Sygdom og Ferie


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

De fleste af jer har tidligere stiftet bekendtskab med mine indlæg og mit træning program.

Som det er nu træner jeg et split program igennem to gange om ugen, og træner ben to gange, og mave 3 gange på en uge.

Dette vil jeg lave om på.

Lige nu er spørgsmålet et andet.

jeg har lige været på ferie en uge, hvor jeg absolut ingen form for træning har udøvet. Dvs ingen løb, eller mave træning, intet overhovedet.

Her efter har jeg så reddet mig engang influenza.

Dvs at nu er jeg godt på vej til at være væk fra min trænning på anden uge.

Dvs på søndag er det to uger.

Så er mit spørgsmål:

Hvordan påvirker det musklerne? Hvornår begynder musklerne at "forsvinde" , hvordan vil det på virke min træning når jeg endelig kan komme igang igen, er der noget man skal huske på, og noget man skal passe på med?

Jeg vil jo frygtelig nødigt tabe muskelvæv

Link to comment
Share on other sites

Godt spørgsmål.

Der var engang en eller anden nød, der påstod, at musklerne begynder at dekompensere 96 timer efter træning, og den misforståelse har siden været svær at udrydde.

Der er naturligvis store individuelle forskelle i, hvornår man begynder at dekompensere (og her taler jeg i denne forbindelse om decideret nedbrydning af muskelmasse), men en tommelfingerregel vil være, at dette ikke indtræffer før 3-4 uger eller mere efter træning. Men det er da klart, at hvis man ligger dødssyg i sengen og spiser en bønnespire om dagen, så går det noget hurtigere. Det gælder om at holde sit proteinindtag på et nogenlunde niveau og gerne holde temperaturen nede, da feber angiveligt(?) virker katabolsk.  

Man kommer naturligvis til at se flad og underlig ud, fordi musklerne taber enhver form for pump. Men det betyder ikke, at der har fundet en nedbrydning sted. (For mig selv gælder det, at mine muskler kommer til at se flade ud ca. 5 dage efter sidste træning, men at dette tidsrum er for kort, hvis en styrkeforøgelse skal kunne konstateres ved næste træning. Her vil løsningen være enten at være ligeglad eller at køre en kort pump-træning mellem de ordinære træninger.)

Når man træner igen, bør man være opmærksom på, at det vil kræve et par dage med normalt indtag af kulhydrater inden træning, hvis styrken skal forventes at være normal.

Men Blackice, eftersom du jo ikke har været overdrevet lydhør overfor de råd, du har fået her på debatten, og stadig insisterer på at træne samme muskelgrupper to failure to gange om ugen, så vil du nok have godt af nogle ugers pause...

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars.

Godt svar tak for det.

Det er umildbart det samme jeg oplever. Der går omkring 4-5 dage før mine muskler kommer til at se lidt falde ud i det. Trist syn.

Umildbart oplever jeg heller ikke styrke tab, eller masse tab, men jeg prøver også at spise massere at protein holdigt mad, og jeg er ikke DØD syg nej.

Jeg har heller ikke haft feber, bare en rigtig led gang forkøelse, men lidt influenza agtige symptomer.

Jeg er godt klar over at jeg ikke har været meget flink til at lytte til dine og andres råd, og det giver nok også lige bagslag nu. Men så kan det være at det næsten kommer mig til gode det her.

Jeg har tænkt mig at påbegynde det trænings program MJ har lavet under Maxmimal muskelvækst.

Jeg har jo oplevet at to gange split program på en uge ikke har føltes særlig optimalt, og at jeg hurtigt har oplevet nedgang i min PR, så jeg har eksperimenteret lidt med længere pause tider, og det har tildels hjulpet.

Hvad synes du om MJ`s program?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har selv lige været på 3 ugers ferie og vendte i går tilbage til træningen. Styrken er næsten intakt og masse er der ikke forsvundet noget af.

Jeg har overhovedet ikke trænet på ferien, men holdt protein indtaget højt.

Det er kun sundt med en lille pause - jeg er totalt tændt til en ny sæson.

Michael.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share