Mad om aftenen?


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hey!

Jeg har det med at spise aftensmad og så tage krydderboller, müsli eller lignende senere på aften. Kl 22-23-tiden.

Da jeg samtidig er meget optaget af ikke at blive for fed, så kunne jeg godt tænke mig at høre om det feder mere at spise der.

Min kæreste bliver ved med at fable om at det gør det, hvor jeg forsøger at forsvare det lidt.

Jeg mener ikke at det decideret feder mere. Jeg kan da godt se at du ikke får forbrændt de forskellige stoffer når du ligger og sover, men hvis jeg nu alligevel ikke har fået de kcal, kulhydrater m.m. tidligere på dagen, jamen, så har min krop jo også brug for dem der om aftenen eller feder det stadig mere?

Nu vil jeg gerne have lukket munden på hende og hvis det viser sig at hun har ret, så nævner jeg ikke at hun har ret :tongue: Ej, kunne bare godt tænke mig at få det på det rene.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke 100% sikker, men mener kropper automatisk forbrænder færre carbs jo tættere på sin sengetid man kommer... Men om det er rigtigt må du vente med at finde ud af til nogen med reel ernærings viden svarer. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er noget vrøvl at mad feder mere om aftenen end på andre tider af døgnet. Det eneste der tæller i forbindelse med vægttab er det samlede energiindtag i løbet af dagen.

Dog kan det være svært at styre sin appetit hvis man spiser en masse lige inden man går i seng, så man kan måske godt sige det feder på en indirekte måde.

Link to comment
Share on other sites

Det er noget vrøvl at mad feder mere om aftenen end på andre tider af døgnet. Det eneste der tæller i forbindelse med vægttab er det samlede energiindtag i løbet af dagen.

Dog kan det være svært at styre sin appetit hvis man spiser en masse lige inden man går i seng, så man kan måske godt sige det feder på en indirekte måde.

Ja, men det du indtager i løbet af dagen får jo lov til at blive nedbrudt osv osv mens du går rundt, men hvis du nu spiser kl 22 og går i seng kl 23. Så bruger din krop jo minimal energi, og så forbrænder den vel ikke det du har spist på samme måde, eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk burde det vel ikke betyde noget. Men på den anden side, hvad skal kroppen bruge de ekstra kcal til om natten?? Det er da bedre at spise regelmæssigt og gå mæt (ikke stopmæt) i seng, da du sikkert alligevel spiser lidt mere end nødvendigt, hvis du er sulten så sent... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Der sker intet ved at spise om aftenen (sent). Det feder ikke mere at du spiser 1000Kj om aftenen (sent) end hvis du spiste eksempelvis de 1000Kj ekstra om morgenen og intet om aftenen (sent), når blot dit totale indtag er det samme.

Det kan siges at det er uhensigtsmæssigt i forhold til nogle situationer, hvis man spiser meget om aftenen (sent).

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk burde det vel ikke betyde noget. Men på den anden side, hvad skal kroppen bruge de ekstra kcal til om natten?? Det er da bedre at spise regelmæssigt og gå mæt (ikke stopmæt) i seng, da du sikkert alligevel spiser lidt mere end nødvendigt, hvis du er sulten så sent... :tongue:

Nej, men må indrømme at hvad jeg indtager i løbet en dag er efterhånden minimalt. Egentlig er jeg sulten, men tager alligevel ikke noget at spise. Håber det ændre sig når jeg kommer igang med træningen, for ellers oplever jeg da godt nok ikke store fremskridt.

En typisk dag for hvad jeg indtager er:

Morgenmad: Müsli, krydderboller eller lignende.

Frokost: Som regel ingenting eller toast med ost og skinke.

Aftensmad: Hvad min mor nu har lavet :)

Sent: Atter en toast eller noget hvidt brød.

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk burde det vel ikke betyde noget. Men på den anden side, hvad skal kroppen bruge de ekstra kcal til om natten?? Det er da bedre at spise regelmæssigt og gå mæt (ikke stopmæt) i seng, da du sikkert alligevel spiser lidt mere end nødvendigt, hvis du er sulten så sent... :tongue:

Nej, men må indrømme at hvad jeg indtager i løbet en dag er efterhånden minimalt. Egentlig er jeg sulten, men tager alligevel ikke noget at spise. Håber det ændre sig når jeg kommer igang med træningen, for ellers oplever jeg da godt nok ikke store fremskridt.

En typisk dag for hvad jeg indtager er:

Morgenmad: Müsli, krydderboller eller lignende.

Frokost: Som regel ingenting eller toast med ost og skinke.

Aftensmad: Hvad min mor nu har lavet :)

Sent: Atter en toast eller noget hvidt brød.

Du kan lige så godt vænne dig til at spise med det samme. Jeg var vant til at spise lige så meget (lidt?) som du gør nu, før jeg begyndte på min træning, og så er det altså svært at skulle vende sig til at indtage 30gr. protein fordelt over 6 måltider på hele dagen - det er noget bøvl at holde styr på, når man ikke er vant til at spise noget som helst. Endelig er min krop begyndt at vænne sig til al den mad, og jeg føler langt mere sult end jeg gjorde før jeg begyndte at træne, men min erfaring er, at det tager tid at omvende kroppen fra at spise små portioner mad, til store portioner mad ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er noget vrøvl at mad feder mere om aftenen end på andre tider af døgnet. Det eneste der tæller i forbindelse med vægttab er det samlede energiindtag i løbet af dagen.

Nemlig!

Så spis du bare et mellemmåltid om aftenen - dog gerne en times tid inden sengetid. Det gør jeg selv, da kroppen ellers skal gå ufatteligt længe uden brændstof indtil morgenmaden.

P.S. og med det minimal kalorieindtag du har over en hel dag - så er der da ingen fare for overhovedet at du bliver fed!!!

Edited by Snoopy
Link to comment
Share on other sites

Nej, men må indrømme at hvad jeg indtager i løbet en dag er efterhånden minimalt. Egentlig er jeg sulten, men tager alligevel ikke noget at spise. Håber det ændre sig når jeg kommer igang med træningen, for ellers oplever jeg da godt nok ikke store fremskridt.

En typisk dag for hvad jeg indtager er:

Morgenmad: Müsli, krydderboller eller lignende.

Frokost: Som regel ingenting eller toast med ost og skinke.

Aftensmad: Hvad min mor nu har lavet :)

Sent: Atter en toast eller noget hvidt brød.

Det lyder som en ret kedelig kost!! Hvidt brød indeholder så lidt næringsstof som overhovedet muligt, og det ser ud som om du lever på kulhydrater..??

Du skal jo ikke sulte dig for at tabe dig! Håber der kommer en anden med lidt større interesse for kostsammensætning, men synes umiddelbart det lyder som en sultekur. Prøv at skrive dine mål, så kan det være du kan få et bedre råd.

Link to comment
Share on other sites

Maden feder ikke mere i sig selv, men du forbrænder ikke rigtig det mad du indtager inden du sover da du ikke bevæger dig.

Jeg spiser 1-2 fiber knækbrød med fedtfattig pålæg indensenge tid, det kan kroppen saktens forbrænde, jeg ved ikke med en kryderbolle...

Link to comment
Share on other sites

Du skal jo ikke sulte dig for at tabe dig! Håber der kommer en anden med lidt større interesse for kostsammensætning, men synes umiddelbart det lyder som en sultekur. Prøv at skrive dine mål, så kan det være du kan få et bedre råd.

Mit mål er skam ikke at tabe mig, da jeg i forvejen er 184cm og vejer lige knap 70kg. Mit mål er bare at blive markeret og self lidt større, men allerførst skal jeg lige i gang med træningen :)

Men jeg bliver jo aldrig større og flot markeret med den kost, der.

Link to comment
Share on other sites

Maden feder ikke mere i sig selv, men du forbrænder ikke rigtig det mad du indtager inden du sover da du ikke bevæger dig.

Jeg spiser 1-2 fiber knækbrød med fedtfattig pålæg indensenge tid, det kan kroppen saktens forbrænde, jeg ved ikke med en kryderbolle...

Det er vel fordi at man ikke forbrænder så meget når man sover, at nogen siger

at det man spiser efter 18, det er det der feder om natten :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg bliver jo aldrig større og flot markeret med den kost, der.

korrekt...

Altså jeg skal bare spise en 5-6 måltider om dagen?!

Kunne det evt. se sådan her ud:

Morgenmad: Müsli eller havregryn

Mellemmåltid: Et stykke frugt af en art

Frokost: Et par skiver rugbrød eller andet. Bryder mig ikke så meget om rugbrød, så er der ikke nogle alternativer?

Mellemmåltid: Salat, frugt af en art?

Aftensmad: Hvad min mor nu laver.

Mellemmåltid: En bolle eller noget?

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Den der med 'hvis man indtager den samme mængde kcal, så feder det hverken mere eller mindre' den tror jeg ikke på !

Jeg tror kroppen er mere kompleks end som så.... det der er relevant at vide er, hvornår kroppen begynder at omsætte energi til fedt.

Ved små måltider mange gange om dagen kan jeg ikke forestille mig at kroppen har den store chance for at lagre ret meget som fedt....

Jeg ville tro at det er en dårlig ide at blande sukker og fedt i samme måltid. F.eks sodavand til aftenmaden. Kroppen ville sikkert forbrænde sukkeret og så lagre fedtet.

Det kunne være kult med nogle videnskabelige undersøgelser på dette område !

Ellers må man jo bruge gamle empiriske 'husråd' indtil det modsatte er bevist :lol: :) ;)

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg skal bare spise en 5-6 måltider om dagen?!

Kunne det evt. se sådan her ud:

Morgenmad: Müsli eller havregryn

Mellemmåltid: Et stykke frugt af en art

Frokost: Et par skiver rugbrød eller andet. Bryder mig ikke så meget om rugbrød, så er der ikke nogle alternativer?

Mellemmåltid: Salat, frugt af en art?

Aftensmad: Hvad min mor nu laver.

Mellemmåltid: En bolle eller noget?

På forhånd tak :)

Mellemmåltiderne - find noget med næring og kcal i. Hvis du ikke kan lide rugbrød...ehhh, så er det et rigtig godt tidspunkt at "suck it up".. rugbrød smager deeeejliiiigt. Du kan også bare spise groft brød...

Hvis det er almindelige portionsstørrelser, så er der vel cirka 2000 kcal i ovenstående menu du præsenterer, hvor omkring 70-90 gram snerper proteiner... i bedste fald. Du skal op på 3000+ før du vil se der begynder at ske noget, og så skal proteiner øges til 150+.

Ikke tænk så meget over, hvad du spiser i starten. Start med at lære at spise meget og konsistent - dvs. også i weekenden ;)

Link to comment
Share on other sites

Ice eye-

Det kunne være kult med nogle videnskabelige undersøgelser på dette område !
Der findes flere videnskabelige undersøgelser på området. Skal prøve at finde nogle frem og poste.
Ved små måltider mange gange om dagen kan jeg ikke forestille mig at kroppen har den store chance for at lagre ret meget som fedt....

Kroppen kan sagtens lagre energi til fedt selvom du spiser ene små måltider, så længe du indtager mere end du forbrænder.

Jeg ville tro at det er en dårlig ide at blande sukker og fedt i samme måltid. F.eks sodavand til aftenmaden. Kroppen ville sikkert forbrænde sukkeret og så lagre fedtet.

Det er fuldstændigt ligegyldigt om du indtager fedt og sukker, eller protein og alkohol for den sags skyld, sammen. Er du i energi overskud vil energi lagres som fedt uanset kost sammensætningen.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Insaniac- Som Cilius siger er der ikke meget næring i din kost. Det er noget du skal gøre noget ved.

Hvis det er almindelige portionsstørrelser, så er der vel cirka 2000 kcal i ovenstående menu du præsenterer, hvor omkring 70-90 gram snerper proteiner... i bedste fald. Du skal op på 3000+ før du vil se der begynder at ske noget, og så skal proteiner øges til 150+.

Et proteinindtag på omkring 110 g er rigeligt. Det er underbygget i adskillige undersøgelser med tilsammen mange tusinder af personer. Hvorimod det at et højere indtag har nogen effekt aldrig er dokumenteret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde i dag en opgave i mundt. mat hvori der stod, at hvis man sover forbrænder man 4kJ i timen, og hvis man løber er det 72kJ, man kan self ikke være helt sikker på nogle af delene, da man kan løbe med forskelligt tempo, og vi ikke alle vejer det samme, men alligevel synes jeg tallene taler for sig selv, så ikke spis for mange kalorier inden du smutter i seng.

Link to comment
Share on other sites

Det er fuldstændigt ligegyldigt om du indtager fedt og sukker, eller protein og alkohol for den sags skyld, sammen. Er du i energi overskud vil energi lagres som fedt uanset kost sammensætningen.

Ikke helt rigtigt.. hvis du fx spiser meget fedtholdigt mad sammen med enten sodavand og/eller alkohol/øl (kan ikke lige huske hvilken drik), så lagres fedtet bedre.

Edited by Mette_Musen
Link to comment
Share on other sites

Jeg havde i dag en opgave i mundt. mat hvori der stod, at hvis man sover forbrænder man 4kJ i timen, og hvis man løber er det 72kJ, man kan self ikke være helt sikker på nogle af delene, da man kan løbe med forskelligt tempo, og vi ikke alle vejer det samme, men alligevel synes jeg tallene taler for sig selv, så ikke spis for mange kalorier inden du smutter i seng.

Nu er det jo heller ikke helt de samme ting. Det er klart du forbrænder mere, når du løber end når du sover. Men her snakkes også om dit totale energiindtag i forhold til dit totale energiforbrug. Dvs. hvis du intager 2.500 kcal på en dag, så er det ligegyldigt hvornår du tager dem, -hvis dit aktivitetsniveau er konstant, vil du hverken tage på eller tabe dig.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt rigtigt.. hvis du fx spiser meget fedtholdigt mad sammen med enten sodavand og/eller alkohol/øl (kan ikke lige huske hvilken drik), så lagres fedtet bedre.

Mette_Mus- Hvor har du det fra? Hvordan kan fedtet lagres bedre :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share