Problemer i squat..


Sputnik
 Share

Recommended Posts

Jeg har opdaget, at mine knæ har tendens til at vandre indad midtvejs under den koncentriske del af udførelsen af squats. Tendensen bliver større, jo bredere jeg står og jo mere vægt, der er på stangen. Er jeg ikke opmærksom, kan knæene let vandre omkring 10 cm indad, så jeg ender med at stå meget kalvknæet halvvejs oppe. Er jeg opmærksom, er problemet ikke så udtalt, men ved tunge løft er der stadig en vandring på nogle cm.

Under den excentriske del er der ingen problemer med at holde knæene over tæerne.

Er denne vandring farlig for knæleddet, og tyder den på en styrkeubalance musklerne imellem?

Findes der hjælpeøvelser, der kan udbedre problemet, skal jeg bare gå ned i vægt, eller slet ikke bekymre mig?

Link to comment
Share on other sites

Det er sandsynligvis fordi din lårforside er for svag (Quadriceps)! Problemet kan løses ved, at benytte hjælpeøvelser som squat højt på nakken (Highbar - kontra "lowbar" stilen som styrkeløftere benytter) - Front squat - benpres - benspark -og forskellige dødløft-stilarter!

Det der sker når du presser knæene sammen i den opadgående fase er, at du forsøger, at "liste/kante" din hofter igennem løftet (Squatten er jo ikke bare en "op og ned" øvelse, men i virkeligheden drejser det sig om hurtigst muligt, at få hoften ind under stangen igen nøjagtigt som ved udgangspositionen). Da dine Quadriceps så ikke er tilstrækkelig stærke forsøges hoften altså "kantet" igennem!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

hej..

Du skal højestsandsynligt bare vinkle dine fødder lidt mere ud af, det virker for mange..................

mvh Kåre

Edited by Kåre
Link to comment
Share on other sites

Det tyder det på at det er din gluteus medius der er for slap. Mange piger har samme problem. Når du sætter dig ned i squat, så har G. medius til opgave at stabilisere lårbenet, så det ikke falder ind ad.

Det samme har hoftebøjerne da... jo bredere du står jo mere vil det gå i hoftebøjerne... og jo svagere du er i dem ja jo mere vil dine knæ gå indad... jeg vil gerne vædde 6 elefanter på at det er hoftebøjerne der er det primære problem ;)

Link to comment
Share on other sites

Det tyder det på at det er din gluteus medius der er for slap. Mange piger har samme problem. Når du sætter dig ned i squat, så har G. medius til opgave at stabilisere lårbenet, så det ikke falder ind ad.

Det samme har hoftebøjerne da... jo bredere du står jo mere vil det gå i hoftebøjerne... og jo svagere du er i dem ja jo mere vil dine knæ gå indad... jeg vil gerne vædde 6 elefanter på at det er hoftebøjerne der er det primære problem ;)

Hvordan dælen for du det til hoftebøjeren!?!?!?!?! :blink:

Iliopsoas laver en fleksion af hoften ...hvad kan man bruge det til i squat?!?!?!?!

Gluteus Medius og minimus laver en udadrotation af lårbenet, det er de 2 muskler der skal holde igen, for at knæerne ikke vælter ind mod hinanden i squat.

Link to comment
Share on other sites

Det tyder det på at det er din gluteus medius der er for slap. Mange piger har samme problem. Når du sætter dig ned i squat, så har G. medius til opgave at stabilisere lårbenet, så det ikke falder ind ad.

Det samme har hoftebøjerne da... jo bredere du står jo mere vil det gå i hoftebøjerne... og jo svagere du er i dem ja jo mere vil dine knæ gå indad... jeg vil gerne vædde 6 elefanter på at det er hoftebøjerne der er det primære problem ;)

Hvordan dælen for du det til hoftebøjeren!?!?!?!?! :blink:

Iliopsoas laver en fleksion af hoften ...hvad kan man bruge det til i squat?!?!?!?!

Gluteus Medius og minimus laver en udadrotation af lårbenet, det er de 2 muskler der skal holde igen, for at knæerne ikke vælter ind mod hinanden i squat.

Hyldahl prøv at sætte dig på en stol med fødderne plantet i jorden... gerne lidt bred fodstilling og slap helt af... prøv derefter at flekse i hoften ved at løfte lårbenet så meget du kan samtidig med at fødderne stadig er plantet i jorden... overkroppen skal være ret hele tiden... du vil se at dine knæ bevæger sig udaf (væk fra hinanden) ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bestemt ikke tage Louie's råd om at lade fødderne pege ligefrem særligt seriøst <_<

Jeg skal ikke gøre mig klog på de råd der er givet...

Jeg har selv squattet med sideverts knævandring i starten af min løftekarriere. Løsningen var hverken mere eller mindre at la' vær med at lave sideverts knævandring :w00t: Af med noget af vægt og fokuser på et bedre opspænd i underkroppen - og pres ligemeget igennem med både højre og venstre.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Iliopsoas laver en fleksion af hoften ...hvad kan man bruge det til i squat?!?!?!?!

Hvis du aldrig har lavet box-squat før vil jeg anbefale dig at prøve det... jeg har ikke kørt den i et stykke tid da jeg har kørt en omgang sheiko i mellemtiden... er dog begyndt på noget wsb-inspireret træning igen... kørte box-squat så sent som igår og har udtalt doms i Iliopsoas (hoftebøjerne) idag :) stærke hoftebøjere giver et bedre squat :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

hmmmmm...... hoftebøjerne gør som deres navn antyder. Altså bøjer aktivt i hoften, hvilket ville være temmeligt fatalt at gøre aktivt under et squat.

Det kan være vastus medialis er stærkere end lateralis. Begge to del at quadriceps femoris.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvem er denne Kåre??

<{POST_SNAPBACK}>

Kåre er en superidiot jeg engang bannede fra Fitforum, fordi han oprettede en profil kun for at svine Faber. :4whistling:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvem er denne Kåre??

<{POST_SNAPBACK}>

Kåre er en superidiot jeg engang bannede fra Fitforum, fordi han oprettede en profil kun for at svine Faber. :4whistling:

<{POST_SNAPBACK}>

Kære colajunkie...

Det er vældig flot du forsvarer et supermenneske som faber..men pas lige på dit eget sprog..jeg ved ikk hva du mener "superidiot" er for en slags sprog...iforh. til det vi skrev om faber...men du er vel selv en idiot..hvis du er i tvivl så ka jeg pille dit øje ud m en blyant og skrive idiot på bagsiden....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bestemt ikke tage Louie's råd om at lade fødderne pege ligefrem særligt seriøst <_<

Jeg skal ikke gøre mig klog på de råd der er givet...

Jeg har selv squattet med sideverts knævandring i starten af min løftekarriere. Løsningen var hverken mere eller mindre at la' vær med at lave sideverts knævandring  :w00t: Af med noget af vægt og fokuser på et bedre opspænd i underkroppen - og pres ligemeget igennem med både højre og venstre.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er forel på en styrkeløftersquat i en kraftfuld squatdragt og en Olympisk squat.

Teknikken med tæerne lige frem giver et enormt opspænd i hofterne i bunden af squatten og dermed et godt pop i bunden.

Men er kun relevant for mennesker med god fleksibilitet.

Louie beskriver også hvordan store løftere skal pege tæerne ud af for at kunne bryde parallel..

Link to comment
Share on other sites

Du skal højestsandsynligt bare vinkle dine fødder lidt mere ud af, det virker for mange..................

Kåres tip virkede fint for mig, da jeg havde samme problem. En mand med Kåres erfaring skal man jo altid lytte til. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Også for mig - havde stor sidevejs knævandring indtil jeg fik tippet... nu kører det bare.

-kajakroer

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bestemt ikke tage Louie's råd om at lade fødderne pege ligefrem særligt seriøst <_<

Jeg skal ikke gøre mig klog på de råd der er givet...

Jeg har selv squattet med sideverts knævandring i starten af min løftekarriere. Løsningen var hverken mere eller mindre at la' vær med at lave sideverts knævandring  :w00t: Af med noget af vægt og fokuser på et bedre opspænd i underkroppen - og pres ligemeget igennem med både højre og venstre.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er forel på en styrkeløftersquat i en kraftfuld squatdragt og en Olympisk squat.

Teknikken med tæerne lige frem giver et enormt opspænd i hofterne i bunden af squatten og dermed et godt pop i bunden.

Men er kun relevant for mennesker med god fleksibilitet.

Louie beskriver også hvordan store løftere skal pege tæerne ud af for at kunne bryde parallel..

<{POST_SNAPBACK}>

Lige præcis. :4smartass:

Havde selv probelmet med sideværts knævandring istarten, det var samtidig med at jeg pegede tærende ligefrem.

Når jeg nærmede mig parallel begyndt min knæ at vandre indad, næsten ligegyldigt hvor tungt det var, og tror faktisk ikke at det på noget tidpunkt lykkeds mig at gå til godkendt dybde med tærene pegende ligefrem.

Men så opdagede jeg at hvis jeg stod en lille smule smallere og med tærene skråt, så kunne jeg sagtens gå til godkendt dydbe og ingen sideværts knævandring

Edited by p1kz0r
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se, at der er kommet liv i en halvgammel tråd igen. :smile:

En kombination af, at jeg ændrede fodstillingen, bevidst pressede knæene udad samt squattede med mindre vægt i en periode, gjorde, at jeg nu ikke længere har problemer med sideværts knævandring. :4thumbup: Jeg har i øvrigt også trænet en del front squat i perioden; måske har dette også hjulpet.

Så tak for rådene allesammen. :4thumbup:

Edited by Sputnik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share