Udstækning


pelle r
 Share

Recommended Posts

Man ved efter hånden ikke hvad man skal tro!!

Nongen mener at det ikke ikke virker, mens andre (blandt andre mig) stadig bliver ved med at stræke ud.

Jeg syntes sagtens at kunne mærke forskel på om jeg har struket ud, hvis jeg en gang glemmer det er jeg meget mere øm dagen efter.

Hvorfor er det man skal strække ud (hvis man skal), på hvad og hvor hjælper det.

Håber at jeg kan få nogle meninger, gerne fra folk der ikke syntes at det virker. Har i noget dokumentation for det????

mvh Pelle ;)

Link to comment
Share on other sites

Der har i denne tråd været diskuteret det rimelig meget hvor der os er kommet med dokumentationer.. håber du kan bruge det :)

Mvh jenz

ps. strækker aldrig ud, mener ikk det har nogen gavn... Har ikke andet dokumentation end det der er i den tråd er af links diverse til undersøgelser

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så meget efter vægttræning jeg tænker på....

Mest hvis man har værte ude og løbe....

Jeg er enig i at det ikke hjælper ved styrkertræning, men i må da give mig ret i at når man har været ude at løbe hjælper det????

mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan desværre ikke lige referere til nongen bestemte undersøglser.

Men kan på min egen krop tydeligt mærke forskel (altså under løb, ved styrketræning stræker jeg aldrig selv ud)

Og som bjørn skriver, hvis man en enkelt gang undlader, er man mere stiv/øm dagen efter.

Mvh Pelle

P.s Det skulle også hjælpe med at holde kroppen smidig.

Link to comment
Share on other sites

Men kan på min egen krop tydeligt mærke forskel (altså under løb, ved styrketræning stræker jeg aldrig selv ud)

Og som bjørn skriver, hvis man en enkelt gang undlader, er man mere stiv/øm dagen efter.

Du kommer selv med svaret på dit spørgsmål. Jeg tror ikke der findes en sandhed omkring emnet, men hvis det hjælper dig at strække ud, så bliv ved med det.

Umiddelbart har jeg ikke selv den store glæde af udstrækning men kan da godt mærke på mine baglår når spinningtimen var hård og jeg ikke fik strukket dem ud. Samtidig kan jeg også blive øm i musklerne efter en power-yoga time, hvor udstrækning ud i det ekstreme jo netop er målet.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at det hjælper på nogen (hvis de ikke gør det kan de have ondt i flere dage efter) mens andre ikke behøver det.

Derfor kan jeg kun tilslutte mig at hvis det er godt for dig skal du blive ved med at strække ud. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Udspænding (= at strække ud) øger bevægeligheden i leddene ved at forlænge vævet (muskel- og senevævet). Det er vist ved en del forsøg. Mht. ømhed, så er det en anden sag. Det er ikke vist at udspænding nedsætter ømheden i muskulaturen og det er et faktum at man IKKE kan strække DOMS væk. DOMS er nemlig så "mikrotraumer" i muskelsenekomplekset der opstår som følge af hård træning - og det kan altså ikke strækkes væk. Dog vil nogle hævde at man ved at udspænde inddirekte kan fremme ophelingen af DOMS og det er nok ikke helt forkert. Udover at øge bevægeligheden, kan man ved specielle udspændings teknikker også påvirke nervesystemet og opnå en vævsafspændende effekt.

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Kender ikke lige noget til undersøgelser som siger at styrketræning "forkorter" musklerne - det er vist det man kalder en myte. Det handler her om at sætte et fornuftigt program sammen, så man opnår en vis harmoni i muskelbalancen over de forskellige led. Dvs. fx. IKKE kun træne bryst og biceps, men også bagsidens muskulatur. Forkortede hoftebøjere kan fx. specielt ses på hos kørestolsbrugere, da de af gode grunde sidder meget i sammen stilling dagligt.

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

I går kørte jeg cykelløb - og i dag er mine lår p.... ømme.

Jeg vågnede i morges med dunkende ømme muskler - og det forsvandt først da jeg fik benene strukket grundigt igennem.

Det burde jeg nok have gjort i går - så havde jeg haft det bedre i dag. Desværre bliver jeg ofte lidt doven efter et cykelløb når jeg er meget træt :)

Jeg oplever at mine ben bliver anspændte og jeg har svært ved at slappe af i musklerne når jeg ikke har strukket ud efter hård træning eller cykelløb. Aktiv restitution med høj kadance eller massage gør stort set det samme - løsner musklerne.

Desuden har jeg i enkelte tilfælde oplevet at mine muskler kan have tendens til at krampe hvis jeg spænder musklerne - det forsvinder efter en god gang udstræning.

For mig er udstrækning et vigtigt led i at maksimere restitutionsevnen - OG det virker HELT sikkert, videnskabeligt bevist eller ej!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg vågnede i morges med dunkende ømme muskler - og det forsvandt først da jeg fik benene strukket grundigt igennem.

Det lyder ikke underligt, heller ikke set i lyset af de videnskabelige forsøg (her tænkes på P. Magnusson et al). De viste nemlig, at muskler forlænges ved udspænding => mindre spænding ved samme længde. Efter en time er musklen dog tilbage i sin normale længde. Så en umiddelbar lindring synes egentlig logisk nok...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I går kørte jeg cykelløb - og i dag er mine lår p.... ømme.

Jeg vågnede i morges med dunkende ømme muskler - og det forsvandt først da jeg fik benene strukket grundigt igennem.

Det burde jeg nok have gjort i går - så havde jeg haft det bedre i dag.

Havde du strukket ud i går aftes, da du endnu ikke var øm, havde du sandsynligvis været øm i dag alligevel. Som de fleste ved mindskes ømhed, når man bliver varm. F.eks. mærker man ikke ømheden ligeså meget når man har gået de to km på arbejde, som når man lige står ud af sengen. Når du så oplever at ømheden forsvinder når du begynder at strække ud, er det jo fordi du varmer musklerne op! Når man taler om at udspænding ikke virker mod ømhed snakker man som FOREBYGGELSE, altså INDEN man rent faktisk bliver øm. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har dyrket forskellige former for kampsport i ca. 30 år på forskellige niveauer og mine erfaringer med udstrækning er følgende:

1. Hvis man strækker ud for at få f.eks. højere spark osv. er den bedste form, at strække ud mens man er kold og helst 3 gange om dagen- morgen, middag og aften - ca. et minuts konstant stræk pr øvelse.

2. Udstrækning efter træning er for at nedsætte ømhed dagen efter. Når man udstrækker muskelen vil denne vel næsten blive vredet, som hvis man tager en karklud fuld af vand i begge ender og strækker den, dvs. at en del blodet og affaldsstoffer i musklerne flyder ud af muskelen og nyt blod kommer til efter udstrækket.

I østen sidder de i udstrækket i flere minutter for at vænne musklerne til en bestemt stilling.

Dette er bare min erfaring og mening om emnet uden at kunne henvise til undersøgelser andet end min og mine elevers træning.

Mvh.

Alf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share