Bænkpres ikke optimalt som eneste brystøvelse


træningsmaskinen
 Share

Recommended Posts

Jeg læste artiklen, meget interessant. Ved at bruge kæder får man I mine øjne både fordelene ved frie vægte og progressiv mere vægt (som nogle maskiner giver) ved mere favorable led og muskelstillinger. Som Simmons er inde på er en løfters kraft forskellig ved forskellige ledvinkler, så hver enkelt skal nok eksperimentere lidt med hvordan kæderne skal hænges på for at give optimalt udbytte.

Nu skal jeg lige have overtalt centeret til at købe 40 kg kæder og sige god for brugen, så kører jeg :biggrin:

Jeg lavede lige experimentet da jeg var ovre og træne. En håndvægt i strakt arm (arm parallelt med gulvet) og liggende på en bænk. Ved forskellig vinkel mellem arm og bryst (altså kroppen roterede så jeg f.eks. lå på siden ved 90 grader) fik jeg følgende:

14 kg

vinkel 180 sek 15

vinkel 150 sek 20

vinkel 120 sek 21

vinkel 90 sek 13

Desuden kørte jeg lige 180 grader endnu engang (måske var jeg ikke sej nok første gang) denne gang kunne jeg holde den i rigtig form i 13 sek. 14 kg lyder jo som meget lidt, normalt kører jeg peckdeck uden udveksling-gearing i maskine med ca 70 kg, men det er p.g.a. det øgede moment ved strakt arm.

Jeg indså bagefter at dette experiment ville være noget mere nøjagtigt i maskinen (f.eks. måle afstand mellem puder, derefter udregne vinkelen), men eftersom vi begge er enige i at kraftudviklingen varierer over længden, gider jeg ikke (hele min bryst træning blev ødelagt pga dette forsøg ;) )

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg tilbage med svaret på muskelopbygningen. Jeg kaldte det motoriske enheder, men det er de enkelte sarkomerer jeg snakkede om.

Musklerne er opbygget af myofibriller (1-2 micrometer tykke) som løber gennem hele musklen. En myofibrille består så igen hovedsageligt af myosinfilamenter og actinfilamenter (hvor myosinfilamenterne er dobbelt så tykke som actinfilamenterne). Langs hver myofibril er myofilamenterne ordnet i et gentagende mønster kaldet sarkomerer. Altså en række små cylindere af sarkomerer som er stabler på hinanden. I hver ende af sarkomererne er et proteinnetværk (Z-skive) hvor actinfilamenterne er forankret. Dette er f.eks. forklaret på http://www.bio.davidson.edu/Courses....es.html

D.v.s. at selvom alle sarkomer f.eks. er meget tykke på midten vil man faktisk ikke kunne se dette på en muskel udefra (f.eks. er en sarkomer i hjertet ca 1.6 til 2.2 micrometer). Altså ingen ”pletvis” udvikling af musklerne.

I øvrigt er følgende danske side også interessant:

http://www.kennmadsen.dk/muskelfibre.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share