stående skulderpress  altså


atomnissen
 Share

Recommended Posts

Ok, for variationens skyld, ville jeg prøve stående skulderpress idag. Jeg stillede mig i squat stativet, og kørte dem der. Fuck, hvor er det hårdt!!   Men mit spg. er, giver det egntelig noget??  det er jo lidt svære at sætte tunge vægte på, da man (jeg ihvertfald), får et balance problem rigmelig hurtigt (allerede omkring 35kg).........så det er jo ikke så tunge vægte, men giver de noget alligevel??   eller er det bedre at jeg bare bliver ved med at lave dem siddende (stadig frie vægte) da jeg der kan tage større vægt??

Link to comment
Share on other sites

Det bedste synes jeg ville være at skifte mellem de to øvelser fra tid til anden. Variation i ens program er vigtigt hvis man ønsker at opbygge masse. Musklerne ”vænner” sig til de samme øvelser, så variere lidt.

Mht. balancen, tror jeg det er et problem der hurtigt går over. De fleste har også balance problemer de første gange i bænkpres, squat m.m. Gi det en chance.

Må dog indrømme at jeg aldrig selv kører skulderpres stående, men variere i stedet ved i perioder at køre med enten stang eller håndvægte, samt mellem at køre let eller tungt. Variation er som sagt en nødvendighed, for at overraske musklerne, men synes du stadig efter at have givet det en chance at stående skulderpres er for besværligt, sørg da for på anden måde at variere dit program. Generelt mener jeg variation er meget nødvendigt, og ofte ser man at folk træner efter det samme program måned efter måned, næsten år efter år. Dette er ikke optimalt.

Du kunne evt. prøve at køre øvelsen i smith stativet, hvis det er højt nok. ( Kender ikke din højde, men tror at jeg selv ville kunne det) Da er balance problemet da i hvert fald formindsket betydeligt.

Link to comment
Share on other sites

atomnissen: Det lyder som motorisk indlæring du har gang i. Hvis du ikke tidligere har kørt øvelsen, skal du lige lære at holde balancen med vægten først. Det tog mig cirka 4 uger, før jeg havde det rigtig godt med den.

Jeg ville vente med at variere øvelsen til du har styr på den. Hvordan er din læng og mavestyrke? Dine balanceproblemer kunne skyldes en svag sammensætning...

Sammenlignet med siddende håndvægte, så giver jeg military 300% mere respekt. Den er hårdere og mere funktionel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver altid DB Shoulder Press siddende, men Military Press kan kun laves stående ellers hedder det Seated BB Shoulder Press. :D

Uanset, da jeg skiftede til (stående) Military Press, satee jeg vægten ned med 5kg, men jeg blev for første gang VIRKELIG øm i skuldrene!!! Jeg prøvede at regne ud hvordan det egentlig kunne være. Jeg kom frem til at når jeg sad med en Barbell svajede jeg ALT for meget, og brugte der for mine pecs i stor grad. Når jeg står kan jeg ikke læne mig så langt tilbage, og bruger derfor min skuldre meget mere. End anden fordel ved at stå, er at man kan lave Push Press hvor man bruger benene til at accelere vægten op, hvorved man kan håndtere meget tungere vægte. For en endnu større fordel, kan man lave Clean 'n' Press, hvor man cleaner* vægten før man presser. En variant som er blandt mine absolut foretrukne er at starte med et hang clean**, og så presse.

*Udførsel af clean

**Udførsel af hang clean

Link to comment
Share on other sites

Så det var millitary press jeg lavede??   Har aldrig sat mig ind i den øvelse....

Jeg plejer at bruge mange forskellige skulderøvelser, håndvægte, barbell, diverse maskiner og smith stativ. Men det var første gang jeg lavede den stående. Jeg syntes egntelig at det er en fed øvelse, som man VIRKELIG kan mærke i skuldrene, så jeg vil helt sikkert give det en chance!!!  :)

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg har lige kigget i øvelses kartoteget, og fundet ud af at jeg ikke laver millitary press, da stangen jo køres ned til brystet der. Jeg kører nærmest "Barbell behind neck press", men stående........har den et navn??   Og bør jeg skifte til rigtigt millitary press istedet???

Link to comment
Share on other sites

Jeg køre også stående "barbell behind the neck" skulder pres og kan langt letter presse udelukkende med skuldrene i forhold til hvis jeg køre siddende hvor jeg let kommer til at involvere øverste del af pectoralis......jeg foretrækker bag nakken fremfor military da jeg i military føler at jeg primært presser med forreste del af deltoid mens jeg bag nakken har bedre føling med "hele" deltoid (-bagerste)

Link to comment
Share on other sites

->Atomnissen

Mht Standing Barbell Behind Neck Presses

1. Balancen

Med lidt øvelse vil du kunne tage det samme stående som siddende. Desuden har du muligheden for at lave push-presses stående hvilket er ret vanskeligt (læs umuligt) siddende.

2. Milli eller Behind Neck.

2.1 Skadespotentiale.

Det er korrekt at behind neck giver større risiko for skader, og hvis øvelsen føles unaturlig og gør ondt bør du undgå den.

2.2 Effektivitet

Personligt føler jeg større aktivering af det laterale skulderhoved når jeg presser bag nakken, hvorimod at millitary går for meget i det forreste skulder hoved (hos mig). Så for jævn muskelvækst vil jeg foreslå Behind neck presses.

3. Alternativer

3.1 DB presses neutralt greb.

Giver bedre aktivering af midterste skulderhoved, end almindelig pres gør.

3.2 DB presses med proneret greb

Giver god aktivering af forreste skulderhoved, men ikke så stor aktivering af midsterste som med neutralt greb.

3.3 Arnold Pres

Skulle efter sigende aktiverer samtlige hoveder i skulderen, men jeg synes ikke personligt at øvelsen er noget særligt, og føler ingen aktivering af det posterior hoved.

Link to comment
Share on other sites

Michael>

Takker, men jeg har lige et par spg.

2.1

Jeg har ingen smerter ved at køre btn, mit største "problem" er at holde balancen, men det kommer jo nok hurtigt.

3.

Neutralt greb, proneret og Arnold, har du link til dem, da jeg ikke kender dem??   (hvem ved, måske gør jeg i virkeligheden, men ihvertfald ikke navnene).....  :)

Link to comment
Share on other sites

*G* næ jeg mente nu også med sætningen  "hele deltoid(-bagerste)" som MINUS bagerste....

Men jeg føler altså tydeligt som om jeg aktivere forreste skulder mere i military press...kan der ikke være noget om det ? muligvis fordi jeg kommer til at læne mig mere tilbage/svaje end når det er BTN....

TJ vil du stadig holde på at forreste og mellemste skulder aktiveres proportionalt lige meget i henh. military og BTN ?

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at behind the neck aktivere den mediale del lidt mere, men alle de overhead press eksperter jeg har hørt tale om det, mener ikke det er tilfældet. Bill Starr er stor fortaler for military presses, og han mener at den aktivere samme muskler. Det må i sidste ende komme an på om man har problemer med skuldrene når man kører den. Har man det, så er det ikke det værd.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener helt klart at det er besværet værd at "lære kroppen" at stemme...  Altså at kunne spænde op under en tung vægt og derefter presse den til fuldt udstrukte arme over hovedet!  Det er en yderst vigtig funktion kropsnæssigt, og giver masser af masse og funktionel styrke!

Men hvis man derimod blot er på jagt efter (endnu) en skulderøvelser man lige kan køre en fjorten dages tid, så er jeg ikke sikker på at den er besværet værd. Da det faktisk tager lang tid at blive stærk i stem...  Men uha, hvilket styrke!

Vi har en nede ved os der står og presser lidt over 110 kg i stem, og han rører sig bare ikke af pletten..  Ikke den mindste smule slinger en ubalance. Han spænder op - og presser bare!  Se det er styrke  (og et af mine mål, selvfølgelig..  :D

Link to comment
Share on other sites

Fuck mand 150 kg??  

Jeg håber sku at det er fordi jeg kun har kørt den øvelse 2 gange nu, at jeg er så svag, for ellers er det da helt latterligt!!

Jeg tager kun 40Kg*5 reps, og det i sidste sæt.......hmm....der er sku langt op til noget hvor jeg ikke føler mig dum....(det er især, hvis man fx. har kørt dødløft, og så skal bruge en time på at få alle vægtene af, så der er den smule på, som man kan tage........). :)

Link to comment
Share on other sites

2.1

Bare kør øvelsen stille og roligt for at lære hvordan albuerne skal "vandre" så du opnår god balance.

3.1

Ved Neutralt greb holder du såmænd bare vægtene så håndfladerne vender ind mod kroppen. Ligesom ved hammer curls, det er neutrlat greb.

3.2

Proneret greb er samme greb som du bruger når du presser med stang, altså at håndfladerne vender fremad.

3.3

Arnold Presses; Som Xax siger så er denne øvelse rimelig hård ved skulderen og jeg tror også kun den er populær pga navnet ikke pga dens effekt, så bare glem den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share