Musklen ryster!


jensC
 Share

Recommended Posts

hej!

når jeg kører flyer med håndvægte, så ryster min pectoralis altid rimligt meget, også min triceps ryster når jeg træner dem, især ved fransk press.

Er det helt normalt eller er det mig der bruger forkert teknik? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mest, når su træner rigtig tungt og hårdt? Så er det vist normalt at musklen kan ryste, hvis den presses. Har også selv oplevet det, da jeg startede med at træne. Har ingen rigtig forklaring på hvorfor, men det er der måske andre der har.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke teknikken det er galt med, det sker ofte for mig at nogle af mine muskler ryster når jeg er ved at være udmattet. Ved desværre ikke hvorfor det sker, men har aldrig fået skader pga det så går ud fra det er ufarligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever også den der "dirren" i mange forskellige muskelgrupper - især hvis jeg kører koncentreret.

Hvis det er decideret rysten (når man er brændt ud) - så har jeg hørt (mulig skrøne) at man mangler kulhydrater ? hvis den kan be eller afkræftes er det ønskværdigt.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret sikker på at det er ganske almindeligt at musklerne dirrer/ryster når man presser dem. Det oplever jeg selv, i nogle muskelgrupper mere end andre og har set det utalige gange når der til firmafester o. lign. er blevet lagt arm. Med jeg tror ikke på den med kulhydratmanglen, for det er fast ritual efter et par omgange fadbamser at der så skal lægges arm. Og der er da vist nok masser af kulhydrater i øl.

Personligt har jeg dog een muskelgruppe der ter sig totalt Rasmus modsat nemlig maven. Det første sæt og lidt i det andet ryster den ret meget og helt vildt når jeg starter med at køre mave på swiss ball. Det er på grænsen til at det er pinlig fordi det er så voldsomt. Men i tredje og sidste sæt glider det hele jævnt og fint. Og igen, den med kulhydraterne så ligger min mavetræning som anden øvelse og det er den i centeret der tager rekorden i rysten.

Og så et tillægsspg: HVORFOR ryster musklen? Er det musklen som simpelthen ikke kan efterkomme de krav som CNS stiller til den og "bare" sitrer? Eller er det CNS som forsøger at hakke een lang belastning over i flere små hvilket jeg kunne forestille mig vil hjælpe på blodgennemstrømningen? Eller er det noget hjernen beder om?

Selv gætter jeg på mulighed nummer to lidt baseret på gættet med blodgennemstrømningen og også at sitren nogle gange sker så langsomt at der ligner at de forkellige fiberbundter (jeg ved ikke hvad de hedder) skiftes til at trække. Mine biceps ligger og "ormer sig" når de er pressede.

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender det ikke umiddelbart fra når jeg træner, har aldrig lagt mærke til det i hvert fald.

Før i tiden havde jeg nogle gange en muskel der sitrede mens man slappede af ... f.eks. ens lår eller triceps begyndte at bevæge sig lidt selvom man bare lå helt stille på sengen. Hvad kan det være? Jeg har for øvrigt ikke oplevet det i et pænt stykke tid.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er decideret rysten (når man er brændt ud) - så har jeg hørt (mulig skrøne) at man mangler kulhydrater ? hvis den kan be eller afkræftes er det ønskværdigt.

Det har intet med kulhydrater at gøre. Det er udelukkende et neuralt fænomen, som opstår når man har trænet hårdt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplver en markant bævren/rysten i lægmusklerne hver gang jeg kører seated calf raises i første og efterfølgende lidt i andet/tredje sæt hvorefter det fortager helt. Og faktisk KUN i denne øvelse!! Jeg ryster fx aldrig i standing calf raises!

Det føles nøjagtigt som når man fryser - bortset fra at jeg ikke fryser!?

Min gamle træningsmakker oplevede ofte i hamstring curls, men aldrig i seated calf raises som jeg gjorde!

Mystisk... :blink::blink::blink:

Det er muligt at det er et neuralt fænomen, men jeg tror ikke på, at det udelukkende skulle skyldes hård træning. Jeg har af flere omgange holdt meget lange pauser i min træning (adskillige måneder) og jeg oplever det altså alligevel! HVER gang :)

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Det er udelukkende et neuralt fænomen, som opstår når man har trænet hårdt.

Hvis jeg i en mindre periode (1-2 uger) ikke har trænet bænkpres, eller noget der minder om det, plejer jeg at ryste i mine opvarmnings sæt, men sjovt nok ikke når først der kommer godt med vægt på stangen..... Hvis det udenlukkende er noget der sker når man træner hårdt er det så fordi jeg er ved at få altzheimers? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det er udelukkende et neuralt fænomen, som opstår når man har trænet hårdt.

Hvis jeg i en mindre periode (1-2 uger) ikke har trænet bænkpres, eller noget der minder om det, plejer jeg at ryste i mine opvarmnings sæt, men sjovt nok ikke når først der kommer godt med vægt på stangen..... Hvis det udenlukkende er noget der sker når man træner hårdt er det så fordi jeg er ved at få altzheimers? :blink:

Tror mere det er parkinson ;) (Mener det er den der er 'rystesygen' - altzheimers er vidst problemer med hukommelsen og sådan... :4offtopic::4oops:)

Personligt oplever jeg det aldrig - kan være jeg ikke træner hårdt nok så :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share