Personelig holdning?


Utne
 Share

Recommended Posts

der findes jo ikke noget som helst belæg for at kroppen max kan optage 20 eller 40g protein pr måltid. Jeg har aldrig fattet hvor de tal er kommet fra. En eller anden "kendt" person må have hevet det ud af røven og fået nogle til at sprede det.

Mon ikke de er opstået fordi der ER en hensigtsmæssighed ved kun at indtage X gram protein ? - som du selv siger, findes der en "passende mængde" uden dog man kan sætte et exact tal på det.

Ellers kunne man jo få den tro, at det ville være helt fint bare at spise 200 gram protein til morgenmad - og så var man dækket ind.

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke de er opstået fordi der ER en hensigtsmæssighed ved kun at indtage X gram protein ? - som du selv siger, findes der en "passende mængde" uden dog man kan sætte et exact tal på det.

der er forskel på hvad der er hensigtsmæssigt og hvad der "max kan optages pr. måltid"

det første er der konsensus omkring (1,8~ g protein pr. kg kropsvægt om dagen) det andet er rent nonsens

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler på at du kan finde nogen med en fornuftig baggrundsviden sige at 40 g protein efter træning ikke er rigeligt.

Hvad skulle den fysiologiske forklaring være på det behov?

På baggrund af mange kvælstofbalance-studier kan man se at det er de færreste personer der skal bruge 40 g protein ekstra i løbet af hele dagen, hvor de har trænet.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe> jeg har ingen holding/viden om at 10 gram er nok - eller for den sags skyld at 40 gram er for meget - men udfra Anders' betragtning så hellere for meget end for lidt.

Er der egentlig lavet undersøgelser hvor man har kigget på forskelle ved forskelligt proteinindtag ? eks. forskellen imellem 10, 20 og 30 gram ?

Link to comment
Share on other sites

Er det kun mig der syntes at det lyder lidt usundt at drikke så meget Cakao???

Tviler ikke på at det er godt for musklerne, men alt det sukker :blink:  :blink:  :blink:

Tja jeg skal opbygge muskler så det gælder bare om at høvle kcal og protein indenbors. Man har ikke problemer med at spise store mængder sukker hvis man er normal. Jeg synes det er en åndsvag diskussion om 20g eller 40g protein er nok eller for meget? Hvis du er bekymret om du bruger 20kr ekstra om dagen på protein-pulver så er det sku en ærgelig indstilling. Kroppen er ligeglad om du æder 200g eller 400g protein om dagen ... den bruger der bare som energi i stedet for det kulhydrat (eller fedt osv.) du ikke spiser.

Jeg drikker selv cakao, men ikke en hel liter. For folk der skal tabe sig, vil jeg da gætte på at man skulle finde noget andet.

Jeg indtager over 4000 kcal om dagen på en god dag, men jeg bulker også året rundt. En liter kakaomælk er kun 600 kcal... det er jo ingenting. Hvis du er seriøs bulker så er det største problem at få NOK kcal!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldt ud enig med stubbe... Drop nu proteinsygen....

Ja og det der hokus pokus kulhydrat er vist heller ikke godt ... og alle ved at fedt skader! Så har vi alkohol tilbage .. det er godt!

Der er INGEN grund til ikke at æde al det protein man kan (indenfor rimelighedens grænser - man får det vist dårligt når man kommer over en 600-800g per dag)

Link to comment
Share on other sites

Der er INGEN grund til ikke at æde al det protein man kan (indenfor rimelighedens grænser - man får det vist dårligt når man kommer over en 600-800g per dag)

Er du sikker? :unsure:

Al den ekstra protein skal jo udskilles et sted (i nyren, right?).

Godt nok har jeg læst på MOL flere gange, at de eneste undersøgelser, der har vist at for højt proteinindtag skader nyrerne er lavet på mennesker med allerede syge nyrer, men er der lavet lignende undersøgelser på raske individer, som har vist, at det ikke skader?

Hvis ikke er der vel en vis tvivl på området.....

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker? :unsure:

Al den ekstra protein skal jo udskilles et sted (i nyren, right?).

Ja se f.eks. Protein FAQ

Der er mange herinde der indtager over 300g protein om dagen. Jeg har aldrig hørt noget om at det kunne være skadeligt på nogen som helst måde for raske mennesker. Faktisk var der en der indtog 800-900g daglige igennem en periode herinde hvis jeg ikke tager fejl - eneste bivirkning var meget luft i maven hvis jeg ikke husker forkert. (har søgt men kan ikke lige finde tråden ... kommer utroligt mange hits på protein og flatulens giver ikke noget).

Link to comment
Share on other sites

Der er INGEN grund til ikke at æde al det protein man kan

Det kan betyde man får lidt kulhydrater, hvilket kan gå ud over ens energi.

Det er de færreste der ved om de har tendens til at få nyreproblemer nu eller senere i livet, disse personer vil ødelægge deres nyrer hurtigere med større og tidligere komplikationer.

Der går tusindevis af personer rundt med uopdaget diabetes, disse personer har øget risiko for at få dårlige nyrer, hvor et stort proteinindtag hjælper til med yderligere at ødelægge dem.

På den anden side opnår man INTET ved at spise alt det protein man kan.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se, er der stadigvæk ikke undersøgelser lavet på individer med raske nyrer, som viser, at disse ikke har taget skade :unsure:

At der er mange herinde som indtager 300g+ er jo ikke noget argument, for vi taler problemer på længere sigt, og der kan du ikke vide, om nogen/hvor mange vil have overbelastet deres nyrer ;)

At nogen har spist 800-900g i perioder er fuldstændig langt ude, det giver ikke nogen mening, at have så stort et proteinindtaget, og det kan ikke være andet end dumt. Havde de gjort selvsamme på længere sigt, tror jeg sagtens det kunne have været skadeligt, du tror det ikke, og det er så påstand mod påstand, som vi ikke kan komme videre fra. ;)

Men hvorfor ikke bare være på den sikre side, når vi alligevel ikke kan optage så store mængder protein, hvorfor så spise dem?

Som Stubbe er inde på, så er der INGEN grund til bare at spise al den protein man kan, tværtimod ;)

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor ikke bare være på den sikre side, når vi alligevel ikke kan optage så store mængder protein, hvorfor så spise dem?

Som Stubbe er inde på, så er der INGEN grund til bare at spise al den protein man kan, tværtimod ;)

Nu mener jeg og mange andre at man sagtens kan optage 250+ g protein om dagen. Jeg ser ingen grund til at proteinindtaget skal være det hæmmende for ens muskelvækst når protein er forholdsvis billigt og let at indtage. At der er en chance for at ens nyre kan tage skade er så noget man må vurdere om man vil leve med. Jeg hverken ryger eller drikker særligt meget alkohol ... bare der han jeg nok opnået et bedre sundhedsniveau end en der både ryger og drikker men ikke indtager 250+ g protein.

Det eneste der holder mig fra at tage 'vildere' midler i brug end protein og kreatin er da også at der er dokumenterede bivirkninger. Det er jeg ikke interesseret i, men de dokumenterede bivirkninger ved 250+ g protein om dagen er ikke noget der skræmmer mig (altså en lille chance for nyreproblemer), ja faktisk synes jeg det er fjollet hvis ens vækst bliver begrænset af et for lille proteinindtag.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste der holder mig fra at tage 'vildere' midler i brug end protein og kreatin er da også at der er dokumenterede bivirkninger. Det er jeg ikke interesseret i, men de dokumenterede bivirkninger ved 250+ g protein om dagen er ikke noget der skræmmer mig (altså en lille chance for nyreproblemer), ja faktisk synes jeg det er fjollet hvis ens vækst bliver begrænset af et for lille proteinindtag.

Det er sgu da lidt selvmodsigende! Når du nu går op i dokumentation, hvorfor så spise mere end 1,8 g. protein pr. kg. kropsvægt, når videnskabelige undersøgelse viser, at man ikke har brug for mere?? Selv ved hård vægttræning!

Link to comment
Share on other sites

På den anden side opnår man INTET ved at spise alt det protein man kan.

Jeg ved godt at du har styr på det Stubbe, men kom til at tænke på om det alligevel ikke kan være en fordel i visse situationer.

Hvis vi tager udgangspunkt i undersøgelser mener jeg ikke at der er dokumenteret et højere protein optag end 1,8 g/kg legemsvægt, men dette dækker jo kun lige netop protein balancen. Gælder det ikke med protein som med energi at for at være sikker på at få nok skal man være i overkud. En person der indtager 1,8 g/kg legemsvægt kan jo godt være i overkskud om morgenen balance ved frokosttid og underskud til aften, og vil derfor ikke vokse om aftenen.

I så fald vil det vel være smartest at have et konstant proteinoverskud over hele dagen? Ikke alt hvad man kan spise, men måske 2,5 g/kg kropsvægt.

Q

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

og desuden er mine smagsløg ikke glad for hverken chokolade eller cacao :)

:o :smashtard:

Hvordan kan du ikke lide det gudemiddel? :confused3:

Vær sød ved ham. Han må jo fejle noget alvorligt ;) :lol: :lol:

Haha, jah, det har folk før påstået, så det skulle da ikke undre mig om det var sandt ;) Men Orange chokolade er jeg vild med, såsom Orangegrene, men det er så også det ;)

Link to comment
Share on other sites

Når du nu går op i dokumentation, hvorfor så spise mere end 1,8 g. protein pr. kg. kropsvægt, når videnskabelige undersøgelse viser, at man ikke har brug for mere?? Selv ved hård vægttræning!

Ikke har brug for mere? Hvis proteinen ikke går til at opbygge muskler går den til energi. Hvorfor vil du lige præcist indtage den mængde der med garanti har effekt. Desuden har jeg nu læst tal op mod 2,0 g protein per kg kropsvægt, selvom jeg ikke lige kan finde kilden. Men jeg er enig i at det ligger i det nabolag. Men proteinen er på ingen måde spildt selvom man skulle indtage mere end musklerne lige kan bruge. Desuden optager du ikke 100% af den protein du indtager. F.eks. kan en procentdel være denatureret. Det har betydning lidt afhængigt af hvilken type protein du indtager og hvordan den er tilberedt (f.eks. er det en fordel at koge æggeprotein, mens det er en ulempe at opvarme valleportein).

Jeg vejer f.eks. lige omkring 102.5 kg. Med 2.0g protein per kg kropsvægt giver det 205g protein. Heraf er der en vis procentdel jeg ikke kan optage. 250+ g som jeg skrev tidligere er derfor på ingen måde overdrevent efter min mening. Faktisk er jeg jo ikke sikker på jeg får nok protein eftersom jeg ikke kender den procentdel jeg optager. Desuden kan amino-profilen være dårlig i forhold til hvad jeg gerne vil opnå (uden jeg dog har forstand på amino-profiler).

Eftersom ovenskydende protein bliver omdannet til energi (jeg skal helst indtage over 4000 kcal om dagen) med en lille risiko for at overbelaste nyren (der så vidt jeg kan læse ikke er dokumenteret ved raske mennesker), kan jeg ikke se hvorfor du vil indtage mindre protein, med risiko for at din muskelvækst bliver begrænset af mangel på protein.

Jeg indtager typisk over 500g kulhydrat om dagen så jeg tror ikke jeg mangler kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

Men proteinen er på ingen måde spildt selvom man skulle indtage mere end musklerne lige kan bruge
Jo, hvis man spiser mere protein end man har behov for vil det forringe præstationsevnen. Den primære energikilde under vægttræning er, bliver, og har altid været kulhydrater. Hvis du får for meget protein kan det betyde at du får for lidt kulhydrat og du vil derfor have mindre energi til at træne pga. lav glycogenstatus. Du kan også resikere at få for lidt essentielt fedt således at din hormonsynthese ikke er optimal. Kort sagt handler optimal ernæring om at få en afbalanceret diæt så kroppen får det den har brug for, - hverken mere eller mindre.
Med 2.0g protein per kg kropsvægt giver det 205g protein. Heraf er der en vis procentdel jeg ikke kan optage. 250+ g som jeg skrev tidligere er derfor på ingen måde overdrevent efter min mening

Anbefalinger for 2 g. pr. kg. kropsvægt er absolut maximum og der er taget hensyn til at noget af proteinet er denatueret i disse anbefalinger.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Jeg indtager over 4000 kcal om dagen på en god dag, men jeg bulker også året rundt. En liter kakaomælk er kun 600 kcal... det er jo ingenting. Hvis du er seriøs bulker så er det største problem at få NOK kcal!

Hvor meget er du så i kalorieoverskud?

Link to comment
Share on other sites

Jo, hvis man spiser mere protein end man har behov for vil det forringe præstationsevnen. Den primære energikilde under vægttræning er, bliver, og har altid været kulhydrater. Hvis du får for meget protein kan det betyde at du får for lidt kulhydrat og du vil derfor have mindre energi til at træne pga. lav glycogenstatus.

Hvis man stortset kun spiste protein og ikke spiste nok kulhydrat så havde du måske en pointe, men det er jo ikke det jeg taler for. Hvis du er seriøs bodybuilder indtager du LANGT mere energi end hvad der er i 250+g protein. Det giver jo ikke langt over 1000 kcal, hvilket selv en spinkelt pige ikke engang kan leve af. Mener du at 500g kulhydrat om dagen er for lidt i ren træningsmæssig sammenhæng? Eller 250g for den sags skyld hvis man indtager 100+ g kulhydrat og 30+ g protein lige efter træning, som anbefalet?

Link to comment
Share on other sites

Mener du at 500g kulhydrat om dagen er for lidt i ren træningsmæssig sammenhæng?

Det kommer an på træningsvolumen, intensiteten og hyppigheden. Det er klart at hvis du ikke er seriøs med træningen så er det lettere at opretholde fyldte glycogendepoter.

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget er du så i kalorieoverskud?

Det er jo et godt spørgsmål. Umiddelbart tager jeg ikke specielt meget fedt på så vidt jeg selv kan se. Det tyder vel på jeg har et forholdsvis fint tilpasset indtag, gør det ikke? Jeg tager stadigt muskler på, især mine skuldre vokser for tiden efter jeg er begyndt på military.

Jeg har ikke lige lagt en kostplan med udregning af p, k og f men en lidt ældre (for ca. 5 kg siden) siger 240g protein, 645g kulhydrat og 50g fedt (hvoraf en pæn del er n3 og n6). Det giver 3990 kcal. Jeg indtager en smule mere protein nu og lidt mere energi samlet tror jeg, men jeg er også blevet 5 kg tungere.

Link to comment
Share on other sites

jeg drikker normalt en shake med proteinpulver og mælk efter træning, dog faldt jeg over et godt tilbud med noget wheigtG. og sutter på det for tiden... drikker pulver fordi der er mere whey..

tænkte lige på efter at have læst nogle af indlæggene, om der måske overhovedet ikke er lige så meget sukker i normalt mælk.. de ekstra carbs i kakao er måske sukker??

Derudover har jeg også tænkt lidt over når mælken m.m. bliver lavet, kommer der vel whey ud af det på en eller anden måde(har jeg hørt).. hvorfor bliver det fjernet fra mælken, og hvad er de egentligt der sker i hele processen?? nogen der gider forklare det??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share