: . Jeg løber hver anden dag ca. 7-8 km. Prioritere lige min øvre krop ifh. til bentøjet... Ja jeg burde spise noget mere.... Lever af ungkarl-mad, hader at lave mad :angry: - skal spise noget mere havregryn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du skulle hellere spise noget mere så som tun i vand, pasta, groftbrød, groftsalat, magert kød (6% - 12% kylling eller kalkun), husk at lige at drikke en god gang kakao lige efter træning, det hjælper også på det + at du godt kan tåle de ektra kalorier der er i kakao da du ikke vejer mere B)

Ang bænkpress, husk at trække vejret og forøg det du løfter lige så stille, du skal nok nå dit mål...

Skriv lige og fortæl hvordan det går om 1månedstid :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det meget underligt at politiet bruger bænkpres som en styrketest. Hvor ofte vil en politimand skulle presse en tung vægt liggende på ryggen, monstro?

Bænkpres bruges til at måle den "egentlige" styrke, og burde være dødløft.

Jeg tror mere det er for at sikre sig at vedkommende har en vis bryst størrelse og på den måde skille de mindste skrog fra

Har du ingen mulighed for at lave bænkpres rigtigt, dvs med en fri vægtstang? Jeg er ret sikker på det er sådan politiets test er, og du kan bestemt ikke regne med at løfte det samme i fri bænkpres som i bænkpres i smithstativ, som jeg går ud fra du er havnet i
Det er med fri vægtstang.
martin_hansen

Er du hjemme i kropshævninger? Husk at det er med håndfladerne væk fra kroppen og et bredere greb end hvad du måske er vant til.

Link to comment
Share on other sites

Jeps. Tror også er det er for at sortere de "mindre" folk fra. Det er korrekt at det er med fri vægtstang. Har været i mili så er hjemme i kropshævninger :bigsmile: Nu er det ikke så mange kilo jeg skal løfte op... :tongue: Det er er ikke lige der problemet er.. Det er kun lige det fri bænkpres. Kan godt løfte 15kg*2 + stang(18kg) men så bliver det kun til 4-5 stykker og så er det slut :(

Stegger, du har måske søgt ind til politiet/måske aktiv politibetjent?

Edited by martin_hansen
Link to comment
Share on other sites

MaxPowers forslag er noget af det bedste du kan gøre og hvis du sørger for at spise ordentligt så når du nemt de 50kg a 10 reps - det lyder måske tungt i starten, men det er det faktisk ikke når du først kommer rigtigt i gang.

Mht. masse og håndboldspil så kan jeg skrive under på, at det hjælper ufatteligt meget at knokle lidt masse på kroppen. Det giver dig mere styrke i benene, skudstyrken bliver øget og de ekstra kg gør at du kan smadre dine stakkels modstandere som aldrig før.

Og ja, jeg taler af erfaring :bigsmile:

Edited by Funder
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share