Trappe løb


Profitt
 Share

Recommended Posts

Når man løber på trapper, bør jeg så tage et eller to trin af gangen?

Umiddelbart føler jeg det mest naturligt med min benlængde og med trinenes højde at tage to trin pr. skridt, men kan der være fordele ved kun at tage et skridt af gangen? Her tænker jeg primært skadespotentiale.

Link to comment
Share on other sites

:headbanger:

Foretrækker rulletrapper for så er der 0.

Det nemme svar er selvfølgelig: "Hvad vil du bruge det til???" og "Det kommer an på højden af trinnene".

Til løbetræningen i cykelklubben anvender jeg altid 1 trin ad gangen med lynhurtigt fodskifte normalt i serie fx. 3-6 gange op i fuld speed afbrudt af langsom løb ned, hvilket også giver en rimelig høj intensitet (formålet er her konditionstræning). 2 trin giver selvfølgelig en højere muskelbelastning, men bør forudsætte en længere tilvænning ift. skadesrisikoen.

Under alle omstændigheder bør knæledddet normalt ikke belastes i en position under vandret. Dertil kommer at trappeløb sammenlignet med fx squat ikke indebærer samme grad af kontrol over øvelsen. Min egen erfaring er også at når man presser sig selv maximalt opstår er der større risiko for fejlplacering af foden ved 2 trin, hvad der kan være ret fatalt. Er det samme trappe er det muligvis en tilvænningssag (eller også er drengene og jeg født med fjumre-gener).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share